דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / גרמניה טוענת לזכויות יוצרים על המנון המפלגה הנאצית

הספרייה הלאומית של גרמניה, באמצעות חברת הפקה סרבית, הגישה ליוטיוב תביעה להסרת סרט תיעודי המכיל את המנון המפלגה הנאצית שהזכויות עליו, לטענתה, הן בבעלותה. יוצר הסרט: "לא מדובר במוצרים סחירים שצריכים להיות בבעלות בלעדית של מישהו"

מפגן כח של המפלגה הנאצית בנירנברג 1935 (צילום ארכיון:  National Archives and Records Administration / ויקיפדיה).
מפגן כח של המפלגה הנאצית בנירנברג 1935 (צילום ארכיון: National Archives and Records Administration / ויקיפדיה).

מחלוקות בנושא זכויות יוצרים באתר יוטיוב הן עניין שכיח, אבל מחלוקת אחת שהתרחשה לאחרונה נראית אבסורדית יותר מאחרות. במה שנראה כניסיון עקיף להטיל צנזורה, הספרייה הגרמנית הלאומית טוענת כעת כי היא מחזיקה בזכויות היוצרים של ההמנון בן ה-87 של המפלגה הנאצית , ומביאה בכך להסרתו של סרט תיעודי מהאתר.

בכל הנוגע לתעמולה נאצית, לגרמניה היסטוריה עשירה של צנזורה. אחרי מלחמת העולם השניה המדיניות בה נקטה הממשלה הגרמנית הייתה לאסור על כל שימוש או הפצה של תעמולה נאצית, דוגמה מפורסמת במיוחד הוא ספרו של אדולף היטלר "מייין קאמפף".

אך גם היום מדובר בנושא בוער. לדוגמה, בתחילת השבוע שעבר התגלה מקרה יוצא דופן של ניסיון לצנזורה בשם הספרייה הלאומית של גרמניה. בסיוע חברת ההפקה הסרבית BR:Enter Music, שלחה הספרייה ליוטיוב בקשה להסרת סרט תיעודי בשם "אתה לא מכיר את היטלר".

הסרט המדובר עוסק בזוועות שחולל המשטר הנאצי כאמצעי לאזכור המשמעות האמיתית של שלטון היטלר. או כפי שתיאר זאת יוצרו "את שם הסרט בחרתי כדי לשקף את העובדה שאנשים רבים כל כך קוראים אחד לשני 'היטלר' ו'נאצי' כיום, בזמן שרובם לא יודעים על מה הם מדברים". הסרט מורכב מקטעי ארכיון ומסרטוני תעמולה, כולל קטעים מסרטה של לני ריפנשטאהל 'ניצחון הרצון' שיצא בשנת 1935.

מה שהביא את הספרייה הלאומית לדרוש את הסרתו של הסרט היה קטע מתוך גרסה של "שיר הורסט וסל", הידוע גם כהמנון המפלגה הנאצית. על פי הטענה שהעלתה בפנייתה ליוטיוב, זכויות היוצרים להקלטה המופיעה בסרט הן בבעלות הספרייה הלאומית של גרמניה.

יוצר הסרט, הקולנוען ג'יימס ק. לאמברט, אמר לאתר TorrentFreak כי לא מדובר בפעם הראשונה שמגיעה דרישה להורדת הסרט מהאתר, אולם לרוב אחרי שהוא מערער על התביעות הן מוסרות.

"הסרט היה באתר במלואו כמעט ארבע שנים, ובאופן תקופתי הייתי מקבל פניות מחברות שאמרו שהקלטה מסוימת או סרטון מסוים היה בבעלותם. התביעות הכוזבות האלה תמיד נעלמו ברגע שערערתי עליהן", אמר לאמברט.

german-national-library-youtube
תביעה להסרת סרטון שהוגשה על ידי הספרייה הלאומית של גרמניה. צילום: jamesklambertblog.wordpress.com

הפעם, לעומת זאת, לא הספיק הערעור של לאבמרט. הספרייה הלאומית התעקשה שהסרט מפר את זכויותיהם, וכתוצאה מכך הורד הסרט באופן מיידי מהאתר.

"על פי BR:Enter, הספרייה הלאומית של גרמניה היא בעלת זכויות 'ההקלטה' לרצועה זו, ספציפית גירסה 11', שהיא הגירסה בה לכאורה השתמשתי בסרט שלי כשלקחתי קטע מתוך סרט התעמולה הנאצי 'ניצחון הרצון'", הוסיף.

למרות שיכול להיראות מוזר שגרמניה תחזיק בזכויות היוצרים של שיר בן 87 שלא היא יצרה, העניין עצמו הוא סבוך קצת יותר. במהלך השנים, הממשלה הגרמנית אכן השיגה בעלות על זכויות יוצרים רבות של תעמולה נאצית וחלקן עדיין בתוקף.

מצד שני, יש היסטוריה ארוכה של שלילת זכויות יוצרים של הממשל הנאצי והתרת השימוש בחומרי תעמולה מאותה תקופה, החל מהממשל האמריקני שהתיר לבימאי פרנק קפרה להשתמש בחומרים אלו לסרטי תעמולת הנגד שהפיק בזמן מלחמת העולם- "למה אנחנו נלחמים".

מה שברור, בכל מקרה, זה שאחרי כל כך הרבה שנים יש עדיין אכיפה של זכויות יוצרים על יצירות נאציות. וזה משהו עליו מוחה לאמברט באופן נמרץ. לדבריו, לאנשים צריכה להיות הזכות לראות את ההיסטוריה כפי שהיא התרחשה.

"תעמולה נאצית היא חלק מתיעוד הפשעים נגד האנושות שביצע המשטר הזה. לא מדובר במוצרים סחירים שצריכים להיות בבעלות בלעדית של מישהו", הסביר לאמברט.

כדי להשיב את הסרט ליוטיוב, לאמברט הגיש ערעור על החלטת האתר, הליך אותו הוא מתאר בפירוט רב בבלוג האישי שלו. לטענתו, השיר בו השתמש בסרט היה ברשות הציבור אבל גם אם לא, השימוש שלו עדיין נופל להגדרה של שימוש הוגן.

אתר TorrentFreak ביקש את תגובת הספרייה הלאומית של גרמניה וחברת BR:Enter בנושא. אולם תגובה כזו לא התקבלה נכון לשעה זו.

לאמברט מקווה שהערעור שהגיש על ההחלטה יתקבל ושהסרט התיעודי שלו יעלה בקרוב בחזרה ליוטיוב. בעתיד, הוא מקווה שיוטיוב ישפרו את תהליכי קבלת ההחלטות כך שיצליחו להתמודד טוב יותר עם תביעות על שימוש לא הוגן, עם תשומת לב לזכויותיהם של יוצרי סרטים תיעודיים.

"הסיפור הזה לא היה צריך בכלל להגיע לאן שהגיע. יוטיוב לא היו צריכים פשוט להיעתר לתביעה של BR Enter Music נגדי ונגד הסרט התיעודי שלי בלי לשאול שאלות, והם לא היו צריכים להוריד אותו מהאתר.

אני מקווה שהערעור שלי יביא את הפרשה הזאת לסיום והסרט יחזור ויעלה לערוץ שלי כי זו הייתה זכותי המלאה לעשות את הסרט ולהראות אותו לאחרים באופן פומבי", סיכם לאמברט.

מי שרוצה, למרות הכל לראות את סרטו של לאמברט, יכול למצוא אותו באתר Vimeo, שם הוא עדיין זמין.


פורסם במקור באתר TorrentFreak. תורגם מאנגלית על ידי שי וינבלום, באישור המחבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!