דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החייל היורה

הירי בחברון / א' שנפצע באירוע ומנכ"ל מד"א אלי בין העידו במשפט אזריה

א' חיזק את קו ההגנה ואמר, בשונה מהדברים שאמר מיד לאחר האירוע, כי חשש ממטען בזירה. אלי בין, תיאר כי הנהלים חודדו לאחר האירוע. ראש הממשלה השווה את צער משפחת אזריה לצער משפחות חללי צה"ל, והתנצל.

אלאור אזריה במשפטו (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).
אלאור אזריה במשפטו (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אמש (ראשון) החל השבוע האחרון בעדויות שמציגה ההגנה במשפטו של אלאור אזריה, החייל שמואשם בהריגת מחבל שרוע על הארץ על ידי ירי בראשו. מי שעלו להעיד אמש היו א', החייל שנפצע באורח קל לאחר שנדקר בכתפו באירוע, וכן מנכ"ל מד"א אלי בין.

א' החל את עדותו בתיאור האירוע – הוא סיפר כי עוד במגנומטר זיהה את שני המפגעים, המפגע בעל החולצה הלבנה והמפגע בעל המעיל השחור כאשר הם התנהגו בצורה חשודה, "הם לא עברו במגנומטר עצמו, עברו לידו, ניסו להתחמק ממנו כי אם יש להם סכין או מטען שלא יזהה עליהם."

א' המשיך בתיאור, "אמרו להם ללכת אחורה הם הסתכלו אחד על השני, בשלב הזה כולם הבינו מה הולך לקרות. שלפתי עליהם את הנשק. המחבל עם החולצה הלבנה שלף סכין והתחיל לרוץ לכיוון המ"מ. בזמן הזה אני שואל את עצמי איפה המחבל השני, אולי הוא מנסה להפעיל איזה מטען או משהו".

"בשלב הזה," המשיך א', "אני מרגיש שתי דקירות אחת בכתף ואחת ביד. אני מסתובב ויורה לעברו. המחבל מתחיל לברוח, ואני במחשבה שהמחבל עדיין מהווה איום, אולי יש עליו מטען או משהו. אולי ירצה להפעיל אותו אחר כך. אני מתחיל לרוץ אחריו תוך תיפעול שלושה מעצורים. בשלב הזה רואה שהוא נעצר ומסתכל עלי. רואה שאני לא מצליח לתפעל את הנשק כמו שצריך. מתחיל לרוץ אלי בחזרה. בשלב הזה אני שומע שלוש יריות ורואה את המחבל נופל".

א' תיאר את החשש שלו לכל אורך האירוע ממטען:

אייל בסרגליק (עורך הדין מטעם ההגנה): "תאשר לי שאחרי שהמחבל עם המעיל השחור ברח חששת שהוא הולך לעשות פיגוע עם מטען".

א': "חששתי מכל האפשרויות, סכין, מטען. כשראיתי אותו בורח לא רציתי לאפשר לו ללכת למקום אחר ולאפשר לו לעשות פיגוע".

בסרגליק: "בהודעה שלך, אתה אומר לגבי הפתיחה באש שהמ"מ אמר לך שאם מגיע אדם חשוד, מבקשים ממנו להתפשט בזמן שמחפשים עליו נשק כדי לראות האם יש עליו מטען או סכין וזה הבידוק שעושים".

א': "היינו בשלב של לעשות את זה, הוא הוציא את הסכין מוקדם יותר".

בסרגליק: "תאשר שחששת שעל המחבל עם השחור יכול להיות מטען או רימון מוסלק".

א': "כן. החשש מהמחבל עם המעיל השחור היה מסוכן יותר מהמחבל עם המעיל הלבן".

בחקירה הנגדית, שהוביל סא"ל נדב וייסמן, עירער התובע על דבריו של א' וטען כי בחקירתו במצ"ח לא דיווח על חשש ממטען.

וייסמן: "בשום שלב לא אמרת שמישהו מהמחבלים נושא עליו מטען. כשאתה מתאר את האירוע כמו שאתה מוצא לנכון לתאר אותו אתה לא מציין חשש מחגורת נפץ".

א': "נכון לא אמרתי את זה פה. חשוב להבין שבאותו יום שבאו לחקור אותי בבית לא הייתי במיטבי. דקרו אותי באותו יום, הביאו לי משככי כאבים, יריתי בשתי אנשים. באותו יום לא יכלתי לתת פרטים מדויקים, הייתי צריך לחזור לעצמי. וגם לאחר מכן כן ציינתי שהיה חשש ממטען. זה שלא אמרתי בהתחלה לא אומר שלא אמרתי בהמשך".

התובע המשיך וניסה להוכיח כי עצם העובדה שירה במחבל באזור הגב והחזה מעידה על כך שלא חשד כי יש עליו מטען.

וייסמן: "תראה לי לאיזה אזור ירית במחבלים?"

א': "על המחבל שלבש לבן יריתי לאזור הגב. על המחבל שלבש מעיל יריתי לאזור החזה".

וייסמן: "תאשר שלא היית יורה לכיוון שיש חגורת נפץ".

א': "תוך כדי אירוע לא חושב לאן לירות. אני מנסה לנטרל את האירוע כמה שיותר מהר".

נהלי מד"א

אחרי הפסקת הצהריים הקצרה עלה להעיד אלי בין, מנכ"ל מד"א. בתחילת עדותו סיפר בין כי לא הגיע למשרדי ההגנה להכנה לעדות כי רצה שעדותו תישאר נקייה. בעדותו התייחס בין לנהלי מד"א בטיפול במחבל לפני האירוע של אזריה במרץ ואחריו, "נהלי מד"א הם שלא ניגשים למפגע כל עוד הוא לא זוכה או שהוסר כל חשש של מיטען או חומר נפץ. כך גם הכבודה שנמצאת בשטח, או מסביב לה לא עולים לאמבולנס ללא זיכוי מוחלט."

בין תיאר את המציאות במד"א לאחר האירוע, "התקיימו דיונים והחלפות דעות בין גורמי הצבא שבסופם התקיימה פגישה ביני לבין אלוף פיקוד מרכז. בסוף הפגישה הוסכם על שינוי מדיניות. יחד עם זאת, עדיין עמדנו על כך שצריך לעשות זיכוי ולהביא למגע פיזי בין גורם מזכה (הכוונה לאדם שקובע שאין חשש ממטען במקום האירוע, בדרך כלל חבלן –  מ.ר) לבין מפגע. אין מצב שמישהו יסתכל בעין ויגיד שהוא מזוכה. ומי שהריבון ביהודה ושומרון זה הצבא. הוא לוקח את התפקיד של משטרת ישראל בתוך יו"ש. בכל מקרה, הזיכוי צריך להיות מגע פיזי, תוך הפשטה של הביגוד, בוודאי אם יש מעיל, תוך שמירת כבודו של המפגע, או מי שעושים עליו את הזיכוי.

בין חידד את הנהלים כיום ואמר "הזיכוי האגבי בא לדבר על מישוש פלג גוף עליון, הפשטה של מעיל, ז'קט במידה וקיים, והכרזה על זיכוי. צריך לזכור, הדיון התקיים לאחר שעמדת הצבא הייתה שונה מעמדת מד"א".

ההשוואה וההתנצלות

בראיון שנתן ראש הממשלה בעת שהותו בניו-יורק, אמר במוצאי השבת נתניהו לחדשות ערוץ 2 כי אינו מתחרט לשיחתו לצ'ארלי, אביו של אלאור, וכי "התקשרתי להרבה הורים במצוקה שבניהם נפלו או נעדרו וכאן יש מצוקה גדולה של אזרחי ישראל". ההשוואה הזו עוררה גלים וכעס גדול בציבור, ולאחר כמה שעות נאלץ נתניהו להבהיר את דבריו.

בהמשך הערב, שחררה לשכת נתניהו את הקלטת השיחה בין צ'ארלי אזריה ונתניהו, בה נשמע נתניהו מפציר באביו של אלאור להאמין במערכת המשפט.

נשיא המדינה ראובן רבלין, התייחס אמש למשפט ולדברי נתניהו, "המשפט הזה יכול להציב אותנו בפני תהום פעורה, ולא לעמוד רק בפני מדרון חלקלק, נכדי, שהם חיילים בצבא, שואלים אותי, 'סבא, למי אנחנו צריכים לשמוע? למפקדים שלנו או לקול ההמון? יש לנו צבא מעולה יש לנו מפקדים טובים ביותר רמטכ"ל שאין כמוהו וצריך לשמוע להם ולקבל את החלטותיהם כי אלה חוקי המשחק".

ההמשך

ביום שלישי ימשכו הדיונים במשפט ומי שצפוי לעלות להעיד הוא תת-אלוף (במיל') שמואל זכאי, שיעלה להעיד כעד מומחה ויטען לחפותו של אזריה. בחוות דעתו שנחשפה בערוץ 2, העיד זכאי: "ברדק. אין דרך אחרת להגדיר את הזירה כפי שנוהלה. שום בידוד, חיילים מסכנים את עצמם, צוותים רפואיים וחיילים אחרים. הנחיית המג"ד ממשיכה את הכשל הפיקודי. אין ואסור לפנות מחבל בלי זיהוי חבלני".

עד נוסף שביקשה ההגנה להעלות הוא אל"מ ישראל שומר, לשעבר מח"ט בנימין, המשמש כיום כראש מטה פיקוד הדרום. בעדותו של האלוף (מיל') דן ביטון במשפט עלה אירוע שהתרחש ב-3 ביולי 2015, כאשר רכבו של שומר הותקף באבנים על ידי פלסטינים סמוך לא-ראם. שומר יצא מרכבו וירה למוות באחד התוקפים הנמלטים, על אף שכבר לא סיכן אותו. בעקבות האירוע נפחה חקירה בעניין, אך באפריל 2016 החליט הפרקליט הצבאי הראשי לסגור את התיק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!