דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירדן

ירדן / עיתונאי ירדני שהואשם בהעלבת האסלאם נרצח בעמאן

נהאד חאתר- עיתונאי, פובליציסט, סופר ופעיל פוליטי - הועמד לדין אחרי שקריקטורה שפרסם ברשתות החברתיות עוררה סערה. מתנקש ירה בראשו בכניסה לבית המשפט.

אזרח ירדני מחזיק בתמונה של נהאד חאתר אחר ההתנקשות בו (צילום: AP Photo/Raad Adayleh).
אזרח ירדני מחזיק בתמונה של נהאד חאתר אחר ההתנקשות בו (צילום: AP Photo/Raad Adayleh).
אוריאל לוי

בבוקר יום ראשון השבוע חזרו אזרחי ירדן לעבודה, לאחר חופשה בת שבוע לרגל חג הקרבן. נהאד חאתר המוכר בירדן בתור עיתונאי, פובליציסט, סופר ופעיל פוליטי, אמור היה להתייצב בבית המשפט המחוזי בבירה עמאן באותו הבוקר. חאתר, חילוני ממשפחה נוצרית, הואשם בהעלבת המוסלמים ובהסתה, לאחר שלפני מספר שבועות פרסם בפייסבוק קריקטורה "הלועגת לאסלם" ומבקרת את דאע"ש. בקריקטורה נראה אדם מזוקן עוטה כפייה, שוכב במיטה עם שתי נשים, ומבקש מאלוהים יין ואגוזי קשיו. תחת הקריקטורה נכתב "אלוהי דאע"ש". בעודו צועד על מדרגות בית המשפט, בדרכו להיכנס לדיון, נרצח חאתר בידי מתנקש. משטרת ירדן עצרה אדם החשוד במעשה.

חאתר בן ה-56 נהג לבקר את האסלאם לעתים קרובות, וכבר לפני 15 שנה ניצל מניסיון רצח. הוא כתב טורים רבים המצדדים בממשל אסד במלחמת האזרחים בסוריה, ונהג לקרוא לכוחות המורדים "טרוריסטים".

(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של נאהד חאתר).
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של נאהד חאתר).

הקריקטורה שפרסם חאתר עוררה דיון ציבורי בממלכה ההאשמית, המחולקת בין קבוצות מוסלמיות בעלות אופי תרבותי שונה. מספר מנהיגים מוסלמים קראו להוציא אותו להורג, בעוד המשטרה הירדנית עצרה אותו, מעצר ממנו שוחרר לפני כשבועיים. חאתר עצמו מחק את הקריקטורה מדף הפייסבוק שלו, בטענה שהתכוון לבקר את "האופן בו הטרוריסטים מדמיינים את אלוהים ואת גן העדן". לאחר מעצרו אמר ראש ממשלת ירדן, האני אל-מולקי, שלא יאפשר חצייה של קווים אדומים בנושאים קדושים.

תומכיו של חאתר האשימו את הממשלה הירדנית ברצח וטענו כי דברי ראש הממשלה בנושא עודדו את האלימות נגד העיתונאי. "ההוראה של ראש הממשלה לעצור אותו ולהעמיד אותו לדין על שיתוף הקריקטורה הסיתה נגדו את הציבור והובילה לרציחתו", אמד סעאד חאתר, בן דודו של העיתונאי.

כלי התקשורת בירדן דיווחו כי החשוד במעשה הוא ריאד עבדאללה, בן 49, שהיה בעברו אימאם בהאשמי, שכונת עוני בבירה עמאן. גורם במערכת הביטחון אמר לסוכנות הידיעות איי.פי, שלא לייחוס, כי החשוד הודה ברצח וטען כי פעל על דעת עצמו וכי אין לו קשרים לכל ארגון טרור.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!