דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגידת בנק ישראל

בנק ישראל / בנק ישראל קבע: הריבית תשאר 0.1%

נגידת הבנק קרנית פלוג אמרה כי "החלטנו להמשיך במדיניות המוניטרית המרחיבה" והסבירה שלמרות שהמשק נמצא בצמיחה ובמצב של תעסוקה כמעט מלאה, הירידה במחירי הסחורות משאירה את המחירים נמוכים

קרנית פלוג. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
קרנית פלוג. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

הוועדה המוניטרית החליטה אתמול (שני) להותיר שוב את הריבית לחודש אוקטובר ללא שינוי ברמה של 0.1%. החלטה זו אינה מפתיעה על רקע היציבות בריביות בעולם, ועל רקע נתוני מדד המחירים (אינפלציה) שממשיכים להיות נמוכים.

בהסבר להחלטה, הציג בנק ישראל תחזית אופטימית יחסית למשק הישראלי. בין השאר, עודכנה תחזית הצמיחה במשק כלפי מעלה ל-3.1% (במקום 2.9%). נגידת בנק ישראל קרנית פלוג ציינה בדבריה כי לצד העלייה בצריכה הפרטית נרשמה גם התאוששות בייצוא, וזאת לאחד צניחה קשה שספג התחום. היא גם התייחסה למצבו של שוק העבודה, ואמרה שאנו נמצאים קרוב למצב של תעסוקה מלאה ועליה מהירה בשכר. הנגידה אמרה כי על פי נתונים שונים תהיה צמיחה משמעותית ברבע השלישי של השנה.

לצד הסימנים החיוביים במשק, מדד המחירים האחרון הפתיע את התחזיות כשירד ל-0.3%.  פלוג התייחסה בדבריה לאינפלציה הנמוכה, ולכך שלמרות שנתוני השכר נמצאים בעלייה בחודשים האחרונים, הדבר לא מביא לעליית מחירים (אינפלציה) משמעותית, וזאת בגלל שבמקביל לעליה בשכר יורדות מחירי הסחורות, כך שהיצרנים לא צריכים לעלות מחירים בכדי להרוויח. עם זאת, טענה פלוג כי בתווך הבינוני והארוך האינפלציה כן תעלה בהתאם ליעד שקבע לה בנק ישראל – 1% בשנה הקרובה. יש לציין כי על פי דו"ח התחזית המקרו כלכלית שפורסמה במקביל לריבית, בנק ישראל מוביל את תחזית האינפלציה, כששוק ההון והחזאים הפרטיים חזו נתונים נמוכים יותר של 0.5% ו-0.7% בהתאמה.

פלוג הוסיפה לסיכום שעל בסיס הנתונים וניתוח ההתפתחויות, תמשיך המדיניות המוניטרית בישראל להיות מרחיבה לעוד זמן רב. משמעות הדבר היא כי לא צפויה עלייה משמעותית בריבית בזמן הקרוב, וכי הכסף במשק הישראלי יוסיף להיות זול, דבר אשר אמור לעודד השקעה ולגרום להוצאה גדולה יותר של כסף.

לצד זאת, אמרה הנגידה שבמידת הצורך תבצע רכישות מט"ח, בעיקר כדי להחליש את השקל, דבר אשר יכול לסייע ליצואנים.

השאר שיעור הריבית על כנו אינה מפתיעה על רקע החלטות הבנקים בעולם להשאיר את הריבית נמוכה. על פי הערכות, הסיכויים שבנק ישראל יכריז על העלאת הריבית לפני שאר הבנקים בעולם היא נמוכה, מאחר והדבר יכול להוביל לקנייה מוגברת של שקלים מצד סוחרי מט"ח שיכולה ליצור לזעזוע או לייסוף (ייקור) משמעותי של השקל.

לפני כשבוע הודיע בנק ישראל כי יוריד את כמות ההודעות על שינוי שיעור הריבית, מ-12 בשנה ל-8 בלבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!