דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

זכויות עובדים / שוויון בשכר בין גברים לנשים עשוי להוביל לעלייה ניכרת בצמיחה

תוצאותיה של הסימולציה שערך אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מעידות כי מעבר לצמצום הפערים החברתיים בישראל, צמצום פערי השכר בין נשים לגברים עשוי להגדיל את התוצר הלאומי בכ-8,000 ש"ח לנפש בשנה

גברים ונשים בעולם העבודה (צילום אליוסטרציה: startupstockphotos.com).
גברים ונשים בעולם העבודה (צילום אליוסטרציה: startupstockphotos.com).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר ביצע סימולציה לבחינת ההשפעה המאקרו-כלכלית של צמצום פערי השכר בין נשים וגברים במשק בעשורים הקרובים. תוצאותיה מעידות כי צמצום הפערים עשוי להוביל לעליה ניכרת בצמיחה, ולהגדיל את התוצר הלאומי בשיעור של 7% יותר מהתסריט הצפוי במידה ופערי השכר לא יצומצמו. המשמעות היא תוספת של 83 מיליארד ש"ח לתוצר הלאומי, כלומר גידול של כ-8,000 ש"ח לנפש. כמו כן צפויים צמצום פערי השכר לתרום אף לצמצום הפערים החברתיים בישראל.

חלק מפערי השכר החודשיים בין נשים לגברים נובע מכך שנשים רבות מועסקות בחלקיות משרה, בין היתר בשל חלוקה לא שוויונית של נטל העבודות בבית, והיעדר מסגרות תומכות. גורם נוסף הוא התפלגות ענפי התעסוקה למקצועות המזוהים עם גברים ומקצועות המזוהים עם נשים, כך למשל נשים מהוות רוב במקצועות החינוך והבריאות, בעוד גברים מהווים רוב בענפי ההיי-טק והתעשייה בהם השכר גבוה מהממוצע. בסימולציה נבחן רק צמצום חלק הפער שאינו נובע מהיקף התעסוקה – כלומר צמצום 40% בלבד מפערי השכר.

kalkelan-01a

הכלכלן הראשי נשען על ממצאי מחקר שבוצע בארה"ב בשנת 2013 (Hsieh ואחרים), אשר בחנו את ההשלכות הכלכליות שהיו לצמצום ההפרדה המגדרית והגזעית בשוק העבודה האמריקאי, המייחסים 15-20% מהעליה בתוצר האמריקאי בין שנת 1960 לשנת 2008 לשיפור ב"הקצאת הכישורים". בשנות ה-60 היו לדוגמא כ-94% מהרופאים ועורכי הדין בארה"ב גברים לבנים, בשנת 2008 ירד שיעורם במקצועות אלו ל-62%. מסקנות המחקר הן כי שינויים אלו הובילו לניצולם של כישורים של נשים ואנשים אמריקאים שחורים שקודם לכן לא היו מנוצלים כראוי, לטובת הנעת המשק האמריקאי.

ממצאים אלו מחזקים את החשיבות שיש ליישום צעדי מדיניות שיקלו על נשים להתקדם בשוק העבודה, ולעבוד במקצועות מתגמלים יותר כמהנדסות ובהיי-טק. עם זאת נתונים המוצגים בדו"ח מעידים כי על אף שנשים מהוות למעלה מ-50% מסך הסטודנטים לתואר ראשון בישראל, בשני העשורים האחרונים לא חלה עליה בשיעור הסטודנטיות הפונות ללימודי היי-טק, העומד על כ-29%. כותבי הדו"ח ממליצים לגבש מדיניות שתפעל להגדלת כמות המהנדסות והמתכנתות בפרט ולשילוב מוגבר של נשים במשרות איכותיות ובשכר גבוה בכלל.

kalkelan-02b

צעדים נוספים, כהתאמה טובה יותר של שוק העבודה להורות, הגדלת היצע מעונות היום, חלוקה שוויונית יותר בין גברים ונשים בנטל המשפחתי וצמצום שבוע העבודה עשויים להשפיע גם הם על היבטים שלא נבחנו בסימולציה של הכלכלן הראשי – כלומר על היקף המשרות בהן נשים מועסקות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!