דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שמעון פרס

המנהיגים מספידים / אישי ציבור ומנהיגים בישראל נפרדים מהנשיא וראש הממשלה לשעבר

בשעה 10:00 תתכנס הממשלה לישיבת אבל מיוחדת, ולאחריה ייקבעו סידורי ההלוויה. נשיא ארה"ב אובמה וראשי מדינות נוספים צפויים להגיע להלוויה

שמעון פרס, יוני 2016
שמעון פרס, יוני 2016

אנשי ציבור מהארץ ומהעולם התייחסו הבוקר (רביעי) למותו של הנשיא התשיעי, שמעון פרס. ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע "צער אישי עמוק על פטירתו של יקיר האומה". בשעה 10:00 תתכנס הממשלה לישיבת אבל מיוחדת, ולאחריה ייקבעו סידורי ההלוויה. מערכת החינוך תפתח הבוקר את יום הלימודים בציון דרכו ופועלו של הנשיא וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס ז"ל. במהלך מחר (חמישי) יוצב ארונו של פרס ברחבת משכן הכנסת.

בהצהרה מאוחרת יותר אמר ראש הממשלה נתניהו כי "שמעון הקדיש את חייו לקוממיות עמנו. כאיש חזון, נשא מבטו אל העתיד. כאיש בטחון, ביצר את עוצמתה של ישראל בדרכים רבות, שגם היום חלקן עדיין עלומות. כאיש שלום, פעל עד ימיו האחרונים לפיוס עם שכנינו ולעתיד טוב יותר לילדינו. בשבע השנים בהן כיהן כנשיא המדינה, עשה רבות לאחד את העם. והעם השיב לו אהבה גדולה. אין אנשים רבים בתולדותינו שתרמו כל כך הרבה למדינת ישראל ולעם ישראל". נתניהו סיפר כי מפגשו הראשון עם פרס היה לפני 40 שנים, עם מות אחיו יוני במבצע אנטבה, ופרס, שהיה ראש הממשלה, ליווה את המשפחה בכאבה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה הודיע כי יגיע ללווייתו של פרס. בהצהרה מיוחדת שפירסם אמר אובמה כי "יש כמה אנשים ששינו את ההיסטוריה האנושית, ידידי שמעון היה אחד מהם", והוסיף כי "הוא אחד מהאבות המייסדים של מדינת ישראל, שמחויבתו לביטחון ישראל ורדיפת השלום הייתה בבסיסו". בני משפחת פרס סיפרו שאובמה התקשר אליהם במהלך הלילה והביע את תנחומיו הכנים והעמוקים למשפחה.

בנו של פרס, חמי, הקריא אתמול הודעה אישית במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, שבו אושפז אביו. "חברי משפחה וחברים לדרך, ילדי הארץ ואזרחיה מקטן ועד גדול אחינו ואחיותינו מהתפוצות – עטפתם את אבא שלנו באהבה ואתם יודעים כמה הוא אהב אתכם. בחייו ובמעשיו אבא ציווה לנו את המחר. ציווה שנבנה את עתיד מדינת ישקראל בתעוזה ובחוכמה. שתמיד נסלול נתיבים לעתיד של שלום. היתה לנו זכות גדולה להיות בני משפחתו, אבל אנו חשים שהאובדן היום הוא של עם ישראל כולו. הכאב הוא של כולם."

ממשרד החוץ נמסר כי ללווייתו של פרס יגיעו האפיפיור פרנציסקוס הראשון ומזכ"ל האו"ם באן קי מון. מארה"ב יגיעו נשיא ארה"ב ברק אובמה וסגנו ג'ו ביידן, מזכיר ההגנה ג'ון קרי, הנשיא לשעבר ביל קלינטון ורעייתו המתמודדת לנשיאות הילארי קלינטון. קנצלרית בנוסף ישתתפו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא גרמניה יואכים גאוק, נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ר"מ בריטניה תרזה מיי ויורש העצר הנסיך צ'ארלס ורעייתו, ר"מ קנדה ג'סטין טרודו, ר"מ אוסטרליה מלקולם טרנבול, מלכת הולנד האם ביאטריס, נשיא רומניה קלאוס יוהניס, נשיא טוגו פאורה גנסינגבה ונשיא מקסיקו אנריקה פנייה נייטו. בנוסף ישתתפו.

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, אמר כי "כנסת ישראל מרכינה את ראשה ודואבת את לכתו של הנשיא התשיעי וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס". אדלשטיין הוסיף כי "מדינת ישראל נפרדת היום מהעומד בראש משפחתה. היא נפרדת מהאיש שראה הכל, שהיה מעורב בכל ושעיצב הכל. פרס הוא סיפורו של העם היהודי ושל מדינת ישראל, אם כבן למשפחת ניצולי שואה, כעולה, כחקלאי, כאיש ביטחון וכמדינאי. הוא היה מענקי ההנהגה הלאומית שקמו לנו במאה האחרונה, איש עתיר זכויות ומופת של ציוני גאה ששאף כל ימיו לעשות למען המדינה ואזרחיה. הוא תמיד חיפש היכן להבקיע דרך חדשה ולהביא את כולנו למקומות טובים יותר. ההיסטוריה עוד תדבר נכבדות באדם דגול זה ששמו הלך לפניו בארץ וברחבי העולם כולו כבעל תובנה, נסיון וחזון. חסרונו של פרס יורגש היטב, אולם טביעות אצבעותיו ופירות פועלו יהיו נוכחים כאן לדורות רבים״.

להלן מקבץ מתעדכן של תגובות שרים, חברי כנסת ואנשי ציבור:

נשיא המדינה ראובן ריבלין: "זהו יום עצוב לעם בישראל ולמדינת ישראל. עם היוודע דבר פטירתו של הנשיא התשיעי שמעון פרס כולנו מרכינים ראש. אשא איתי את זיכרונו, את לחיצת ידו, את עצותיו הנבונות שניתנו תמיד מאהבה, ובמיוחד את רוח התקווה שהפיח בעם הזה. רוח התקווה והשלום שהיא דרכו והיא צוואתו."

הרמטכ״ל גדי אייזנקוט: ״הנשיא פרס, ממקימי ובוני הארץ, איש חזון ומעש, שעשה למען ישראל משך למעלה משבעה עשורים, השאיר את טביעות אצבעותיו ומורשתו בכל תחומי החיים בישראל ובמערכת הביטחון בפרט. פועלו והישגיו ארוכי הטווח וצופי העתיד היוו אבן דרך משמעותית בהקמתו ובבניין כוחו של צה״ל לאורך השנים. ישראל הייתה למפעל חייו של שמעון, ובטחונה של המדינה היה לנגד עיניו בכל תפקיד בו כיהן. מורשתו – לעשייה, להפיכת חזון למציאות ולחדשנות בלתי מתפשרת ילוו את צה״ל עוד שנים רבות. צבא ההגנה לישראל משתתף בצער המשפחה ומצדיע לנשיאה התשיעי של מדינת ישראל.״

שר האוצר ויו"ר מפלגת כולנו משה כחלון: "אנחנו נפרדים היום מאחד מעמודי התווך של מדינת ישראל. מי שליווה את הקמתה, את המערכה לעצמאותה הביטחונית והכלכלית ואת החתירה הנמשכת לשלום. שמעון פרס גילם באישיותו את היצירתיות, הנחישות והאמונה שהצעידו את ישראל לשיאים בכל התחומים ויש לו מקום של כבוד בפנתיאון הלאומי. תנחומיי למשפחת פרס, לילדים ולנכדים."

שר הביטחון ויו"ר "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן: ״שמעון פרס, נשיאה התשיעי של מדינת ישראל, שכיהן גם כשר הביטחון, שר החוץ ובעוד שלל תפקידים מאז הקמת המדינה, הלך לעולמו. פרס היה באמת אחרון דור הנפילים שהיו שותפים להקמת המדינה וזהו יום עצוב לעם ישראל. על אף שהיינו חלוקים בדעותינו המדיניות והפוליטיות, בשנים האחרונות, במיוחד כשהוא היה נשיא המדינה ואני שר החוץ ועד לאחרונה כשאני שר הביטחון והוא הנשיא לשעבר, נהגנו להיפגש לעיתים קרובות ולנהל שיחות על עתיד המדינה. שמעון יחסר לי הן כמי שהיה מאושיות המדינה הזו והן כאדם. יהי זכרו ברוך.״

שר הבריאות יעקב ליצמן: "משרד הבריאות ומערכת הבריאות בישראל מרכינים ראש ואבלים בפטירתו של הנשיא התשיעי ורה"מ לשעבר שמעון פרס. זכויותיו של מר פרס רבות וחשובות. תרומתו לכלל אזרחי ישראל היתה עצומה בכל תחומי המדינה והחברה, בכללם קידום והשקעה בטכנולוגיות רפואה ומדע, לטובת כל המגזרים והאוכלוסיות. זכות מיוחדת הרשומה על שמו של מר פרס לעד היא עמידתו למען הסדר תורתו אומנותו. במהלך כל שנות מדינת ישראל הביע מר פרס את דעתו בחשיבות לימוד התורה ופעל רבות להגנה על זכויות בני הישיבות. במשך שנות דור פעל מר פרס למען בטחונה ושלומה של ישראל והיה לשגריר כבוד של אזרחי ישראל בכל העולם. פטירתו היא אבידה קשה למדינת ישראל ולמערכת הבריאות."

שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי: "שמעון פרס ז״ל היה ידיד אמת שלי. אהבתי אותו מאד. תמיד אזכור אותו בשל חוכמתו, חזונו, רגישותו, והכבוד הרב שנהג בכל אדם. תרומתו הגדולה לבטחון ישראל כראש ממשלה וכשר הבטחון, הקמת הכור בדימונה, חיזוק וביצור עוצמתם של צה״ל ומערכת הביטחון ומאמציו האדירים לכונן שלום ופיוס עם שכנינו, משרטטים את דמותו היהודית והנדירה, כמנהיג ציבור בכל רמ״ח איבריו שהקדיש את כל חייו למען עמו ומורשתו. שמעון פרס ז״ל כיבד וייקר את לומדי התורה ועמליה. קשריו החמים וההדוקים עם מנהיגה הרוחני של תנועת ש״ס מרן הרב עובדיה יוסף זיע״א הפכו לשם דבר, כאשר היה מקפיד לסור למעונו מידי חג ומועד, לקבל את עצתו וברכתו בשלל תחומים שעמדו על סדר היום. פטירתו של שמעון פרס ז״ל היא אבידה גדולה לעם היהודי ולמדינת ישראל. תנועת ש״ס כולה ועם ישראל כואבים את מותו"

שר החינוך ויו"ר "הבית היהודי" נפתלי בנט: ״שמעון פרס היה שר החינוך שלי, והוא יחסר לי מאד. פרס כתב את ההיסטוריה במו ידיו. הוא היה איש החזון הכי מעשי, איש ביטחון שחתר לשלום,  מנהיג אמיץ שייצג את מדינת ישראל בגאווה בכל רמח אבריו ובכל מקום בגלובוס. זכיתי בשנים האחרונות להיפגש איתו פעמים רבות ולשמוע על חזונו למדינה שתהיה אור לגויים, שתייצא לעולם את המוצר הכי חזק שלנו: המוח היהודי. התרגשתי מאד כאשר הוא נענה לבקשתי והתגייס למהלך ציבורי למען לימודי המדעים בישראל והוא נענה ברצון, למרות שלא תמיד הסכמנו בנושאים שונים. יהי זכרו ברוך"

יו"ר "המחנה הציוני" ח"כ יצחק הרצוג: "שמעון פרס היה מגדולי המנהיגים שהיו למדינת ישראל. האיש שמנעוריו ועד ימיו האחרונים פעל למען מדינת ישראל, הלך מאיתנו היום והוא בן 93. הוא היה מורה, חבר ומנהיג גדול שיירשם לעד בתולדות ישראל. את דרכו החל כעוזרו ואיש סודו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון והמשיך עד שהפך למנהיג בעל שם ומעמד עולמי, נשיא, ראש ממשלה, שר חוץ, שר ביטחון ויו"ר מפלגת העבודה, איש שידו הייתה בכל מה שצמח כאן. איש של מעשים גדולים שעיצבו את פניה של מדינת ישראל לאורך כל שנות קיומה. תרומתו לביטחון ישראל ולכוח ההרתעה שלה, למאבק הנחוש בטרור ולחתירה הבלתי פוסקת לשלום, לכלכלתה ולחוסנה החברתי, למעמדה הבינלאומי , לחדשנות ולתעוזה הישראלים, הייתה תרומה שאין מילים שיוכלו לתארה. היכרתי את שמעון פרס ומשפחתו מאז הייתי ילד, בבגרותי זכיתי להיות לו עוזר, יועץ וחבר, ייאמרו עוד מילים רבות על שמעון, אבל כעת העצב גדול מידיי והלב כואב מידי."

יו"ר מפלגת "יש עתיד", ח"כ יאיר לפיד: "כשאדם נפטר נהוג לומר שהוא 'איננו'. זה מה שיאמרו כותרות העתונים: 'שמעון פרס איננו'. הם טועים. שמעון פרס ישנו. גם במותו הוא כאן אתנו. הוא כאן מפני שאנחנו מוקפים בתוצאות מעשיו. מערכת הבטחון, הכור בדימונה, הדמוקרטיה הישראלית, מעמדנו הבינלאומי, כל המרכיבים היסודיים שמהם נוצקה מדינת ישראל. על כל אחד מאלה הוא טבע את החותם הייחודי שלו. בדרך הוא לימד את כולנו שיעור חד פעמי במנהיגות. הוא לימד אותנו שמנהיגים אמיתיים אינם נמדדים רק בדרך בה הם מתייצבים בפני האוייב, אלא גם – ואולי בעיקר – בדרך בה הם מתייצבים בפני העם שלהם, בפני אנשיהם, ואומרים להם הכל, כולל החלקים שהם לא רוצים לשמוע."

יו"ר מר"צ ח"כ זהבה גלאון: "אני אבלה על מותו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, ושולחת את תנחומי לבני משפחתו. פרס אושפז ביום השנה ה-23 להסכם אוסלו, ומפתה לדבר על השלום שפרס הקדיש לו את חייו ומעולם לא זכה לראות. אבל פרס היה קודם כל בנאדם, והוא יחסר לכל מי שהיתה לו הזכות להכיר אותו. לא קל לדבר על מורשת פרס. גודלה של המורשת שלו כמעט בלתי נתפס, ורבות מההחלטות שקיבל עיצבו את החיים בישראל, לטוב ולרע. מההתנחלויות, דרך הכור בדימונה ועד להסכם אוסלו. גם לימין וגם לשמאל בישראל יש ויכוח ארוך שנים עם חלק מההחלטות שפרס קיבל, אבל הוויכוחים ואי ההסכמות מעידים גם כמה דרמטית היתה מורשתו ואיזו השפעה מרחיקת לכת היתה לה על חיינו. מצפנו המוסרי, חריצותו המדהימה עד לרגע האחרון ואמונתו האיתנה באפשריות השלום הם השראה אמיתית לכל שליח ציבור. יהיה זכרו ברוך.

יו"ר מפלגת "התנועה" ח"כ ציפי לבני: "מעיין הנעורים שלו היה השאיפה לשלום. בלי להסס, בלי להתבייש. ראיתי אותו מתעלם מהציניות, כועס על האדישות, מנסה לפקוח את עיני אלה שלא רואים את מה שהוא ראה. ראיתי אותו כואב את הפוליטיקה – ואוהב את המדינאות. כך היה ויישאר בעיני העולם כולו."

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "זהו יום עצוב למדינת ישראל אשר איבדה את אחד המנהיגים הגדולים של זמננו. שמעון פרס ז"ל היה מדינאי רב פעלים אשר הטביע את חותמו על דפי ההיסטוריה של האומה הישראלית והקדיש את חייו לבניית המדינה ולשירותה. תרומתו האדירה ליצירת חברה שוויונית וצודקת יותר, סללה את מסלול חייהם של אנשים רבים בישראל ובעולם. פרס ז"ל היה לא רק איש הגות וחזון אלא גם איש מעשה אמיץ שפועלו ניכר בתחומים רבים בחיינו. זכרו ומורשתו ימשיכו להאיר לנו את הדרך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!