דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

אופק בוכריס / גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל מתנגדת להליך הגישור במשפט בוכריס

בית הדין הצבאי הציע הליך גישור במשפטו של תא"ל אופק בוכריס, המואשם בכ-17 סעיפי עבירות מין. "הליך הגישור מול תא"ל בוכריס משמעו פגיעה חמורה בקורבנות האונס", אמרה אשרת.

אופק בוכריס, המואשם ב-17 סעיפים של הטרדה ופגיעה מינית ארכיון (צילום: מתוך הFlickr של צה"ל).
אופק בוכריס, המואשם ב-17 סעיפים של הטרדה ופגיעה מינית ארכיון (צילום: מתוך הFlickr של צה"ל).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ויצו ישראל גילה אשרת שלחה אתמול (שלישי) לפרקליט הצבאי הראשי תא"ל שרון אפק מכתב חריף, "הליך הגישור מול תא"ל בוכריס משמעו פגיעה חמורה בקורבנות האונס ועבירות המין במדינת ישראל בכלל, ובצה"ל בפרט".

תא"ל אופק בוכריס מואשם ב-17 סעיפי עבירות מין הכוללות עבירות אינוס, מעשה סדום, מעשה מגונה והתנהגות שאינה הולמת. בוכריס מואשם כי ביצע עבירות אלה בשתי מתלוננות ששירתו תחת פיקודו, כאשר היה מפקד חטיבת גולני בין השנים 2010 – 2013.

על פי ההאשמות, כפה עצמו בוכריס על שתי המתלוננות מספר פעמים ובמקומות שונים, ביניהם צימר בצפון, בחדרו בבסיס, בלשכתו, ברכבו הצבאי ובביתה של אחת המתלוננות. כתב האישום מדגיש כי המתלוננות לא שיתפו פעולה, קפאו, ובחלק מהמקרים אף דרשו במישירין שיפסיק.

לפני יומיים הודיעו סנגוריו של בוכריס, ונציגי התביעה הצבאית כי הם מקבלים את הצעת בית הדין לקיים הליך של גישור שבסופו צפויים הצדדים להגיע לכדי עיסקת טיעון שמשמעותו הגעה אפשרית להסדר אשר יקל בעונשו ובעבירות החמורות המיוחסות לו. הגישור יעשה בפני השופט האלוף (מיל') אילן שיף. יש לציין כי בית הדין העלה את ההצעה מבלי שנחשף לראיות בתיק.

יושבת ראש ויצו ישראל גילה אשרת (צילום: מארק נימן / לע"מ)
יושבת ראש ויצו ישראל גילה אשרת (צילום: מארק נימן / לע"מ)

פגיעה קשה בחיילות צעירות

בתגובה לכך פנתה אשרת לפרקליט הצבאי הראשי ואמרה כי "ביממה האחרונה גברו הפרסומים על כוונתך להימנע מקיום משפט צדק בעניינו של תא"ל אופק בוכריס החשוד בעבירות מין קשות, וללכת להליך גישור שסופו בעסקת טיעון אשר תקל בעונשו של בוכריס, באם אכן זוהי כוונתך, הרי שהיא מהווה פגיעה חמורה הנושאת בחובה נזק ארוך טווח כלפי קורבנות האונס, ההטרדות המיניות ועבירות המין במדינת ישראל בכלל ובצה"ל בפרט לאורך השנים".

אשרת התייחסה במכתבה לטענות הקשות אשר עלו כנגד בוכריס ואמרה כי: "עסקת הטיעון המדוברת תביא לכך שמפקד בכיר בצה"ל אשר ניצל את דרגותיו, כוחו והשפעתו והביא לפגיעה קשה בחיילות צעירות אשר שמו בו את מבטחן, לא יישא בכל חומרת האשמה, ויסיים את הפרשה העגומה עם עונש קל בלבד, אם בכלל. אדוני הפצ"ר- זה דבר שאנו לא נסכים לו".

עוד ציינה אשרת כי, "דווקא במערכת היררכית כמו צה"ל, שבה יחסי הכוחות מאד ברורים, עליכם להנהיג מדיניות בלתי מתפשרת וחד משמעתית בכל הנוגע לטיפול בעבירות מין ולהכריז, בצורה הברורה ביותר שאין להן מקום בארגון. על המערכת הצה"לית לפעול, באופן המובהק ביותר להענשת אלו שסרחו. זוהי הדרך היחידה בה ניתן יהיה להבטיח את ביטחונן של החיילות המשרתות בצה"ל ולמגר את התופעה הפסולה, אשר הולכת ונחשפת בשורותיו של צה"ל".

"מי שצריך להתבייש זה לא אנחנו"

לפני יותר משנה נחתמה עיסקת טיעון בין סא"ל לירן חג'בי לבין מאי פאטל. פאטל הוטרדה מינית בהיותה פקודתו הישירה של חג'בי ששירת כמפקד גדוד צבר. חג'בי הואשם בחמישה סעיפי אישום בהם מפורט כי נקט כלפי חיילת ונגדת מעשים "אשר חרגו מיחסי מפקד-פקוד והיו בחלקם על רקע מיני".

פאטל התנגדה לתהליך הגישור שכפתה עליה הפרקליטות הצבאית, ובצעד מחאתי כתבה פוסט נוקב בפייסבוק שזכה להד ציבורי נרחב, "מי שצריך להתבייש זה לא אנחנו, ולמרות הקושי העצום להתמודד עם הטראומה, הפלאשבקים, הסיוטים, הבדידות, הבושה, החשיפה ובנוסף לכל זה עם מערכות נוקשות כמו בית המשפט וצבא הגנה לישראל, אין חזק מכוחה של האמת. תנו לה לנצח באמונה שלמה שיגיע היום שכבר לא נהיה בשר ל'תותחים'".

עו"ד גיא אטיאס סנגורו של בוכריס התייחס להליך הגישור באתר Ynet ואמר, "יש רק יתרונות. ההליך הזה הוא סוג של שינוי תרבותי שחייב לעבור בישראל. הוא כבר מקובל בהרבה מאוד מדינות. גישור פותר את ההליך המשפטי במהירות, הוא הרבה יותר זול מהליך משפטי, והוא מחנך אנשים לקחת אחריות על הגורל שלהם. בכל עימות משפטי, בין שהוא אזרחי ובין שהוא פלילי, לא נותנים לשופט לקבוע גורלות אלא הצדדים בעצמם מנסים לעשות זאת. בעזרת מגשר מצליחים להגיע להסכמה על התוצאה המשפטית".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!