דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סוריה / צבא אסד החל במבצע קרקעי לכיבוש העיר חאלב

זאת אחרי כשבוע של מתקפות אוויריות מסיביות מצד סוריה ורוסיה. מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי איים בהפסקת הקשר בין ארה"ב לרוסיה אלא אם צבאה וצבא סוריה יחדלו מיד מההפצצות. מזכ"ל האו"ם באן קי-מון: "אלה שמשתמשים בכלי נשק הרסניים יותר ויותר יודעים בדיוק מה הם עושים. הם יודעים שהם מבצעים פשעי מלחמה".

שכונת משהד החאלב לאחר הפצצת כוחות אסד (צילום: סוכנות AP).
שכונת משהד החאלב לאחר הפצצת כוחות אסד (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

צבא אסד, בשיתוף מיליציות שיעיות וחיזבאללה, החלו במבצע קרקעי לכיבוש העיר חאלב. המתקפה הקרקעית הגיעה אחרי כשבוע של התקפות אוויריות מסיביות מצד רוסיה וסוריה על העיר. ממשלת אסד הודיעה כי פתחה במבצע "לשחרור מזרח העיר". 275 אלף התושבים בשכונות המזרחיות של חאלב, הנמצאות בשליטת המורדים, נתונים תחת מצור כבר מספר שנים.

שני בתי החולים הגדולים ביותר בחאלב נפגעו אתמול (רביעי) בהפצצות, כך טענו צוותי הרפואה במקום. הוושינגטון פוסט דיווח כי ארגון הרפואה הסורי־אמריקאי (SAMS), המנהל כמה בתי החולים בשכונות הנצורות, מסר כי שני מטופלים נהרגו ושלושה מחברי הצוות של בית החולים, בהם אחות ונהג אמבולנס, נפצעו בהתקפה. על פי הדיווחים של צוותי הרפואה, אחד מבתי החולים נפגע מחמישה פגזים והשני מהפצצה אווירית. מבתי החולים שנפגעו הפעיל את מרכז הטראומה היחיד בעיר.

בתוך כך, בשיחת טלפון עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, איים מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, להפסיק את הקשר של מדינתו עם רוסיה אלא אם צבאה וצבא סוריה יחדלו מיד בהפצצת חאלב. קרי הוסיף כי ארה"ב רואה ברוסיה אשמה בשימוש בפצצות תבערה ובטילים "מפצחי בונקרים" בתוך שכונות מגורים בעיר.

שר החוץ של צרפת, ז'אן-מארק ארו, הודיע כי מדינתו מתכוונת לכפות הפסקת אש בחאלב דרך הצעה שתונח על שולחנה של מועצת הביטחון של האו"ם. ארו הודיע כי כל מדינה שתטיל וטו נגד ההחלטה עליה שוקדת צרפת, תואשם מיד בפשעי מלחמה.

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון האשים, בעקיפין, את סוריה ורוסיה בביצוע פשעי מלחמה על הפצצת בתי החולים בחאלב. הוא אמר כי מה שקורה בעיר, מטרות המבצע של ממשלת סוריה בגיבוי רוסי, גרוע יותר מ"בית מטבחיים".

"צריך להיות ברור: אלה שמשתמשים בכלי נשק הרסניים יותר ויותר יודעים בדיוק מה הם עושים. הם יודעים שהם מבצעים פשעי מלחמה", אמר.

באן קרא גם לפעולה בינלאומית דחופה, והדגיש כי לא הייתה כל הפוגה מאז חודש מאי. בנוסף להתקפות על בתי החולים בסוריה ותימן, התייחס מזכ"ל האו"ם גם לפיגוע ההתאבדות שהתרחש בחודש אוגוסט האחרון בבית חולים בפקיסטן שגבה את חייהם של יותר מ-70 אנשים.

המשנה לשגריר רוסיה באו"ם יבגני זאגינוב אמר בישיבת מועצת הביטחון של הארגון כי סוריה ורוסיה מואשמות "במרבית התקיפות האוויריות על מתקנים אזרחיים בסוריה" – כולל ההתקפות על בתי החולים בחאלב – ללא כל "חקירה עצמאית או אישור".

זאגינוב קרא לשים סוף ל"דמגוגיה האנטי-רוסית" ולמאמץ בינלאומי מאוחד לסיום מהיר ככל האפשר של העימות בסוריה. הוא הוסיף ששיתוף פעולה רוסי-אמריקני הוא "בסיס טוב מאוד" לפעולה שכזאת".

"תגידו לעולם להתעורר"

"לא תוכלו לדמיין את מה שאנחנו עדים לו מדי יום: ידיים מגיעות לכאן בחתיכות", אמרה אחות העובדת באחד מבתי החולים שהופצץ, לגרדיאן הבריטי "תגידו לעולם להתעורר. הגיע השעה שמצפון העולם יתעורר. איפה אתם? כשפלסטין הופצצה כולם התערבו. מדוע ילדי סוריה נשכחים? אף אחד לא עושה כל מאמץ כדי לכפר על הסבל הזה".

ארגון סורי לזכויות אדם, שמושבו בלונדון, דיווח כי בשבוע האחרון נהרגו בחאלב כ-500 אזרחים, כ-2,000 אזרחים נוספים נפצעו. בין הנפגעים לפחות עשרה ילדים.

בדוח שפרסם השבוע ארגון רופאים לזכויות אדם-ארה"ב, נטען כי מאז תחילת המלחמה בסוריה במרץ 2011, התבצעו 382 התקפות על בתי חולים ומתקנים רפואיים. על פי נתוני הדוח, 344 מהתקפות אלה, 90%, התבצעו על ידי צבא אסד.

חאלב היא העיר הגדולה ביותר בסוריה. עד מלחמת האזרחים הייתה העיר מרכז שלטוני ומסחרי גדול. לפני כשבועיים הסכימו הצדדים הלוחמים להפסקת אש באזור בתיווך רוסיה וארה"ב, אך לפני שבוע החלו כוחות אסד לתקוף באגרסיביות בתי אזרחים וכוחות סיוע הומניטרי ובכך הביאו לקריסתה של הפסקת האש.


דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!