דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון להב"ה

להב"ה / הוחמר עונשו של יצחק גבאי, ממציתי בית הספר הדו-לשוני בירושלים

בית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה והוסיף ארבעה חודשי מאסר בפועל, שהתווספו ל-14 חודשי המאסר על תנאי שקבע המחוזי. בתחילת השנה החמיר העליון גם את עונשם של שני שותפיו למעשה.

מצית בית הספר הדו-לשוני בירושלים יצחק גבאי (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
מצית בית הספר הדו-לשוני בירושלים יצחק גבאי (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים הכריע אתמול (רביעי) להחמיר את עונש המאסר של יצחק גבאי, שהורשע בדצמבר 2015 על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים בהצתה של בית הספר הדו-לשוני והסתה לאלימות.

בעקבות הרשעתו גזר בית המשפט המחוזי על על גבאי 36 חודשי מאסר בפועל ו-14 חודשי מאסר על תנאי, עוד פסק בית המשפט כי גבאי יפצה את בית הספר בסכום של 10,000 ש"ח. נציגות המדינה וגבאי עצמו ערערו לבית המשפט העליון על עונש זה. אתמול, כאמור,  החליטו שופטי העליון אסתר חיות, אורי שהם וענת ברון לדחות את ערעורו של גבאי ולקבל את ערעור המדינה, וקבעו כי עונשו יעמוד על 40 חודשי מאסר בפועל, ללא שינוי ביתר חלקי גזר הדין.

בהכרעת הדין כתב השופט אורי שהם כי "החומרה שבמעשה ההצתה הולכת ומתעצמת, שעה שמדובר בהצתת בית הספר הדו-לשוני, שבו לומדים תלמידים יהודים וערבים, בצוותא חדא, וזאת מתוך מניע של שנאה כלפי מי ששואף לקדם מטרות של דו-קיום בין האוכלוסייה היהודית והערבית. ביצוע ההצתה במוסד זה דווקא, נועד מבחינתם של הנאשמים לגרום להד תקשורתי בולט לעמדותיהם האידאולוגיות הקיצוניות, ולפגוע בתחושת הביטחון של תלמידי ומורי בית הספר הדו-לשוני. יש להזכיר, בהקשר זה, גם את הכתובות שריססו הנאשמים, שבהם תיארו את בית הספר כמקום הגורם להתבוללות, קראו למותם של התלמידים הערביים, והדגישו כי 'אין דו קיום עם סרטן'".

הנאשמים בשריפת הדו לשוני (צילום: פלאש 90)
הנאשמים בשריפת הדו לשוני (צילום: פלאש 90)

בחודש ינואר האחרון החליט בית המשפט העליון להחמיר את עונשם של שותפיו של גבאי להצתה. בית המשפט המחוזי גזר שתי שנות מאסר בפועל לשלמה טוויטו ושנתיים וחצי מאסר בפועל לנחמן טוויטו, כמו גם פיצוי על סך 25,000 ₪ לבית הספר. גם במקרה זה קיבל את המשפט את ערעור המדינה והוסיף שמונה חודשי מאסר בפועל לעונשם של כל אחד מהאחים.

בהכרעת הדין של השניים התייחס המשנה לבית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין לממד ההיסטורי והיהודי של ההצתה. "מי כמו העם היהודי, שקורותיו רצופות רדיפות בשל היותנו יהודים, והאנטישמיות מרימה גם כיום את ראשה המכוער, שמעולם לא קופד, אך לובש צורות חדשות וביתר שאת – הצריך להיות רגיש לזולת. רכיב אידאולוגי זה – אוי לה לאותה אידאולוגיה – מוסיף ממד מפחיד למעשה ההצתה שבליבת העבירות, ומה יעלה במוחו של ילד קטן, בן שש בן שבע, בראותו את מסרי הגזענות והזדון שבשילוב בין ההצתה לכתובות הנאצה? מכאן החומרה, מכאן ההחמרה", כתב רובינשטיין.

בית הספר הדו לשוני בשכונת פת בירושלים, בו לומדים תלמידים יהודים וערבים מכל חלקי העיר וסביבתה, הוצת במוצאי שבת, ה-29.11.14. על קירות בית הספר רוססו כתובות נאצה, ביניהן "כהנא צדק" ו"מוות לערבים". כעבור זמן עצרה המשטרה שלושה פעילים בארגון להב"ה , האחים שלמה (20)  ונחמן טוויטו (18) מבית"ר עילית ויצחק גבאי (22) מירושלים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!