דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאעש

אפריקה / האו"ם: 75 אלף ילדים עקורים בצפון ניגריה בסכנת מוות מרעב

באזור צפון מזרח ניגריה מתחולל משבר הומניטרי מתמשך, הנגרם בעקבות פעילות ארגון בוקו חראם המסונף לדאע"ש. הטרור שמשליט הארגון באזור מונע אספקת מזון מהמיליונים שנזקקים לו.

ילד מוכה רעב מטופל בניגריה (צילום: סוכנות AP).
ילד מוכה רעב מטופל בניגריה (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

סוכנות הילדים של האו"ם (יוניצ"ף) מעריכה כי 75,000 ילדים החיים במחנות עקורים בצפון-מזרח ניגריה עלולים למות מרעב בחודשים הקרובים. העקורים נמלטו מהארגון הרצחני בוקו-חארם המסונף לדאעש וקורא לעצמו "מחוז מערב אפריקה של המדינה האסלאמית". מספר זה גדול בהרבה מ-20,000 הקרבנות שנהרגו עד כה במתקפות בוקו-חארם בצפון המדינה.

 

חומרת התת-תזונה בקרב אוכלוסיית מחנות העקורים, אשר רבים ממנה הם ילדים, הובילו לאסון ההומניטרי "החמור ביותר בעולם" לפי ארג'ן דה ווארט, נציב יוניצ"ף בניגריה. לטענתו, כבר עכשיו ילדים מתים ברעב, אולם התורמים אינם מגיבים, והארגון חסר את האמצעים להאכיל את תושבי המחנה. דה ווארט הסביר לסוכנות הידיעות אי.פי כי מרבית הילדים המורעבים מתים ממחלות, שלשולים ופגיעות בדרכי הנשימה לאחר שהמערכות הפנימיות שלהם קורסות כתוצאה מתת התזונה. "אבל בפועל, אתה מת מרעב". בחלק ממחנות העקורים, כמחיצת מהילדים סובלים מתת תזונה.

מבין 4 מיליון נזקקים למזון בצפון-מזרח ניגריה, כ-2.2 מיליון חיים באזורים שבוקו-חארם עדיין פעול בהם ולכן לא ניתן לספק להם מזון בבטחה. בחודש יולי הותקפה שיירה הומניטרית של האו"ם, שהייתה בדרכה לאזור, על ידי "בוקו-חראם". כתוצאה מההתקפה נפצעו מספר אנשים, וארגון יוניצ"ף (סוכנות האו"ם לזכויות ילדים וסיוע במצבי חירום) הודיע כי הוא משהה את פעילותו באזור. להערכת האו"ם, שפורסמה מוקדם יותר החודש, 240 אלף ילדים במחוז בורנו לבדו סובלים מ"תת־תזונה חריפה וקשה" (הדרגה החמורה ביותר של רעב). יותר מ–130 ילדים ימותו בכל יום אם לא יקבלו עזרה.

מרבית האנשים שנמלטו מהתקפות בוקו-חארם הם חקלאים שלא יכלו לגדל יבול מזה כשנתיים. לפי דובר יוניצ"ף דוניו פורטר, מדובר בכ-2.6 מיליון בני אדם, שרק אלפים בודדים מהם שבו לכפרים מהם נמלטו, וזאת על אף ההכרזות החוזרות ונשנות של ממשלת ניגריה כי הביסה את הארגון הרצחני.

https://www.youtube.com/watch?v=st2iCrZBz3s

מנהיג ארגון הטרור בוקו חראם נשבע אמונים לדאע"ש במרץ 2015, ובכך הפך את הארגון ל"וילאייט (מחוז) מערב אפריקה" של דאע"ש. בשנים האחרונות פשט הארגון על מאות ערים וכפרים בצפון ניגריה, צ'אד, ניג'ר ובקמרון ובשיאו שלט בשטח הגדול משטחה של בריטניה.

על פי ממשלת ניגריה, מאז 2009 רצח הארגון יותר מ-20,000 בני אדם. על פי דוח של הארגון Catholic Diocese of Maiduguri, שפורסם במאי 2015, רצחו "בוקו-חארם" יותר מ-5,000 נוצרים קתולים, 85% מתוכם בצפון-מזרח ניגריה. בדוח נטען כי הארגון הצית לפחות 350 כנסיות. בנוסף לקרבנות אלה, חטפו "בוקו-חארם" לפחות 2,000 נערות מאז אפריל 2014, וגורלן אינו ידוע. ממשלת ניגריה הואשמה בעבר כי לא עשתה די כדי למגר את הארגון. גם על הממשל האמריקאי נמתחה ביקורת על סירובו להגדיר את הארגון הרצחני כארגון טרור, בתקופת כהונתה של הילרי קלינטון כמזכירת המדינה, וזאת בניגוד להמלצותיהן של ה- FBI ו-CIA. רק בנובמבר 2013 הכניסה מחלקת המדינה את הארגון לרשימת ארגוני הטרור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!