דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ראש השנה

סיכום שנה / סיפורי ההתאגדות הגדולים של השנה החולפת

התאגדות משגיחי הכשרות. (תמונה באדיבות דובורות ההסתדרות.)
התאגדות משגיחי הכשרות. (תמונה באדיבות דובורות ההסתדרות.)

מנופאי שנמצא לבד בצריח, משגיח כשרות חרדי, שחקן כדורעף ורואה חשבון בפירמה בינלאומית: מה משותף לכולם? כולם התאגדו השנה, וכולם פרצו דרך בתחומם. סיכום שנה בהתאגדות, עם הפנים להמשך.

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

גם השנה תנופת התארגנות העובדים במשק נמשכת. העובדים המתארגנים החדשים מגיעים משלל מגזרי המשק, וההתאגדויות החדשות מתאפיינות בפריצת בשורת העבודה המאורגנת אל מקומות בהן לא הייתה לה אחיזה מסורתית. למרות הקשיים האדירים העומדים בפני מובילי ההתארגנויות, נראה שיותר ויותר עובדים בתחומים שונים מזהים את הפוטנציאל המצוי בהתארגנות משותפת. אלו כמה מסיפורי ההתארגנות מעוררי ההשראה של תשע"ו, סיפורים שאולי גם מסמנים דרך לשנה הקרובה.

מנופים באתר בניה (צילום ארכיון: נתי שוחט פלאש 90).
מנופים באתר בניה (צילום ארכיון: נתי שוחט פלאש 90).

איגוד המנופאים – "שהמנופאי לא יצטרך לבחור בין בטיחות לפרנסה"

המנופאים הם אנשי השחקים, כל אחד מהם בקבינה לבדו. בענף הבניה, שהוא היום הענף המסוכן בישראל, נאבקים המנופאים על תנאי בטיחות ותנאי עבודה במקצוע. איך ייתכן שאין להם כיום מד רוח, אשר יאפשר להם להעריך את רמת המסוכנות של העבודה? מה עושה מנופאי שצריך להתפנות לאורך משמרות בלתי נגמרות של 12 שעות ומעלה? המנופאים החליטו להתאגד בהסתדרות עובדי העץ והבניין ולהביא לשינוי משמעותי, בין היתר, להיאבק גם בתופעת זיוף הרישיונות, ובדרישות המוצבות מולם תדיר על ידי הקבלנים להפר את הוראות הבטיחות במטרה להאיץ את הבניה. כיום חברים בארגון מפעילי עגורן צריח כבר כמה מאות של מנופאים. "התאגדנו כדי שהמנופאי לא יצטרך לבחור בין בטיחות לבין פרנסה" הסביר זאת בשורה אחת רועי ויינשטיין, דובר ארגון מפעילי עגורן צריח.

התאגדות משגיחי הכשרות. (תמונה באדיבות דובורות ההסתדרות.)
התאגדות משגיחי הכשרות. (תמונה באדיבות דובורות ההסתדרות)

משגיחי הכשרות – משגיחים על הזכויות בעולם העבודה החרדי

העבודה המאורגנת היתה זרה למגזר החרדי בעבר, אולם העתים משתנות ולצד כניסתם של יותר ויותר חרדים לשוק העבודה, מתעורר גם הצורך בהקמת איגודי עובדים שיגנו על העובד החרדי, ויעשו זאת בהתאם לאורח חייו ואמונתו. לאחר שבד"ץ בבני ברק קבע היתר הלכתי להתאגדות של עובדות הוראה בבתי הספר החרדיים, הקימו גם משגיחי הכשרות איגוד ארצי, וזאת על מנת לפעול במשותף ולהיאבק על אופי העסקתם שלא יהפכו לעובדי קבלן, לאחר שבג"צ קבע כי לא יוכלו להיות מועסקים באופן ישיר על ידי בתי העסק עליהם הם מפקחים. מלבדם התאגדו השנה גם אחיות בית החולים החרדי מעייני הישועה.

הנהגת התאגדות הראל (צילום: ועד העובדים).
הנהגת התאגדות הראל (צילום: ועד העובדים).

משלימים את ההתאגדות בענף- חברת הביטוח הראל

לחברות הביטוח היה תפקיד ייחודי וחלוצי במהפכת ההתאגדות של חמשת השנים האחרונות, והתאגדות עובדי הראל היא אבן הראשה הסוגרת את המעגל. הראל היא חברת הביטוח הגדולה האחרונה שמתאגדת, לאחר שקמו ועדים כבר בכלל, מגדל, מנורה, הפניקס ובחלק מחברות הביטוח הקטנות יותר. עוד טרם הקמת הוועד כבר הורגש כי הנהלת החברה אינה יכולה להתעלם מהתסיסה בענף, כשמנכ"ל החברה הודיע על העלאת שכר המינימום בחברה ל-6,000 ש"ח. ההסכמים הקיבוציים שנחתמו ביתר חברות הביטוח הציגו שורה של הישגים – הסדרה של נושאי הבונוסים, חיזוק הביטחון התעסוקתי, העלאות שכר, שיפור ההפרשות הפנסיוניות וקרנות ההשתלמות ועוד. כדי להיכנס למו"מ לקראת הסכם קיבוצי בחברה צריכה עוד ההתארגנות החדשה לעבור את משוכת ההכרה ביציגות מהנהלת החברה, לאחר שלטענת מובילי ההתארגנות הצטרפו כבר יותר משליש מהעובדים להתאגדות החדשה. נוכח ההתנגדות החריפה בה נתקלת ההתאגדות מצד הנהלת החברה, גם ראשי הוועדים האחרים בענף ובכלל פנו למנהלי החברה בקריאה לחדול מהפגיעה בזכות העובדים להתאגד. חברי הוועד חוזרים שוב ושוב על האמירה – שהתאגדות העובדים אינה מכוונת כנגד ההנהלה והבעלים, אלה היא ביטוי לרצונם של העובדים להיות מעורבים יותר בהחלטות הנוגעות בעתידם במקום העבודה.

מגרש כדורעף. צילום: publicdomainpictures.net
מגרש כדורעף. צילום: publicdomainpictures.net

גם ספורט מקצועי זאת עבודה – נבחרת ישראל בכדורעף

ספורט הוא לא רק ספורט, עבור השחקנים הוא גם מקור העבודה והפרנסה. וזה מבלבל, כי מדובר במקצועות תובעניים ביותר. משטר האימונים של השחקן, שגופו הוא הכלי המקצועי שלו מקיף את כל אורח חייו. שאלות של שעות שינה ושינה, אימונים ומשחקים. חטיבת הספורט בהסתדרות עוסקת בהבטחת זכויות העובדים של השחקנים המקצועיים, כמו גם בפיתוח התרבות הספורטיבית העממית במקומות העבודה. ביולי השנה הצטרפו למשפחת שחקני הכדורסל והכדורגל המאוגדים בהסתדרות, גם שחקני נבחרת ישראל בכדורעף במטרה לקדם את זכויותיהם ולחזק את הענף. "אנו שואפים להגיע למצב בו השחקן יכול להיות פנוי לאימונים ולהבאת הישגים כשמעל הכול עתיד הנבחרת כמייצגת של מדינת ישראל" אמר יו"ר ועד הנבחרת עמרי שוורץ, עם הכרזת היציגות.

ארנסט אנד יאנג – פורצים דרך לרואי החשבון

בדצמבר 2015 פרצו עובדי פירמת רואי החשבון EY מחסום נוסף כשהיו לפירמה הראשונה בישראל בענף זה אשר עובדיה התאגדו. הפירמה הבינלאומית, הפועלת בלמעלה מ-140 מדינות, היא גם הגדולה בישראל, עם כ-1800 עובדים, ומספקת שירותי ראיית חשבון, מסים, ייעוץ עסקי וליווי עסקאות לאלפי חברות בענפי הביטוח, בנקים ופיננסים, טכנולוגיה, נדל"ן, נפט וגז, קמעונאות, תעשייה, ועוד. בתוך פחות מחודש הצטרפו למעלה משליש מעובדי החברה להסתדרות, והנהלת החברה הכירה ביציגות ועד העובדים. "ההסתדרות נכנסה לעובי הקורה במטרה ללמוד את הענף" אמר לדבר ראשון אהד כהן, יו"ר ועד עובדי EY, "אנחנו מבינים שהתאגדות ראשונה היא קו פרשת מים ויש המון אחריות על הכתפיים שלנו. במידה ויבואו התאגדויות נוספות אחרנו, ההסכם שאנחנו מנהלים עליו עכשיו מו"מ יהווה נקודת ציון לכל הענף, ולכן אנחנו תמיד מסתכלים בראיה רוחבית".

ועד העובדים בבית אקשטיין. צילום מתוך דף הפייסבוק
ועד העובדים בבית אקשטיין. צילום מתוך דף הפייסבוק

בית אקשטיין – מבצע ארצי רחב היקף

עובדים במקצועות הטיפול מתקשים בהרבה מהמקרים לעצור ולטפל בעצמם ובתנאי עבודתם. ההזדהות עם המקצוע ועם המטופלים עשויים לטשטש את העובדה שיש הרבה מה לשפר במקום העבודה עצמו כך שייטיב עם עובדיו. על אחת כמה וכמה זה קשה בארגון גדול אשר מתפרס בכל רחבי הארץ, והעובדים בו ממעטים להיפגש. אבל עובדי בית אקשטיין, החברה הגדולה ביותר בישראל המספקת שירותים לבעלי צרכים מיוחדים, החליטו לצאת יחד למסע לקראת חתימת הסכם קיבוצי בחברה, וזאת בין היתר כדי לשנות את התפיסה שמדובר בעבודה זמנית, וליצור מקום עבודה שאפשר לעבוד בו לאורך שנים, תוך יצירת רצף טיפולי ארוך והתמקצעות. תוך יומיים מתחילת ההתאגדות הצטרפו לשורות ההסתדרות למעלה משליש מעובדי החברה כנדרש בחוק, וממש לאחרונה הכירה גם ההנהלה ביציגות הועד.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!