דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קולומביה

בעולם / הפתעה במשאל העם שנערך בקולומביה: הציבור הצביע נגד הסכם השלום

משאל העם שנערך הלילה נועד לאשר את ההסכם שנחתם בין הממשלה לארגון המורדים ה-FARC. למרות שכל הסקרים חזו ניצחון של הממשלה דווקא המתנגדים להסכם זכו בהפרש קטן.

תומכות בהסכם השלום בקולומביה צופות בתוצאות משאל העם (צילום: סוכנות AP).
תומכות בהסכם השלום בקולומביה צופות בתוצאות משאל העם (צילום: סוכנות AP).

אחרי ההפסד המפתיע במשאל העם שהיה אמור לאשר את הסכם השלום עם קבוצת המורדים ה-FARC, האנשים בקולומביה תוהים מה יקרה עכשיו במדינתם שידעה מלחמות רבות כל כך. כמו בריטניה אחרי הצבעת הברקזיט, גם לקולומביה אין "תכנית ב" לאיך בכל זאת מסיימים כמעט חצי מאה של עוינות וסכסוך במדינה.

הנזק שנגרם מההצבעה אמש (א) עדיין מתברר לאטו. במקום ניצחון של כמעט שני שליש מול שליש, כפי שחזו הסקרים בימים שלפני המשאל, תומכי ההסכם הפסידו בהפרש קטנטן של 49.8% בעד ההסכם מול 50.2% שהצביעו נגדו.

הנשיא חואן מנואל סנטוס יחד עם מנהיגי ארגון המורדים ה-FARC כבר הבטיחו שימשיכו לדחוף קדימה, לאחר כמעט 4 שנים של שיחות שלום ומלחמה שכבר גבתה את חייהם של כ-220 אלף איש ועקרה כ-8 מיליון מבתיהם. נראה כי אף צד לא רוצה לחדש את המלחמה.

"אני לא אוותר. אני אמשיך לחפש את השלום עד הרגע האחרון של המנדט שלי", אמר סנטוס בנאום טלוויזיוני שניסה להרגיע את הציבור.

אך כרגע לא ברור כיצד סנטוס, נשיא לא פופולרי במיוחד, יכול להציל את ההסכם בהתחשב בהפסד הגדול שספג במשאל העם. בינתיים, הוא החזיר את נציגי המשא ומתן מטעמו לקובה בכדי להיפגש עם ההנהגה הבכירה של המורדים, שצפו בתוצאות המשאל, לא מאמינים למראה עיניהם לאחר שרק כמה שעות קודם לכן הזמינו משקאות וסיגרים לקראת החגיגה במועדון "הוואנה" שהוא אחד מהמועדונים המוכרים בקובה.

"ארגון ה-FARC מצר עמוקות על כך שהכוח ההורס של אלה שמחפשים נקמה ושנאה השפיע על דעתם של האנשים בקולומביה" אמר לעיתונאים אחד מבכירי המורדים, לוחם גרילה הידוע בשם טימוצ'נקו.

ההפסד של הממשלה במשאל העם היה מפתיע במיוחד ביחס לתמיכה הרחבה שקיבל ההסכם ממנהיגים מרחבי העולם שראו בהסכם סמל למלחמה באלימות הפוליטית ובטרור. ראשי מדינות רבים וגם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון ומזכיר המדינה של ארה"ב, ג'ון קרי, היו נוכחים כאשר נשיא קולומביה, סנטוס ומנהיג המורדים, טימוצ'נקו, חתמו על הסכם השלום לפני פחות משבוע בטקס מרגש.

כעת, שהתוצאות עוד לא ברורות עד הסוף, כל העיניים נשואות אל הבוס לשעבר של הנשיא סנטוס ויריבו הראשי, אלווארו אוריבה, הנשיא לשעבר שהוביל קמפיין שטח נגד הסכם השלום. ללא מכונת היח"צ המשומנת של הממשלה, אוריבה נתן קול למיליון קולומביאנים, רבים מהם קורבנות של ארגוני המורדים, ממש כמוהו (אביו של אוריבה נרצח על ידי ה-FARC ב-1983), שכעסו על חלק מהסעיפים שנמצאים בהסכם בן 297 העמודים כמו חנינה ושחרור מהכלא למורדים שיודו בפשעים שלהם ו-10 מושבים קבועים בקונגרס.

אוריבה, בנאום שהוכן ככל הנראה מראש, אמר לאחר שהגיעו התוצאות שיש לפעול לתיקונים רבים בהסכם שיבטיחו כיבוד של החוקה וצדק אמיתי. אוריבה לא ציין בדבריו האם הוא מתכוון להצטרף לסנטוס בניסיון להגיע להסכם טוב יותר. עוד הוא תקף בדבריו את האירגוני המורדים ודרש שהם יחסלו את שוק הברחות הסמים במדינה.

"ההסכם כולו היה מלא בויתורים," אמר ריקארדו ברנאל (60), שחגג את הניצחון של אותם שהצביעו נגד ההסכם בטחת השכונות בבוגוטה בה התאספו מתנגדי ההסכם. "כולנו רוצים שלום אבל חייבים לעשות תיקונים בהסכם."

באזור אחר בעיר, מאות תומכי ההסכם, שהתכנסו באולם נשפים עבור מה שהם קיוו שתהיה מסיבת ניצחון, בכו בייאוש.

כ-7,000 לוחמי ארגון המורדים FARC ככל הנראה לא יחזרו לשדה הקרב בקרוב. בינתיים לפחות, הפסקת האש ממשיכה.

אחד האפשרויות העומדות כעת בפני סנטוס היא לפתוח מחדש את המשא ומתן, אפשרות אותה הוא כבר פסל בעבר וכינה אותה אפשרות "קטסטרופית". סנטוס, שמכהן כנשיא קולומביה קצת פחות משנתיים, יכול גם לנסות לעקוף את ההצבעה ולהביא את ההסכם להצבעה בקונגרס.

אחת הסיבות להפסד המפתיע היא אחוזי ההצבעה הנמוכים, 37% בלבד מבעלי זכות ההצבעה הגיעו להצביע. על פי אנליסטים, זהו עוד סימן לחוסר ההתלהבות של הציבור מההסכם שהושג. הקמפיין חשף סדקים עמוקים בחברה הקולומביאנית והוכיח שהדרך לפיוס ארוכה מאד גם אם ההסכם היה עובר. רבים מהקולומביאנים מתעבים את ה-FARC, אותו ארגון שארה"ב מחשיבה כארגון טרור, ומחשיבים את ההסכם כעלבון לקורבנות של הקונפליקט הארוך הזה.

"בסופו של דבר, השנאה והכעס על ארגון המורדים ניצח על פני התקווה לעתיד" אמר ג'ייסון מרקזק, מומחה בנושא אמריקה הלטינית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!