דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אצ"ל

לוחמי המחתרות / בריטניה פותחת את התיקים הסודיים על לוחמי המחתרות בשנות ה-40

המסמכים שנחשפו שופכים אור על הקרבה בה עקבו השלטונות בבריטניה על הנעשה בארץ ישראל, על מערכות היחסים בין המחתרות ועל הדיווחים שקיבלו ממקורות שונים

מלון המלך דוד לאחר הפיצוץ ב-22 ביולי 1946 (צילום: מנדלסון הוגו, לע"מ,  22/07/1946).
מלון המלך דוד לאחר הפיצוץ ב-22 ביולי 1946 (צילום: מנדלסון הוגו, לע"מ, 22/07/1946).

פעולות המחתרות ומי שנקראו על ידי שלטון המנדט הבריטי "הטרוריסטים היהודים" נחשפות במסמכים סודיים אשר הוסר סיווגם הסודי ביותר על ידי הארכיון הלאומי הבריטי ביום רביעי בשבוע שעבר. מסמך אחד מתאר לדוגמה שיחת טלפון לכוחות הביטחון הבריטיים אשר הגיעה לפנות בוקר, קצת אחרי השעה אחת אחר חצות, משיחה זו לא ניתן היה להתעלם. ההודעה מהמודיע היתה קריאת השכמה: "מתנקש מתכנן להרוג את מפקד הכוחות הבריטיים בפלסטינה בבוקר למחרת", נקיטת פעולה היתה הכרחית.

המקור להודעה לא ידע למסור פרטים מפורטים על התוכנית, אבל הזהיר את הבריטים כי מפקד הכוחות הבריטיים בארץ ישראל תחת שלטון המנדט, אוולין יו בארקר, יותקף במהלך מסלולו הקצר מביתו בירושלים למשרדו במטה הבריטי בעיר. המתנקש הוא יהודי שליח הלח"י (מחתרת "לוחמי חירות ישראל" בהנהגת אברהם שטרן, אשר כונתה על ידי הבריטים "הכנופייה של שטרן"- Stern Gang . מ.ר.) כחלק ממאבקם העיקש "להבריח" את הבריטים מהארץ למען גאולת ישראל.

לפני עלות השחר בבוקר ה-14 בנובמבר 1946, צוות האבטחה של בארקר קיבל הודעה על האיום המיידי. מסלולו של בארקר שונה, הערכות ביטחונית נוספה והוא הגיע בביטחה וללא פגע למשרדו.

בארקר היה שנוי במחלקת עקב התבטאויותיו המסיתות לאחר פיצוץ המטה הפוליטי והצבאי של המנדט במלון המלך דויד בירושלים ביולי 1946. פעולה זו של האצ"ל בה נהרגו יותר מ-90 אנשים, הרתיחה את דמו של בארקר אשר משרדו גם כן היה במלון. בתגובתו לפעולת האצ"ל אסר בארקר על כל חיילי הכוחות הבריטים כל קשר חברתי או כלכלי עם היהודים והקשורים להם, עונשם תיאר בארקר "יפגע בארנקיהם ויראה להם את הוקעתנו אותם".

אחד המסמכים שנחשפו מתוך הארכיון הבריטי (The National Archive via AP)
אחד המסמכים שנחשפו מתוך הארכיון הבריטי (The National Archive via AP)

מהמסמכים הסודיים אשר נחשפו ניכר כי הבריטים היו מודאגים עד מאוד מהאיום המתמיד שיותקפו והפחד כי האלימות תתרחב מהמזרח התיכון לאירופה בכלל ולבריטניה בפרט. ב-14 באפריל 1947 מקור מהימן מתריע על הסכם שיתוף פעולה בין האצ"ל והלח"י, ממנו ניתן גם ללמוד כמה עסקו הבריטים במעקב צמוד אחר היחסים המתפתחים מהחשש לשיתוף הפעולה בין המחתרות בהתקפות. עוד כתב המקור: "הנקודה המרכזית היא כי פעולות הטרור היהודי לא מתוכננות רק לשטחי פלסטינה, אלא יתקיימו גם באנגליה, צרפת ואיטליה" והוסיף כי "מספר טרוריסטים יהודים כבר הגיעו לנמל אלכסנדריה ורכשו ספינת 200 טון להובלת הנשק".

המסמכים גם חושפים חטיפות מוצלחות אשר ביצעו המחתרות והרבה פעולות התקפה קטנות יחסית אשר השתמשו בהן במעט נשק, רימונים, חומרי נפץ מאולתרים ומוקשים. ברור מן המסמכים כי פעולות אלה הפריעו לבריטים להתנהל בשגרה ולשדר עסקים כרגיל ללא הוספת עוד ועוד שכבות אבטחה. רכבות, גשרים, משרדי ממשלה, מועדוני קצינים ועוד, כולם היו תחת הכוונת של המחתרות.

הבריטים עוזבים את מלון המלך דוד (צילום: מתוך ויקימדיה קומונס).
הבריטים עוזבים את מלון המלך דוד (צילום: מתוך ויקימדיה קומונס).

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!