דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

יחסי ארה"ב-רוסיה / רוסיה וארה"ב הפסיקו את השיחות בנוגע לסוריה - ועברו לאיומים

שיחות הפיוס בין המעצמות, להן אינטרסים שונים במזרח-התיכון ובסוריה בפרט, עלו על שרטון. במקביל, השעו הסכם הדדי הנוגע לייצור נשק גרעיני. עתידה של סוריה לוט בעשן השחור של פצצות ונשק כימי.

נשיאי ארה״ב  ורוסיה ברק אובמה וולדימיר פוטין בועידה בסין (צילום ארכיון: סוכנות AP).
נשיאי ארה״ב ורוסיה ברק אובמה וולדימיר פוטין בועידה בסין (צילום ארכיון: סוכנות AP).
שי ניר

חילופי הדברים הקשים בין המעצמות ארה"ב ורוסיה, בימים האחרונים, על רקע ההתקפה הגוברת של משטר אסד, בגיבוי רוסיה, על העיר חאלב, תוך קריסת השיחות והניסיון לבסס הפסקת אש במלחמת אזרחים, עברו משלב הדיבורים לשלב המעשים. ארה"ב ורוסיה הודיעו בנפרד על הפסקת שיחות הפיוס והתקשורת הצבאית. ברוסיה אף הגדילו לעשות וביטלו הסכם בין המעצמות לצמצום תפוצת הנשק הגרעיני.

אתמול, (שלישי) בתדריך היומי של מחלקת המדינה, נמסר כי ארה"ב מפסיקה את שיחותיה עם רוסיה בנוגע להפסקת אש במלחמת האזרחים, "החלטה זו לא התקבלה בקלות." בתדריך לא נחסכה ביקורת על מוסקבה וחלקה במשבר הנוכחי תוך איזכור ההתקפות על חפים מפשע והפגיעה בבתי החולים המעטים המשרתים את אוכלוסיית העיר חאלב הנצורה בת 250 אלף תושבים, "רוסיה כשלה בעמידה על מחויבויותיה עצמה הכוללות מחויבות לחוק ההומניטרי הבינ"ל ולהחלטת מועצת הביטחון 2254 (החלטה המתווה דרך לסיום מלחמת האזרחים בסוריה ולהסכם שלום בין הצדדים הלוחמים, ש.נ.)." עוד נאמר כי, "מוסקבה לא יכלה או לא רצתה לדבוק בהסדרים להם הסכימה בדבר ייצוב המרחב הסורי. תחת זאת, רוסיה והמשטר הסורי בחרו במסלול הצבאי, שאינו עולה בקנה אחד עם הפסקת האש, כפי שניתן להיווכח מהפגזותיהם על שטחי מחייה, כשהן מכוונות לתשתיות אזרחיות ומניעת סיוע הומניטרי מאלה הזקוקים לו". עוד נמסר בתדריך, כי ארה"ב מושכת את אנשיה מהקמת מפקדה משותפת רוסית-אמריקאית כפי שאמור היה להיות מיושם בהסכם. יחד עם זאת, ארה"ב תבטיח את ביטחונם של אנשיה הנותרים בסוריה, תוך הבטחת הפעילות הצבאית נגד דאע"ש באמצעות שמירה על ערוץ התקשורת הקיים עם רוסיה, שנועד למנוע התנגשות כוחות ולצמצם מתיחות בין המעצמות המסייעות לצדדים הלוחמים אלה באלה.

סגן שר החוץ הרוסי, גִנַדי גטילוב, אמר טרם הודעת מחלקת המדינה, כי התקשורת הצבאית עם ארה"ב פסקה ואין כל חילופי מידע. עוד אמר גטילוב כי יש ניסיון לחדש את הפסקת האש עם האמריקאים.

התדרדרות היחסים בין המעצמות החלה לתת את אותותיה גם מחוץ לזירות הקונפליקט בין עם מלחמת האזרחים בסוריה או המשבר בחצי האי קרים, במתיחות גרעינית בין המעצמות, מצב המצזכיר את ימי המלחמה הקרה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע ביום שני האחרון, על השעיית הסכם עם וושינגטון לצמצום תפוצת הנשק הגרעיני, בין השאר בדבר השמדה של 34 טון פלוטוניום שנועדו לייצור נשק גרעיני. על פי סוכנות הידיעות  רוייטרס, מהקרמלין נמסר כי השעיית ההסכם היא תגובה ל"מעשים לא ידידותיים של וושינגטון".

ההסכם נחתם לראשונה בשנת 2000 וחודש שוב בשנת 2010 בחתימתם של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ומזכירת מחלקת המדינה באותה שנה, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון. קלינטון אמרה במעמד החתימה כי כמות הפלוטוניום שתושמד מספיקה לייצור 17 אלף כלי נשק גרעינים. בצו שהוציא הקרמלין להשעיית ההסכם נכתב כי על אף השעיית ההסכם עם ארה"ב לא יהיה שימוש צבאי בעודפי הפלוטוניום.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!