דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משט לעזה

צבא וביטחון / לוחמי ולוחמות חיל הים עצרו את משט הנשים לעזה

לאחר שקריאות צה"ל לעצירת האונייה "זייתונה" נענו בשלילה, השתלטו עליה הלוחמים והלוחמות והשיטו אותה לנמל אשדוד. לדברי דובר צה"ל, תהליך ההשתלטות היה קצר וללא נפגעים

נמל אשדוד (צילום ארכיון: אדי ישראלי / פלאש 90).
נמל אשדוד (צילום ארכיון: אדי ישראלי / פלאש 90).
שי ניר

חיל הים השתלט אמש (רביעי) על האונייה "זייתונה", שהייתה בדרכה לחופי עזה במסגרת 'משט הנשים', והביאה אל נמל אשדוד. מדובר צה"ל נמסר אמש כי "בהתאם להחלטת הדרג המדיני ולאחר שקריאות זרוע הים לעצירת ספינת "זייתונה" נענו בשלילה, השתלטו לפני זמן קצר לוחמי ולוחמות זרוע הים על כלי השיט בטרם הגעתו לרצועת עזה. תהליך ההשתלטות היה קצר וללא נפגעים. כאמור, הפעולה בוצעה לאחר מספר רב של פניות למפליגות על כלי השיט בטווחים שונים בים. משהבהירו המפליגות כי אין בכוונתן לשתף פעולה ולהיעתר להזמנה להגיע לנמל אשדוד, הוחלט להשתלט על כלי השיט, למנוע את הפרת הסגר הימי החוקי ולהשיטו לנמל אשדוד".

מוקדם יותר, צייצו מארגני המשט בחשבון הטוויטר שלהם כי קיים חשש שחיל הים הישראלי השתלט על הספינה.

באתר המשט הועלו סרטוני יוטיוב שהוכנו מבעוד מועד, בהם הצהירו המשתתפות במשט כי במידה ויפורסמו הסרטונים זהו סימן לכך שהן נעצרו בניגוד לרצונן על ידי חיל הים הישראלי.

משט הנשים לעזה הוא הפגנה סימבולית של נשים מכל רחבי העולם נגד הסגר הימי שמטילה ישראל על עזה והמציאות ההומניטרית הקשה ברצועה, הכוללת בעיות באספקת חשמל, מים מזוהמים, תשתיות ירודות ועוד.

המשט שיצא מאיטליה, תוכנן במקור להיות משט של שלושה כלי שיט אך שתיים מהסירות לא יצאו לבסוף בעקבות בעיות כשירות. בגלל מיעוט המקומות על האוניה וריבוי המשתתפות, התחלפו הפעילות שעל הסיפון בתחנות העגינה בהן עגנה האוניה בדרך. בתחנות השונות השתתפו הפעילות בהפגנות ובדיונים בפרלמנטים שונים. כרגע מצויות על האונייה זייתונה 13 נשים פעילות זכויות אדם וצוות האוניה מורכב גם הוא מנשים בלבד. בין הפעילות על סיפון האוניה נמצאות חברת הפרלמנט הניו זילנדית מרמה דוידסון, זוכת פרס נובל לשלום לשנת 2010 מאריד מגירה, חברת הפרלמנט השבדי ז'נטה אסקנילה, חברת הפרלמנט האלג'יראית סמירה דואיפיה, אזרחית נוספת מאוסטרליה ואזרחית מארה"ב, דיפלומטית לשעבר, נשות תקשורת וצוות האוניה.

משט הנשים אינו המשט הראשון לעזה. בשנת 2010 יצא לדרכו מטורקיה משט אוניית 'המרמרה'. המרמרה היתה ספינה שיצאה מטורקיה לצד חמש אוניות נוספות עליהן כ-700 פעילים פוליטים שרצו, לטענתם, להעביר ציוד הומניטרי לעזה. בקרב הפעילים היו גם חברי הארגון האיסלמי IHH, פוליטיקאים ועיתונאים. המשט היווה שיא של פעולה בינלאומית כנגד הסגר הימי שהוטל על עזה ב-2007, כאשר חמאס השתלט על רצועת עזה לאחר תוכנית ההתנתקות הישראלית. לוחמי שייטת 13 הצליחו לעצור ללא התנגדות את חמשת הספינות, אך על ספינת המרמרה חיכתה ללוחמים, שהשתלטו על הספינה בעזרת מסוק, התנגדות של פעילי טרור. לאחר שהופעלה כלפיהם אלימות, השתמשו חיילי צה"ל בנשק ותשעה מנוסעי האונייה, רובם חברים בתנועות איסלאם קיצוניות בטורקיה נהרגו. מספר חיילים ועשרות נוסעים נפצעו בהיתקלות, כולם טופלו בבתי החולים בישראל.

אירועי המרמרה הביאו להידרדרות משמעותית ביחסי המדינות על רקע דרישת טורקיה להתנצלות ישראלית, פיצויים למשפחות ההרוגים והסרת הסגר מעל עזה – דרישות אותן דחתה ישראל מספר פעמים. לאחר שנים של מתיחות בין המדינות, בחודש אוגוסט האחרון אושר סופית הסכם פיוס בין ישראל לטורקיה שכלל תשלום פיצויים ע"ס 20 מיליון דולר למשפחות הרוגי המשט, וטורקיה מצידה התחייבה שלא יוגשו תביעות נוספות ביחס לישראל, חיילי ומפקדי צה"ל שהשתתפו בעצירת המשט.

מטרת הסגר הימי, כידוע, היא מניעת מעבר של נשק לרצועה או אמצעים נוספים אשר עשויים לשמש לטרור. המשלוחים ההומניטריים – ויש לציין שהאוניה זייתונה אינה כוללת משלוח שכזה – מועברים לרצועה דרך נמל אשדוד לאחר בדיקתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!