דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הוריקן מתיו

הוריקן בדרך לארה"ב / הוריקן "מתיו" פגע קשות בהאיטי ועושה את דרכו לארה"ב

אלפים בהאיטי מנותקים מחשמל וממים וכוחות סיוע עושים את דרכם לאי. ארה"ב נערכת להגעת הסופה הערב (חמישי) לחוף המזרחי, ומושל פלורידה ביקש ממיליון וחצי תושבים באזור החוף להתפנות מבתיהם

מסעדה בקרולינה הדרומית נערכת לקראת ההוריקן (צילום: סוכנות AP).
מסעדה בקרולינה הדרומית נערכת לקראת ההוריקן (צילום: סוכנות AP).

בזמן שכוחות ההצלה בהאיטי מתאמצים להגיע אל ערים מנותקות ולהבין את ההיקף המלא של ההרוגים וההרס שגרמה סופת ההוריקן "מתיו", החלה הסופה לתקוף את איי הבאהמה אתמול (רביעי). במהלך רביעי בבוקר עבר "מתיו" ממזרח לאי אינגואה (אחד מאיי הבהאמה), כשהוא מתקדם בנתיב שצפוי להוביל אותו קרוב מאוד לבירה נסאו, ומשם לחופי פלורידה היום (חמישי) בערב. בנוסף לפלורידה, מאיימת הסופה על אזורים נוספים בחוף המזרחי, שהחלו להיערך לבואה ולפנות מאות אלפי אנשים מבתיהם.

מושל קרוליינה הדרומית ניקי האליי הכריז אמש (רביעי) על תכנית לפינויים של רבע מיליון בני אדם (לא כולל תיירים) מקו החוף הפגיע. פלורידה החלה לפנות את מחוז ברוורד, ומושל המדינה ניק סקוט דחק בתושבים של אזורי חוף נוספים בפלורידה שעלולים להינזק לעזוב גם הם, והורה לתושבי בתים יבילים או טרומיים לעזוב את האזור. "אם אתם יכולים ללכת מוקדם, עזבו עכשיו" אמר סקוט במהלך משדר חדשות, ודובר מטעמו העריך את מספר התושבים שהתבקשו או צוו לעזוב את בתיהם במיליון וחצי. החופים התבקשו להתכונן לאפשרות של פגיעה ישירה ולהיערך לשלושה ימים של מחסור במזון, מים ותרופות. ואכן לאורך החוף המזרחי של ארצות הברית נהרו אנשים רבים למרכולים, תחנות דלק וחנויות מחשבים, כשהם רוכשים מוצרי מזון, מים, דיקטים, סוללות וגזיות. הבית הלבן הודיע שמוצרים נדרשים הועברו לתחנות חירום ברחבי דרום מזרח ארה"ב.

צעיר הולך בהריסות ביתו שהוחרב ע״י ההוריקן מת׳יו בקובה (צילום: סוכנות AP).
צעיר הולך בהריסות ביתו שהוחרב ע״י ההוריקן מת׳יו בקובה (צילום: סוכנות AP).

גם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, פנה לתושבי פלורידה וביקש מהם להתייחס לאיום ההוריקן ברצינות ולהתפנות מבתיהם במידת הצורך. "אם קיבלתם צו פינוי, זיכרו שתמיד אפשר לבנות את הבית מחדש, תמיד ניתן לתקן רכוש, אך לא ניתן להשיב חיים שהלכו לאיבוד", אמר הנשיא אובמה.

לפחות 11 מקרי מוות נגרמו כתוצאה ממסעו של ההוריקן לאורך הים הקריבי בשבוע החולף, חמישה מתוכם בהאיטי. אך לאחר שגשר מרכזי נשטף במים, הדרכים נחסמו ורשת הטלפונים קרסה, הקצה המערבי של האיטי הפך מבודד לגמרי ואין כל מידע על הרוגים או נפגעים. הוריקן מתיו היכה באיזורים המרוחקים של האיטי ברוחות שמהירותן 230 קמ"ש, ומנהיגי המדינה אמרו שהם אפילו לא קרובים לאמוד את השפעתו על האי הפגיע והנוטה לשטפונות. בעבר, סופות בעוצמות פחותות הרגו אלפים שחיו בבקתות דקיקות.

ממשלת האיטי הודיעה על ביטול הבחירות לנשיאות שהיו אמורות להיערך ביום א', בין השאר עקב ההרס הרב שנגרם לבתי ספר ומבני ציבור האמורים לשמש תחנות הצבעה. לא נמסר על תאריך חדש לבחירות.

מפקד כוחות צבא ארה"ב בים הקריבי, אדמירל קורט טיד, הודיע אמש (רביעי) כי תשעה מסוקים נמצאים בדרכם להאיטי, כמענה לבקשת הממשלה לסייע באסון שהתרחש באי. המסוקים צפויים להגיע לאי ביום חמישי, חלקם ערוכים למשימות סריקה, חילוץ וסיוע רפואי, וחלקם מכילים מצרכים חיוניים. טיד אמר כי המסוקים מאויישים ב-100 אנשי צוות, ובסך הכל צפויים 150 עד 200 אנשי צבא ארה"ב להגיע להאיטי.

מוראד ווהבה, שליחו המיוחד של מזכ"ל האו"ם להאיטי, אמר שלפחות 10,000 בני אדם ששהו במקלטים ובבתי חולים שהוצפו או שנשארו מנותקים ממים. ווהבה הגדיר את מימדי ההרס כ"אירוע ההומניטרי הגדול ביותר" בהאיטי מאז רעידת האדמה שאירעה בה בינואר 2010, שגבתה אז את חייהם של כ-250,000 איש. הרשויות בהאיטי ניסו לפנות אנשים באזורים הפגיעים ביותר מביתם, אך רבים מהם סירבו לעזוב את בתיהם. חלקם הגיעו למקלט רק כאשר הסערה היתה ממש קרובה אליהם.

מילריסטה נלסון, חקלאי בן 65 מהעיירה לאוג'יין, סיפר שבית שכניו הוצף כאשר הרוח העיפה את גג הפח הגלי המכסה אותו. החצר הקטנה שלו, שהוצפה אף היא, היתה מלאה בזרעי עצי פרי בהם הוא תלוי למחייתו. "כל עצי הבננה, המנגו, הכל נהרס", אמר נלסון כשהוא מבשל על פחמים פירות של עץ לחם. "הארץ הזו הולכת לשקוע באומללות".

חזאים אומרים שהרוחות הגבוהות, הגשמים היורדים וגל הסערה כבר מתחילים להשפיע על דרום איי הבהאמה, עם רוחות במהירות מקסימלית של 200 קמ"ש. במהלך רביעי בלילה חלף ההוריקן גם על פני הקצה המיושב בדלילות של קובה. עשרות בתים נהרסו כליל בעיר המזרחית ביותר באי, ברוקה, ומאות בתים נוספים ניזוקו. עד כה לא התקבלו דיווחים מיידיים על מקרי מוות או הרס בקנה מידה רחב.

מרכז ההוריקנים, העוקב אחר תנועת הוריקן מתיו, אמר שבמהלך הלילה הקודם שבין רביעי לחמישי ירדה מעט עוצמת הרוחות של מתיו ודירוגה ירד מרמה 4 ל-3. באותה נשימה הזהירו החזאים כי מתיו יכול להתחזק שוב, ושבכל מקרה הוא יישאר סופה חזקה ומסוכנת במהלך הימים הקרובים. בנקודה מסוימת הוגדר מתיו כהוריקן רמה 5, מה שהפך אותו להוריקן העוצמתי ביותר באזור במשך כמעט עשור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!