דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
להט"ב

להט"ב / האוצר אישר: 10 מיליון ש"ח יוקצו לקהילת הלהט"ב

התכנית כוללת תקציבים למרכזים לקהילה הגאה, מקלטים לנוער בסיכון, בחינת קבלת תרומות דם מחברי הקהילה והסברה כנגד אפליה בשל נטייה או זהות מינית. ח"כ מירב בן ארי: "המדינה תדאג לשים את הכסף ולתגבר, אבל הכי חשוב שבני אדם ידעו לקבל את מי ששונה מהם"

מצעד הגאווה בירושלים 2016 (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
מצעד הגאווה בירושלים 2016 (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
דוד טברסקי

משרד האוצר אישר אמש (רביעי) תכנית להקצאת תקציבים לקהילת הלהט"ב (לסביות, הומואים, טרנסג'נדר ובי-סקסואלים) בהיקף של כ-10 מיליון ש"ח, שיועברו למשרדי הממשלה השונים בתקציב 2017-2018. התכנית כוללת תקציבים למרכזים לקהילה הגאה, מקלטים לנוער בסיכון, הרחבת פעילות הוועדה לשינוי מין, בחינת קבלת תרומות דם מחברי הקהילה וכן הסברה כנגד אפליה בשל נטייה או זהות מינית.

התכנית גובשה על ידי משרד האוצר בשיתוף עם ארגוני הקהילה הגאה וח"כ מירב בן ארי (כולנו), העומדת בראש השדולה למען הקהילה הגאה בכנסת. עם אישור התכנית אמרה ח"כ בן ארי ל"דבר ראשון" כי הבשורה במהלך היא שזו שפעם הראשונה שבה המדינה מתקצבת את קהילת הלהט"ב באופן ייעודי, לאחר שסבלו מקיפוח במשך שנים ארוכות. "אנחנו מדברים על תופעות שלא יכולות להתקיים ב2016", אמרה בן ארי, "וכל עוד הדברים האלו לא ייעלמו, אנחנו נחזק את השיח נגד זה. המדינה לא שמה עד היום כסף על עמותות של הקהילה, שפעלו בעיקר מתרומות וממתנדבים."

חברת הכנסת מירב בן-ארי (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).
חברת הכנסת מירב בן-ארי (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).

על פי התכנית יוגדל תקציב משרד הרווחה המוקדש לקהילה הגאה בכ-1.5 מיליון ש"ח. התקציב יופנה בין היתר לטובת מרכזים של הקהילה הגאה, קבוצות תמיכה לבני הקהילה ובני משפחותיהם, וכן מסגרות חירום עבור בני הקהילה שנזרקו מבתיהם. במקביל, יועברו למשרד החינוך 5 מיליון ש"ח לצורך הקמת פרויקט הסברה בבתי ספר, וכן יינתן החל משנת הלימודים הקרובה סיוע תקציבי לתנועות סטודנטים מהקהילה הגאה שלומדים במוסדות ההשכלה הגבוהה.

במסגרת התכנית יוקצה גם תקציב ייעודי בסך כ-2.5 מיליון ש"ח להסברה כנגד אפליית חברי הקהילה הגאה, בהובלת המשרד לשוויון חברתי. תקציבים נוספים יוקצו לוועדה לשינוי מין, ובית החולים תל השומר יזכה לתוספת כח אדם על מנת להרחיב את פעילות הוועדה, שפעלה עד כה על בסיס התנדבותי בלבד. בנוסף, תינתן למשרד הבריאות תוספת תקציבית במטרה לבחון הרחבה של קבלת תרומות דם מחברות וחברי הקהילות הגאות.

בהמשך לזאת הנחה שר האוצר את רשות המיסים לבצע הדרכות והטמעה של כללי נקודות זיכוי בגין ילדים לבני זוג מאותו מין. בנוסף סוכם כי ימונו אחראיות למניעת אפליה על בסיס נטיה מינית במשרדי הממשלה.

שר האוצר, משה כחלון, אמר עם אישור התכנית כי "מדיניות ממלכתית חייבת להיות עיוורת צבעים ולשרת את האדם באשר הוא אדם ללא הבדל דת, גזע, מין או נטייה מינית. אני מקווה שההסכם שהושג בשיתופה של חברת הכנסת מירב בן ארי יתקן ולו במעט את העוול שנגרם לקהילה במשך שנים."

ח"כ בן ארי סיפרה גם על הרחבת התוכניות לנוער גאה חסר בית, בדגש על צעירים שעברו את גיל 18. "לקטינים עד גיל 18 קיים היום בית דרור של עמותת 'אותות'  שעושה עבודה מעולה ומקבל תקציב ממשרד הרווחה. הבעיה שלנו היום היא החבר'ה שמעל גיל 18. חלקם לא הולכים לצבא או לשירות לאומי ואין להם לאן ללכת. אנחנו הולכים להקים מקלט בתל אביב שייתן מענה חירום של מקלחת, ארוחות והכל 24/7. בנוסף לכך אנחנו מחפשים בית מתאים בחולון שיהיה להוסטל שיקומי לחסרי בית. יש לנו היום דירה לטראנסים בתל אביב, ותקצבנו עוד דירה"  בן ארי מספרת שמקלט החירום חייב להיות בתל אביב, אבל בנוסף לכך תוקם בחיפה יחידה למניעת אובדנות (בנוסף לזו בתל אביב) וגם התקציב לבית הגאה בירושלים יתוגבר. בנוסף לכך מדגישה בן ארי שרוב הכספים יועברו לעמותות שפועלות בכל הארץ.

ניצן פוקס מהאגודה למען הלהט"ב סיפרה ל"דבר ראשון" שאישור התכנית הוא פרי מאבק שאיגד את כל ארגוני וגופי הלהט"ב, במסגרתו פעלו למען הכרה של המדינה. "זה מאבק ארוך שהתחיל מהמצעד בקיץ האחרון", סיפרה, "במשך חודשים לא ויתרנו, איגדנו את כולם והצלחנו להשיג את מה שעד כה לא קרה, והרבה גם לא חלמו שיקרה. מבחינתי, מטרות האגודה בהובלת המאבק הייתה לחזק ולהוביל את הארגונים שזקוקים לכסף." פוקס הדגישה את חשיבותה של הפעולה המשותפת: "אנחנו מחבקים את ההכרה של המדינה, אבל יותר מכל צריך להבין שההתאגדות זה הערך העליון של האגודה. המצעד והחיבור הם המים והלחם שלנו", אמרה.

ח"כ בן ארי הוסיפה שבנוסף להשקעה של המדינה בארגוני הקהילה הגאה, יש חשיבות עליונה לשינוי התודעה כלפי קהילת הלהט"ב בכלל החברה הישראלית. "אנחנו צריכים לקבל, להכיל, להבין. להלחם בגזענות ובלהט"בופוביה. המדינה תדאג לשים את הכסף ולתגבר, אבל הכי חשוב שבני אדם ידעו לקבל את מי ששונה מהם", אמרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!