דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרשת השבוע

פרשת השבוע / פרשת השבוע הקצרה ביותר מבקשת מאיתנו לחזור בתשובה

זהו עיקר הרעיון בראש השנה, המלכת הקב"ה בעולם. ועכשיו בעשרת ימי תשובה מוטלת עלינו המשימה לשוב בתשובה שלמה ששיאה ביום הכיפורים שהוא יום מחילה וכפרה.

עשרת ימי תשובה בירושלים (צילום: דבר ראשון)
עשרת ימי תשובה בירושלים (צילום: דבר ראשון)
בן ציון בר-שלום
בן ציון בר-שלום
רב ההסתדרות
צרו קשר עם המערכת:

 

"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה הִנְּךָ שֹׁכֵב עִם אֲבֹתֶיךָ וְקָם הָעָם הַזֶּה וְזָנָה אַחֲרֵי אֱלֹהֵי נֵכַר הָאָרֶץ אֲשֶׁר הוּא בָא שָׁמָּה בְּקִרְבּוֹ וַעֲזָבַנִי וְהֵפֵר אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר כָּרַתִּי אִתּוֹ.

וְחָרָה אַפִּי בוֹ בַיּוֹם הַהוּא וַעֲזַבְתִּים וְהִסְתַּרְתִּי פָנַי מֵהֶם וְהָיָה לֶאֱכֹל וּמְצָאֻהוּ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת וְאָמַר בַּיּוֹם הַהוּא הֲלֹא עַל כִּי אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה

וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא עַל כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר עָשָׂה כִּי פָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים"

(דברים לא, טז-יח)

הקב"ה מתאר למשה בפסוקים אלה בפרשתנו את ההתדרדרות של עם ישראל שתהיה לאחר פטירתו: "וְקָם הָעָם הַזֶּה וְזָנָה אַחֲרֵי אֱלֹהֵי נֵכַר.. וַעֲזַבְתִּים וְהִסְתַּרְתִּי פָנַי מֵהֶם.."

מסביר רש"י: "והסתרתי פני" – כמו שאיני רואה בצרתם."

רש"י מפרש כי במציאות כזאת, תהיה הסתרת פנים של הקב"ה, אך לא הסתרת פנים מלאה אלא כזו בה הקב"ה כן משגיח עלינו, אך אנו לא נראה זאת.

בהמשך הדברים מתאר הקב"ה התדרדרות נוספת של עם ישראל, אשר נוכח הצרות שבאות עליו מגיע לכדי כפירה של ממש בקיום הקב"ה בעולם: "וְאָמַר בַּיּוֹם הַהוּא הֲלֹא עַל כִּי אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה."

זוהי למעשה כפירה מוחלטת בקיום ה', ומחשבה כי כל הצרות מקורן בכך שאין אלוקים בעולם.

במציאות כזאת תיהיה הסתרה כפולה – "וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא.."

כשהקב"ה כופל את הפועל, הדבר בא כדי לתת משמעות עמוקה יותר למעשה, וזהו לכאורה פשט הדברים המובאים בפרשתנו.

בא הרמב"ן ומסביר לנו כי פירוש נוסף, ואחר שנותן משמעות חדשה ושונה לדברים הקשים המתוארים בפסוקים אלו: "וטעם ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלהי בקרבי – איננו וידוי גמור כענין והתודו את עונם אבל הוא הרהור וחרטה שיתחרטו על מעלם ויכירו כי אשמים הם וטעם ואנכי הסתר אסתיר פני פעם אחרת כי בעבור שהרהרו ישראל בלבם כי חטאו לאלהים ועל כי אין אלהיהם בקרבם מצאום הרעות האלה היה ראוי לרוב חסדי השם שיעזרם ויצילם שכבר כפרו בע"ז וכענין שאמר (ירמיהו ב, לה) הנני נשפט אותך על אמרך לא חטאתי ולכך אמר כי על כל הרעה הגדולה שעשו לבטוח בע"ז יסתיר עוד פנים מהם לא כמסתר פנים הראשון שהסתיר פני רחמיו ומצאום רעות רבות וצרות רק שיהיו בהסתר פני הגאולה ויעמדו בהבטחת פני רחמיו (ויקרא כו, מד) ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא געלתים וגו' עד שיוסיפו על החרטה הנזכרת וידוי גמור ותשובה שלימה כמו שנזכר למעלה (ל ב) ושבת עד ה' אלהיך וגו'" (רמב"ן, דברים לא, יז)

הרמב"ן מפרש את הפסוק "וְאָמַר בַּיּוֹם הַהוּא הֲלֹא עַל כִּי אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה" כסוג של וידוי והכרה בכך שהצרות שבאו על העם מקורן בחוסר באמונה ב-ה'.

זאת אומרת, שהכרה של העם בהמלכתו של הקב"ה בעולם, היא האמונה הבסיסית. אך חסרה החזרה בתשובה המלאה הכוללת הכרת החטא, חרטה על העבר וקבלה לעתיד.

על כך אומר הקב"ה – מכיוון שהתשובה אינה שלמה, ישנה עדיין הסתרת פנים – "וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי..", אך זאת אינה הסתרת פנים כפולה אלא צמצום של הסתר הפנים – הקב"ה יסתיר מפני העם את הסתר הפנים שלו.

זאת אומרת, שבזמן שאנו גם חוטאים וגם כופרים – קיימת הסתרת הפנים הקשה ביותר שבה הקב"ה "כמו שאיני רואה בצרתם" (רש"י) ואז: "וּמְצָאֻהוּ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת.."

וישנה מציאות ביניים, שבה עם ישראל מאמין בקיום ה' בעולם, אך לא מקיימים את כל מצוותיו והתשובה על החטאים אינה תשובה שלמה. במציאות כזאת, הקב"ה מנהיג אותנו בהסתר פנים חלקי, כאשר אנו רואים את השגחתו של הקב"ה עלינו בעולמו, אך למעשה לא משפיע עלינו את השפע הטוב והמלא שיכול הקב"ה להשפיע עלינו במציאות של גאולה שלמה.

אנחנו לומדים מכאן שבכח האמונה בלבד אנחנו ממליכים את הקב"ה בעולם וזוכים ע"י זה להארת פנים, (שהוא ההיפך מ"הסתר פנים"). וזהו עיקר הרעיון בראש השנה, המלכת הקב"ה בעולם. ועכשיו בעשרת ימי תשובה מוטלת עלינו המשימה לשוב בתשובה שלמה ששיאה ביום הכיפורים שהוא יום מחילה וכפרה.

יה"ר שנזכה לשוב בתשובה שלמה ואז נזכה להארת פנים מלאה מהקב"ה בגאולה שלמה אמן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!