דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מתחיל להתקרר / ארה"ב מאשימה: האקרים מתערבים בבחירות בהוראת ממשלת רוסיה

היחסים בין רוסיה לארה"ב ממשיכים להדרדר: לאחר שהאשימו את רוסיה בפשעי מלחמה, ורוסיה מצידה טענה שארה"ב מעודדת טרור, טוענים בממשל אובמה: בכירים רוסים הורו לפרוץ למחשבי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב

דגלי ארה״ב ורוסיה באו״ם (צילום ארכיון: סוכנות AP).
דגלי ארה״ב ורוסיה באו״ם (צילום ארכיון: סוכנות AP).
שי ניר

המאבק בין רוסיה לארה"ב עולה שלב, עם האשמות חמורות מצד ממשל אובמה כי בכירים רוסים הורו לפרוץ לאתרים פוליטים בארה"ב, תוך ניסיון להשפיע על הבחירות הקרבות לנשיאות ולצד טענות על ביצוע פשעי מלחמה בסוריה ע"י הצבא הרוסי.

מתקפת ההאשמות מוושינגטון לצד ההכחשות הנזעמות ממוסקבה, מסמנות שפל חדש ביחסים בין המעצמות שהיו לאורך פרק זמן ניכר מהמאה ה-20 ליריבות במלחמה הקרה, וכיום נחלקות בנושאי מפתח בין-לאומיים של מלחמה ושלום. יריבוּת בעוצמות אלה לא נראתה בין המדינות מאז קריסת ברית-המועצות בשנת 1991. ההאשמות הפומביות על פריצות האתרים, לראשונה מאז מתקפת הסייבר מוקדם יותר השנה, נגד המפלגה הדמוקרטית, הגיעו בעקבות לחץ על הממשל להאשים את רוסיה בפריצה והפצה של האימיילים הפנימיים והמביכים.

"אנו מאמינים, בהתבסס על בחינת המאמצים שהושקעו ורגישותם הפוליטית, כי רק הדרגים הבכירים ביותר ברוסיה יכלו להורות על פעולה כזו", כך אמר ראש המודיעין הלאומי בהצהרה משותפת עם המחלקה לביטחון המולדת בארה"ב. עוד נאמר כי לאחרונה נחשפו אימיילים שנפרצו לכאורה בהנחיית רוסיה ובעידודה בפועל, באתרי הדלפות כמו דיסיליקס.קום, ויקיליקס ואף על ידי הפרסונה האינטרנטית גוסיפייר 2.0. רוסיה מצידה ממשיכה להכחיש את מעורבותה. "גניבות אלה וחשיפתן מכוונות להתערב בתהליך הבחירות בארה"ב", נאמר בהודעה, "פעולות אלה אינן חדשות למוסקבה. הרוסים השתמשו בטקטיקות וטכניקות דומות ברחבי אירופה ואירואסיה, להשפיע שם על דעת-הקהל".

בבית הלבן סרבו לומר אם ייחוס ההאשמות בציבור יביאו להפעלת סנקציות על רוסיה. בכירים אמרו כי ארה"ב תגיב במקום ובזמן שתבחר, והדגישו כי פעולת הנקמה לא תעשה בפומבי.

נשיאי ארה״ב ורוסיה ברק אובמה וולדימיר פוטין לפני ועידה באו״ם (צילום ארכיון: סוכנות AP).
נשיאי ארה״ב ורוסיה ברק אובמה וולדימיר פוטין לפני ועידה באו״ם (צילום ארכיון: סוכנות AP).

הקושי בהתמודדות עם מתקפות סייבר נובע מכך שאין קוים מנחים רשמיים לאתגר מסוג זה. ההצהרה של הממשל מיום שישי האחרון, לרבות הטלת האחריות על רוסיה באופן פומבי, נראים כניסיון למתוח קו, אולי קו הגבול האחרון, אשר ממשל אובמה אינו מוכן שייחצה. "זהו ערך מרכזי", כך אמר מיכאל מורל, לשעבר סגן מנהל סוכנות המודיעין, "אין מרכזי ממנו, כאשר מדינות מתחילות לדחוף את האף, צריך לשלוח מסר עצמתי שלא נאפשר לזה לקרות". בחמש השנים האחרונות עבדה ארה"ב עם מדינות שונות על פיתוח נורמות או קווים מנחים עבור מרחב הסייבר.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב פטר את ההאשמות כ"שטויות". "מידי יום יש עשרות אלפי מתקפות על האתר של פוטין. רבות מההתקפות מאותרות מארה"ב", אמר פסקוב לסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס והמשיך, "איננו מאשימים את הבית הלבן או את לנגלי (מקום מושבה של מפקדת הסי.איי.אי, ש.נ.) בכל פעם."

ההאשמות על פריצות הסייבר הגיעו כמה שעות לאחר שמזכיר המדינה ג'ון קרי קרא לחקור את צבאות רוסיה וסוריה על פשעי מלחמה שבוצעו בהתקפות על סוריה ועל חאלב בפרט, היכן שנפגעו מטרות אזרחיות לרבות בתי חולים ואנשי רפואה. משרד החוץ הרוסי אמר בתגובה כי קרי מנסה להסית את תשומת הלב מכישלונה של ארה"ב לשמר את הפסקת האש בזמן המו"מ עם שר החוץ הרוסי סרגי לברוב בחודש שעבר בג'נבה.

"רוסיה ומשטר אסד חייבים יותר מהסבר לעולם מדוע הם ממשיכים לפגוע בבתי חולים, מתקני רפואה, ילדים ונשים," אמר קרי לצד שר החוץ הצרפתי, ז'אן-מארק ארו, לכתבים בבניין מחלקת המדינה לאחר פגישתו של ארו עם לברוב ביום חמישי האחרון. "אלו הם מעשים הזועקים לחקירה ראויה של פשעי מלחמה", אמר קרי והמשיך, "זה מעבר לטעויות, הרבה מעבר לטעויות. זוהי אסטרטגיה מכוונת להשליט טרור על אזרחים ולהרוג כל אחד ואת כל מי שעומד בדרכם למימוש המטרות הצבאיות."

לארה"ב סיכוי נמוך להשית חקירת פשעי מלחמה על רוסיה או על סוריה. זכות הוטו במועצת הביטחון עומדת לרשותה של רוסיה והיא כבר חסמה ניסיונות חוזרים, מאז תחילת מלחמת האזרחים, ללחוץ על נשיא המשטר הסורי באשר אל אסד וממשלתו לתת דין וחשבון על הרג חסר אבחנה, עינויים והתקפות בנשק כימי. אף על פי כן, תגובתו של קרי פגעה בעצבים חשופים במוסקבה. "קרי משתמש במילים של ליבוי מתחים" אמרה דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, "אם ישנן שאלות על פשעי מלחמה, על האמריקאים להתחיל בעירק, אח"כ להתבונן על לוב ותימן ולראות מה קורה שם."

הסכם הפסקת האש, שנחתם בין קרי ללברוב ב-9 בספטמבר היה אמור להביא להקמה של מטה משותף, לרוסיה וארה"ב, ללוחמה בטרור בסוריה, לעצירת הלחימה לשבוע, אספקת סיוע הומניטרי לאזורים הנשלטים ע"י המורדים בחאלב ומובלעות אחרות. תנאי ההסכם לא התמלאו וההסכם קרס סופית לאחר שסוריה ורוסיה חידשו את התקפותיהן בחאלב. קרי בתגובה סיים את המגעים עם רוסיה לשיתוף הפעולה הצבאי מוקדם יותר השבוע.

בשישי האחרון מחוקקים רוסים ניסחו הסכם המתיר לצבא רוסיה לתחזק בסיס חיל אוויר בסוריה ושגריר רוסיה באו"ם אמר כי מוסקבה תטיל וטו על טיוטת ההצעה הצרפתית למועצת הביטחון להפסקת אש בחאלב, הכוללת איסור טיסה מעל העיר הנצורה.

התדרדרות היחסים בין המעצמות נותנת את אותותיה גם בחידוש המתיחות הגרעינית בין המעצמות. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע ביום שני האחרון, על השעיית הסכם עם וושינגטון לצמצום תפוצת הנשק הגרעיני, בין השאר בדבר השמדה של 34 טון פלוטוניום שנועדו לייצור נשק גרעיני. על פי סוכנות הידיעות  רויטרס, מהקרמלין נמסר כי השעיית ההסכם היא תגובה ל"מעשים לא ידידותיים של וושינגטון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!