דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

מדיני / נתניהו לארה"ב: הבנייה בשבות רחל רק כפתרון אחרון לתושבי עמונה

נתניהו אמר את הדברים על רקע הודעת גינוי חריפה שהוציא הבית הלבן בעקבות ההחלטה לכאורה לבנות 300 יחידות דיור "בעומק הגדה המערבית". בנט אמר בהתייחסו לפינוי: "צריך לעבור מבלימה להכרעה".

עמונה, ארכיון (צילום: סוכנות AP).
עמונה, ארכיון (צילום: סוכנות AP).
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש (שבת) בטלפון עם מזכיר המדינה של ארה״ב ג'ון קרי. השניים שוחחו על ענייני האזור וגם על סוגיית פינוי עמונה והבנייה המתוכננת בשבות רחל. רה״מ נתניהו הבהיר לקרי כי הבנייה בשבות רחל נועדה לאשר חלופה לתושבי עמונה במידה ולא יימצא פתרון אחר.

בשבוע שעבר מחלקת המדינה הוציאה הודעת גינוי חריפה ביותר נגד החלטת ממשלת ישראל, לכאורה, להקים התנחלות חדשה בת 300 יחידות דיור, "בעומק הגדה המערבית",  באופן המנוגד ל"אינטרסים הביטחוניים ארוכי הטווח של מדינת ישראל" ובניגוד להצהרות קודמות כי ישראל מחויבת לפתרון שתי המדינות. לדברי האמריקאים, הקמת ההתנחלות תפגע ביכולת להקים מדינה פלסטינית "בת-קיימא". משרד החוץ מיהר להגיב לגינוי בניסיון להוריד את גובה הלהבות. בהודעה נאמר כי לא מדובר בהתנחלות אלא בהקמה של שכונה חדשה בת 98 יחידות דיור בהתנחלות קיימת. ביחס למחויבות לפתרון שתי המדינות נאמר, "ישראל מחויבת לפתרון שתי מדינות לשני עמים, הכולל מדינה פלסטינית מפורזת המכירה בישראל כמדינה יהודית."

בתוך כך, אבי רואה, ראש המועצה האזורית מטה-בנימין ויו"ר מועצת יש"ע אמר ברשת ב' כי תכנון ההרחבה של התנחלות שילה מתוכנן עוד משנת 2013 וסתר את הטענה כי השכונה המתוכננת מיועדת לתושבי עמונה. בהמשך דבריו אמר, "אני לא יכול לומר שאין כאלה שרואים" בה אלטרנטיבה" לתושבי עמונה, "כמו משרד הביטחון, כמו המנהל האזרחי, כמו אחרים." ממטה המאבק עמונה נמסר בתגובה, "אין בכוונתנו להתפנות מבתינו לשום מקום אחר. כאן נולדו ילדינו וכאן הקמנו את ביתנו וכאן נשאר."

למרות שהמתווה לפינוי תושבי עמונה מוצע על ידי הממשלה, נראה כי המתווה אינו מוסכם וגורמים בתוך הממשלה מקצינים את אמירותיהם ביחס למהלך המתהווה. "בנושא ארץ ישראל אנחנו צריכים לעבור מבלימה להכרעה" אמר שר החינוך נפתלי בנט, ביום חמישי האחרון, בכנס לזכרו של חנן פורת ובניגוד להודעת משרד החוץ. "אנחנו צריכים לסמן את החלום והחלום הוא שיהודה ושומרון יהיו חלק מארץ ישראל הריבונית. אנחנו צריכים לפעול היום, ואנחנו צריכים למסור את הנפש. אנחנו לא יכולים להמשיך לסמן את ארץ ישראל כיעד טקטי, ומדינה פלסטינית היא היעד האסטרטגי".

שר החקלאות, אורי אריאל אמר כי "חנוכת בית של בניין שאליו נכנסו לגור יהודים ברובע המוסלמי  זו התשובה  לגינויים ולצביעות של הקהילה הבין לאומית". אריאל אמר דברים אלה בטקס בחנוכת בית חדש, ברובע המוסלמי והוסיף, ״הם מגנים ואנחנו בונים. תשובה הטובה ביותר לגינויים ולצביעות של העולם היא בנייה בארץ ישראל".

מזכ״ל מפלגת העבודה וסגן יו"ר הכנסת ח״כ חיליק בר אמר בתגובה לבנט, ״גם אם איו״ש שייכת היסטורית לעם היהודי, והיא שייכת, הרי שחלומו של בנט הוא לא החלום שלנו, אלא הסיוט המר ביותר. זה אולי חלומו של מי שחפץ במדינה דו לאומית, שמשמעה קץ החזון הציוני, אובדן הרוב היהודי ושינוי צביונה ואופיה של ישראל."  עוד אמר בר, "פתרון הסכסוך וחזון שתי המדינות הוא אינטרס ביטחוני ומדיני ישראלי. כל מי שאומר אחרת משקר לישראלים בעיניים ומסכן את עתיד ישראל״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!