דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

ביצוע תקציב המדינה / גם בחודש ספטמבר: המדינה גבתה יותר מיסים מהצפוי

משרד האוצר פרסם את נתוני ביצוע התקציב לחודש האחרון, ונראה שמגמת החנק התקציבי בפועל ממשיכה. סה"כ עודף הגבייה מתחילת השנה: 6 מיליארד שקלים. תת הביצוע בתקציבי המשרדים: 14 מיליארד שקלים, שעלולים לצמוח גם ל-30 מיליארד

החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו וראש אגף התקציבים אמיר לוי. צילום ארכיון: פלאש 90 / נועם רבקין פנטון
החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו וראש אגף התקציבים אמיר לוי. צילום ארכיון: פלאש 90 / נועם רבקין פנטון
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר פרסם אתמול את נתוני ביצוע התקציב לחודשים ינואר עד ספטמבר, ונראה שהמגמה המסתמנת מהחודשים האחרונים מממשיכה: ממשלת ישראל גובה יותר מיסים ומוציאה פחות כסף מהמתוכנן. בפועל, הגידול המתוכנן במשרדים האזרחיים הצטמק ב 2.5% ואילו ההוצאות הביטחוניות שהיו אמורות לרדת בכ-3.7% דווקא רשמו עליה של 2.2%. נתוני הביצוע של אגף החשב הכללי במשרד האוצר מספרים על המדיניות העקבית של העדפת צמצום הגרעון על פני הוצאה אזרחית וחברתית.

הגרעון

הגרעון ל-2016 תוכנן לעמוד על 2.9% מהתמ"ג שהם כ-35 מיליארד שקלים. על אף שמדובר בגרעון נמוך למדי, במשרד האוצר שומרים על מדיניות גרעון שמרנית ו-9 חודשים אחרי תחילת השנה הגרעון המצטבר עומד על 6.1 מיליארד שקלים בלבד כאשר ספטמבר הוסיף לגרעון 0.6 מיליארד שקל בלבד. כך יוצא שהגרעון שנצבר ב-12 החודשים האחרונים עומד על 2.2% תוצר בלבד. חשוב לציין כי ביחידה לניהול החוב במשרד האוצר נוטים לצבור את עיקר הגרעון בהנפקות שמתקיימות לקראת סוף השנה האזרחית. עם זאת נראה כי מדינת ישראל תסיים את 2016 בגרעון נמוך מזה המאושר בתקציב בגלל תת-ביצוע של המשרדים האזרחיים.

מיסים

מגמת הגידול בגביית המסים נמשכת. בראיה רב שנתית כספי המסים הנכנסים לקופת המדינה עלו מ-2009 בכמעט 50%. משפל של כ-16 מיליארד שקל לחודש שנגבו ב-2009, עד לחציית רף ה-24 מיליארד שקלים בחודש. לשם השוואה תקציב המדינה שעמד ב-2009 על 316.5 מיליארד שקל עלה באותה התקופה ב 21% בלבד ועמד ב-2016 על 383.8 מיליארד שקלים בלבד.

הכנסות המדינה ממיסים - תכנון מול ביצוע (גרפיקה: דבר ראשון)
הכנסות המדינה ממיסים – תכנון מול ביצוע (גרפיקה: דבר ראשון)

גם מגמת הערכת החסר של גבית המסים ממשיכה ב 2016. בחודשים ינואר עד יוני הופתעו במשרד האוצר מעודף גביה של 4 מיליארד שקלים. אך יתכן שאלמנט ההפתעה קצת נשחק, וזאת מאחר ובכל שנה בשנים האחרונות קובע האוצר צפי גביה נמוך, וזאת על מנת לשמור על "ריסון תקציבי" בעת העברת התקציב בממשלה ובכנסת. ביולי בוצע עדכון כלפי מעלה של צפי הכנסות המדינה ממסים ובכל זאת גם הרבעון השלישי של 2016 הסתיים עם עודפי גביה. סה"כ מתחילת השנה צברה קופת האוצר עודפי גביה ממיסים בסך של 6 מיליארד שקל. למען הסר ספק עודפי הגביה לא מופנים להוצאות חברתיות אלא באופן אוטומטי ללא כל החלטה של הריבון (הכנסת) מופנים להקטנת הגרעון. זו הסיבה המרכזית לכך שבמקביל לעודפי גביה נרשמת ירידה בביצוע הגרעון ביחס לתכנית.

בין נתוני הביצוע של גביית המסים ניתן למצוא נתון מעניין נוסף. בעוד שההכנסות ממיסים ישירים רשמו בשלושת החודשים האחרונים ביצוע חסר ביחס לתחזיות המעודכנות בסכך 0.3 מיליארד שקל, דווקא ההכנסות ממיסים עקיפים (ובינהם המע"מ, שהוגדר על ידי שר האוצר כחלון כ"מס המרושע ביותר") רשמו הכנסה עודפת של 1.5 מיליארד שקל בשלושת החודשים האחרונים. מעבר למדיניות מס רגרסיבית בתכנון, הביצוע מקצין את הנתונים ומעביר חלק גדול יותר מנטל המס לשכבות החלשות.

הוצאות

בחלוף 75% מימי השנה הוציאו המשרדים האזרחיים רק 69.7% מתקציבם המתוכנן. כשמוסיפים לתכנון התקציב את התוספות שנוספו לו במהלך השנה תת הביצוע של המשרדים החברתיים מחריף ומגיע ל 65.1%. החלק היחיד בתקציב שהוציא יותר מהחלק היחסי של השנה הוא מערכת הביטחון עם שיעור הוצאה של 86.6% מהתקציב. הרזרבה הכללית בסך 8.9 מיליארד שקל נשארה בינתיים בכספת.

הוצאות הממשלה - תכנון מול ביצוע. תמונת מצב: ינואר » ספטמבר 2016 (גרפיקה: דבר ראשון).
הוצאות הממשלה – תכנון מול ביצוע. תמונת מצב: ינואר » ספטמבר 2016 (גרפיקה: דבר ראשון).
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!