דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בז"ן

הזיהום במפרץ חיפה / בביקורת במפעלים במפרץ חיפה נמצאו 27 ארובות שחשודות כמזהמות

במשרד להגנת הסביבה שערך את הביקורת מבטיחים להגביר את הפיקוח. בעיריית חיפה לא נשארים אדישים וכבר בודקים אפשרות להוצאת צווי סגירה למפעלים המזהמים

בז"ן (צילום: דבר ראשון)
בז"ן (צילום: דבר ראשון)
מיכל רוזן

יומיים אחרי הבהלה שנרשמה בחיפה בגלל להבה גבוהה מהרגיל בלפיד שבמפעל בז"ן פרסם אתמול (ראשון) המשרד להגנת הסביבה כי נמצאו ליקויים בביקורת שנערכה בחמישי האחרון ב-27 ארובות בחמישה מפעלים במפרץ חיפה.

בביקורת שנערכה על ידי המשטרה הירוקה ונציגי המשרד להגנת הסביבה בחמשת המפעלים: חיפה כימיקלים, כרמל אולפינים, גדיב, גדות מסופים וש.ח. אלחלד נבדקו 27 ארובות שנחשדו כי קיימת בהן הפרה של היתרי הפליטה ורישיון העסק. רשימה זו גובשה מתוך 200 ארובות הנמצאות בפיקוח המשרד להגנת הסביבה. על פי המשרד לאחר ניתוח ראשוני ברוב הארובות נמצאו ליקויים. המשרד להגנת הסביבה יפתח בהליכי אכיפה נגד המפעלים המפרים, לרבות הטלת עיצומים כספיים (לפי סעיף 53 לחוק אוויר נקי), וידרוש את תיקונם המידי של הליקויים.

בתגובה לממצאים אמר ח"כ זאב אלקין, השר להגנת הסביבה: "אני רואה בחומרה רבה את החריגות שנתגלו במפעלים. זו הסיבה שהנחיתי את סגן השר ואת מנכ״ל המשרד לתת דגש על ביקורי שטח כולל ביקורי פתע, במיוחד במפרץ חיפה, כדי שבעלי המפעלים יבינו שלא משתלם לא לעמוד בדרישות שנקבעו על ידי החוק ולזהם. מרגע שנכנסתי לתפקיד הבהרתי שלא נגלה סובלנות כלפי מזהמים ולכן נמצה את הדין עם מפרי החוק שממשיכים לסכן את התושבים באזור חיפה".

ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ומי שהוביל את המבצע אמר: "אנחנו ממשיכים להגביר את פעילויות הפיקוח והאכיפה שלנו, במטרה לאתר ולמנוע זיהומים וסיכונים לציבור, ולפעול ביד חזקה ונחושה להסירם. כל הפרה שנמצא תטופל מיידית באופן החמור ביותר. העלייה בכמות הבדיקות בארובות שביצענו בשנת 2015 נובעת מהגברת הפיקוח על מפעלי מפרץ חיפה, ואנחנו ממשיכים בקו זה, בכל רחבי המדינה".

בתגובה לפרסום של המשרד להגנת הסביבה על חריגות בארובות נמסר מבז"ן כי "קבוצת בז"ן לא קיבלה הודעה כלשהי מהמשרד להגנת הסביבה על תוצאות בדיקות שבוצעו בכאו"ל ובגדיב בשבוע שעבר.  לאחר קבלת הודעת המשרד נלמד אותה ונגיב בהתאם."

בכל הנוגע לשריפה המוגברת בלפיד בז"ן בשישי האחרון נמסר על ידי הרשויות השונות (איגוד ערים חיפה להגנת הסביבה, מכבי האש) כי לא נרשמה חריגה בפליטות בעקבות האירוע. מבז"ן נמסר כי "הלפיד הינו אמצעי שנועד לשמור על הבטיחות בעת התפעול השוטף של המתקנים, תוך שריפת גזים עודפים ומניעת פליטתם לאוויר.

במקרה של תקלה מופנים עודפי הגזים ללפיד שם הם נשרפים בצורה בטיחותית וסביבתית. הזרמת עודפי הגז ללפיד מונעת עליית לחץ במערכת. במקרה זה שבו אירעה תקלה בלתי נמנעת, הלפיד פעל כמתוכנן ובהתאם לייעודו, תוך מניעת מפגע בטיחותי ומבלי שנגרם זיהום אויר חריג.  לא ידוע לנו על חריגה כלשהי".

לעומת זאת יצאה עיריית חיפה בהודעה אתמול (ראשון) כי: "בעקבות מידע שהגיע לראש העיר חיפה הנוגע לאירוע הזיהום החמור בשישי האחרון ב'כרמל אולפינים', התקיימה היום התייעצות דחופה במשרדו בה הונחה השירות המשפטי בעירייה לפעול להוצאת צווי סגירה מנהלתי למפעל". נכון לרגע זה המידע המדובר נמצא בידי השירות המשפטי של העירייה ויתפרסם עם הוצאת צו הסגירה המנהלתי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!