דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בעבודה

עבודה מסוכנת / פועל נפצע קל באתר שזוהו בו ליקויים בחודשים האחרונים

באתר הבנייה בנשר, בו נפצע אתמול קל פועל מנפילה מגובה, התרחשה תאונה קשה בחודש מאי האחרון. הבוקר, המשיכו העבודות באתר כרגיל, זאת למרות ליקויי הבטיחות הנראים לעין

אתר הבנייה בנשר בו נפצע פועל מנפילה מגובה (צילום: דני בן שמחון)
אתר הבנייה בנשר בו נפצע פועל מנפילה מגובה (צילום: דני בן שמחון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

פועל נוסף נפצע אתמול (ראשון) מנפילה מגובה באתר בנייה בנשר. צוות מד"א שהגיע למקום הגדיר את מצבו של הפועל כבינוני אולם מבית החולים רמב"ם בו טופל נמסר כי מצבו קל בלבד. מדובר בסיפור יומיומי שלא בהכרח יזכה להגיע לכותרות החדשות. על פי החוק שאושר לאחרונה, מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית מחוייב לסגור באופן מיידי אתרי בניה בהם נהרגו או נפצעו עובדים באורח קשה. אבל מבירור שערך דני בן שמחון, פעיל בארגון העובדים מען ובקואליציה למאבק בתאונות בניין, עלה כי "התמזל מזלו" של הפועל, בן ה-43, ליפול מהקומה העליונה (שישית או שביעית) לקומה מתחתיה, ולפיכך הסיפור נגמר כשהוא פצוע קל.

זה אולי מסביר מדוע בביקור שערכו הבוקר פעילי הקואליציה במקום נראה שהעבודה בקומה העליונה מחוסרת המעקה, בה אין רתמות בטיחות כנדרש, נמשכת כסדרה. באתרים בהם נפצעו עובדים באורח קל או בינוני "בלבד", המינהל לא יכול להטיל צו לסגירת האתר לפני שיגיע למקום מפקח. נשאלת השאלה מה יקרה קודם – ביקורת מפקח או נפילה נוספת של פועל?

יזמית הפרויקט בנשר בו נפל פועל (צילום: דני בן שמחון)
יזמית הפרויקט בנשר בו נפל פועל (צילום: דני בן שמחון)

המציאות נוראית עוד יותר. באתר בו התרחשה אתמול התאונה – פרויקט בשם "עמק הכרמל" של חברת אלמוגים והקבלן המבצע חלמוג ב.ז. בניה בע"מ – אירעה כבר תאונה קשה בחודש מאי האחרון. ב-25.5 נפל באתר פועל בן 28 מהיישוב עוזייר שבצפון ונפצע באורח קשה עם פגיעה רב מערכתית.

מאז התאונה הקודמת שלחה הקואליציה למאבק בתאונות בניין למינהל לא פחות מארבעה דיווחים נוספים על הפרות חוזרות ונשנות של תקנות הבטיחות באתר. על פנייתם מחודש יוני נענו כי מפקח שהגיע לאתר אכן מצא בו ליקויים והורה על תיקונם, אולם לא נמסר להם על הוצאת צווים רשמיים בנושא. שלוש הפניות הנוספות לא נענו כלל, לטענת אנשי הקואליציה.

מינהל הבטיחות סובל אמנם ממחסור חריף במשאבים ובכוח אדם – עם 18 מפקחי בניה בלבד, החולקים חמישה רכבים עם כל יתר עובדי המינהל. אבל נוכח העובדה שבאתר הבנייה הזה הייתה כבר תאונה, ונערכה ביקורת בה זוהו ליקויים – ונוכח העובדה שארגון התנדבותי טרח לעדכן את אנשי  המינהל שוב ושוב על עבירות הבטיחות – העובדה שמאפשרים שם לקבלנים להמשיך ולהפעיל אתרים שכבר נמצאו מסוכנים ולא ננקטים צעדים פליליים כנגד מפירי הוראות הבטיחות של המינהל, מעוררת תמיהה לכל הפחות.

מבית החולים רמב"ם נמסר כי הפצוע מאתמול שוחרר הבוקר לביתו לאחר ששהה בלילה להשגחה במחלקה הכירורגית. נאחל לו החלמה מהירה. גם פציעה קלה, בוודאי לעובד כפיים, היא ממש לא עניין של מה בכך.

תגובת מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לא התקבלה עד מועד פרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!