דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רכבת ישראל

תחבורה ציבורית / אחרי 67 שנה: רכבת העמק שבה לפעולה סדירה

הנסיעה מבית שאן לחיפה תארך 50 דקות, ותעבור דרך שלוש תחנות: עפולה, מגדל העמק-כפר ברוך, ויקנעם-כפר יהושע. כתב "דבר ראשון" מדווח בזמן אמת

רכבת העמק (צילום: דבר ראשון).
רכבת העמק (צילום: דבר ראשון).
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

קו רכבת העמק המיתולוגי חידש את פעילותו היום (ראשון), 67 שנים מאז שנסגר. בשעה 7:21 בדיוק יצאה מתחנת חוף הכרמל בחיפה הנסיעה הראשונה לכיוון בית שאן בהשתתפות מנכ"ל רכבת ישראל בועז צפריר. לעדכונים נוספים היכנסו לעמוד הפייסבוק של "דבר ראשון" – https://www.facebook.com/davarnews

הנוף מרכבת העמק (צילום: דבר ראשון)
הנוף מרכבת העמק (צילום: דבר ראשון)

לאורך מסילת העמק שהוקמה בין חיפה לבית שאן נבנו ארבע תחנות רכבת חדשות מתוך שש תחנות שתוכננו על תוואי הקו: בית שאן, עפולה, מגדל העמק – כפר ברוך ויוקנעם – כפר יהושע. בשלב מאוחר יותר, מתוכננות שתי תחנות רכבת נוספות, האחת במרכזית המפרץ והשנייה בנשר.

רכבת העמק (צילום: דבר ראשון).
רכבת העמק (צילום: דבר ראשון).

 

תחנת הרכבת בבית שאן, תחנת הסיום של רכבת העמק (צילום: דבר ראשון)
תחנת הרכבת בבית שאן, תחנת הסיום של רכבת העמק (צילום: דבר ראשון)

הרכבת שתשמש להסעת נוסעים ומטענים, עוברת בחלקה סמוך לתוואי מסילת הרכבת ההיסטורי. תוואי המסילה הנוכחי מתפצל מתחנת לב המפרץ, ליד צומת הצ'ק פוסט, מזרחה ועובר בגשר מעל שדרות ההסתדרות לכיוון יגור ואזור צומת העמקים.

הקו ממשיך לאזור צומת התשבי לאורכו של עמק יזרעאל, עד עפולה ומשם ישירות לבית שאן. על פי התכניות העתידיות, המסילה תוארך בעתיד עד מעבר הגבול בגשר שייח חוסיין (נהר הירדן) ותתחבר לרשת הרכבות הירדנית. עלות הקמת הקו שאורכו כ-60 קילומטרים נאמדת בכ-4 מיליארד שקלים.

בתקופת ההרצה – הנסיעה בחינם

שר התחבורה ישראל כץ החליט כי בתקופת ההרצה של הרכבת שתחל בערב סוכות, ה-16 באוקטובר 2016, ועד לתחילת פעילותה הסדירה ב-4 בנובמבר 2016, ניתן יהיה לעלות בכל אחת מתחנות רכבת העמק ולנסוע בחינם לכל יעד בארץ. הנוסעים יקבלו כרטיס נסיעה הלוך ושוב, ללא תשלום בעמדות הכרטוס של הרכבת. עוד קבע השר כי בתום תקופת ההרצה ניתן יהיה לנסוע ללא תשלום (הלוך ושוב), במשך שלושה חודשים ברציפות, מתחנות רכבת העמק, לכל יעד בארץ (באמצעות כרטיס רב-קו). הנסיעה מתחנת כפר יהושע ללא תשלום, תתאפשר לתושבי הסביבה בלבד. בתום שלושה חודשים של נסיעת החינם תינתן הנחה של 50% (הלוך ושוב) במשך שנתיים נוספות, לנוסעים שיעלו בכל אחת מתחנות רכבת העמק (למעט, תחנת חיפה) לכל יעד בארץ. הנסיעה מתחנת כפר יהושע, בהנחה של 50%, תתאפשר לתושבי הסביבה.

עם תחילת פעילותה של רכבת העמק, יופעל שירות אוטובוסים מישובי הסביבה לתחנות רכבת העמק. מדובר ב-38 קווי שירות, מתוכם כ-19 קווי הזנה שיופעלו מישובים שונים לאורך המסלול. קווים אלה יגיעו לתחנת הרכבת לפני יציאתה וימתינו לנוסעי הרכבת. קווי ההזנה יפעלו בין השאר מבית שאן, עפולה, שדי תרומות, מכללת עמק יזרעאל, מגדל העמק, רמת דוד, כפר החורש ויוקנעם עלית.

במסגרת העבודות הושקע מאמץ רב בשמירה על הסביבה ועל ערכי הטבע והנוף. אלפי פקעות ומעל 600 עצים, חלקם בני מאות שנים, הועתקו ונטעו מחדש. ערוצי הנחלים החוצים את התוואי הוסדרו, ביניהם נחל חרוד ששוקם וחודשה בו זרימת המים. לצד עבודות התשתית שופצו ושומרו מבנים היסטוריים רבים, בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, נתיבי ישראל, רכבת ישראל, רשות הטבע והגנים והרשויות המקומיות. בין היתר שומרו התחנות היסטוריות של בית שאן, כפר יחזקאל, עין חרוד, אלרואי, כפר יהושע, צמח וחמת גדר. כמו כן שוקמו גשרוני אבן, מעבירי מים ומבנים אדריכליים נוספים.

רכבת העמק היא חלק מתכנית "נתיבי ישראל" שמטרתה לקרב את הפריפריה למרכז, באמצעות רשת כבישים ומסילות ברזל, מקרית שמונה ונהריה בצפון, ועד משאבי שדה ואילת בדרום, בעלות כוללת של כ-27.5 מיליארד שקלים.

כמה עולה נסיעה לדמשק?

רכבת העמק היתה שלוחה של הרכבת החיג'אזית. היא הוקמה בשנת 1905 ונסעה בין חיפה, דרך צמח עד לדמשק בסוריה. במהלך השנים הפכה הרכבת למיתוס בתולדות הישוב היהודי בארץ, בעיקר בשל סיפורים ואגדות שנקשרו אליה. רכבת העמק תרמה לפיתוח העיר חיפה והישובים סביבה ופעלה בהצלחה עד קום המדינה.

בימי מלחמת העולם השנייה פעלו בקו שש רכבות יומיות ששימשו בין היתר להסעת הצבא הבריטי במערכה לכיבוש לבנון וסוריה בשנת 1941. לקראת סיום המנדט (מרץ 1948), חיבל ארגון "ההגנה", ברשת מסילות הברזל בכל הארץ וערב הכרזת המדינה פוצץ גם הגשר מעל הירדן. בתום המלחמה חודשה תנועת הרכבות באופן חלקי, אך הקו לא שוקם ובנובמבר 1951 נערכה הנסיעה האחרונה מחיפה לעפולה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!