דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

החקלאות בישראל / משרד האוצר: יורדו המכסים על ייבוא בשר טרי

לאחר שהושגו הסכמות עם תנובה שהובילה את המאבק בהחלטה, הודיע משרד האוצר על הורדת מכסים הדרגתית בשנים הקרובות. מגדלי הבקר: "כחלון מחסל אותנו"

הפגנת החקלאים (צילום: דוברות התאחדות חקלאי ישראל).
הפגנת החקלאים (צילום: דוברות התאחדות חקלאי ישראל).

משרד האוצר הודיע היום (ראשון) על הורדת המכסים לייבוא בשר טרי. החלטה זו התקבלה לאחר שהושגה הסכמה עם חברת תנובה, שהובילה מחאה כנגד הורדת המכסים בשבועות האחרונים בטענה כי הדבר יוביל לסגירת מפעל "אדום – אדום" בבית שאן. אך לא כולם מרוצים מההחלטה: אתמול והיום הפגינו מאות מגדלי בקר כנגד ההחלטה, בטענה כי היא תדחוק אותם אל מחוץ לשוק.

על פי הדיווח בעיתון כלכליסט, במסגרת ההסכמה בין האוצר לתנובה נקבע כי תקבל החברה פטור מאגרות שונות, וכן היתר לייבא בשר. כך תהפוך תנובה ליצרנית ויבואנית בשר במקביל, כלצד מותג 'אדום-אדום' המבוסס על ייצור מקומי, תייבא תחת שמות אחרים מוצרי בשר טרי נוספים. בשבועות האחרונים הובילה תנובה את המאבק נגד הורדת המכסים, בטענה כי הדבר יביא לסגירת המפעל ולפיטורם של כ-200 עובדים.

משה כחלון. צילום: פלאש 90
משה כחלון. צילום: פלאש 90

מנגד, הפגינו אתמול למעלה מ-50 חקלאים, מגדלי בקר, אל מול ביתו של שר האוצר משה כחלון במחאה על הורדת המכסים. לטענתם, בעוד עם היבואנים ועם תנובה הגיע כחלון להסכמות, אתם לא מוצה המשא ומתן והם צפויים להפגע באופן קשה מהמהלך. המגדלים מדגישים כי ההסכם צפוי לחסל כ- 460 משקים חקלאיים העוסקים בענף ומספקים פרנסה לאלפי אנשים וחיסול ענף גידול הבקר בארץ.

אלון קמה, מגדל בקר וחבר בארגון אמפ"י (ארגון מגדלי הבקר) אומר היום: "כחלון מחסל אותנו. בשביל יבוא כחלון גורם באופן אישי גם לחיסול ענף הבקר הישראלי וגם לאלפי מובטלים המתפרנסים מהענף בכל רחבי הארץ, בעיקר מהפריפריה".

הפגנת עובדי מפעל אדום אדום בבית-שאן , ספטמבר 2016 (צילום: יובל הנדלר).
הפגנת עובדי מפעל אדום אדום בבית-שאן , ספטמבר 2016 (צילום: יובל הנדלר).

יו"ר ארגון אמפ"י (ארגון מגדלי הבקר), דורון ביידץ התייחס גם הוא להחלטה ואמר כי "לא יתכן שכחלון דואג ליבואנים ולתנובה על חשבוננו. החקלאות הופקרה . 460 מגדלי בקר מכל רחבי המדינה עומדים לפני כיליון. האוצר הכריז מלחמת חורמה נגד החקלאות בישראל".

הורדת המכסים תתבצע באופן הדרגתי לאורך השנים הקרובות ותתחיל בהכפלת מכסות הייבוא כבר בשנה הבאה. שב-2020, יגיע היקף המכסות ל-17.5 אלף טון, והמכס יופחת ל-12% בלבד, כאשר מכסות הבשר שיגיעו יהיו בהיקפים גדולים. בנוסף, יוכלו גם יצרנים מקומיים לייבא, בהיקף של כ- 10% מהשוק. לטענת האוצר, היתר זה יסייע על שמירת רמת התעסוקה בפריפריה.

ממשדר האוצר נמסר כי: "המהלך הנוכחי יבטיח לאזרחי ישראל מחירי בשר זולים גם בשנים הקרובות. משרד האוצר קיים בחודשים האחרונים תהליך הידברות עם השחקנים השונים בענף ובמסגרת זו סוכם על תמיכה במגדלי בקר המרעה כמו גם על פריסת המתווה כך שפתיחה מלאה של כלל השוק תהייה בשנת 2020."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!