דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מתווה הגז

גז ישראלי / איך ישפיעו ההפגנות בעמאן על עסקת הגז הישראלית-ירדנית?

המחאות בעמאן נגד עסקת הגז עם ישראל מתרחבות, ונראה כי הממשל הירדני ישתמש בהן כדי להוריד עוד את המחיר. האם שר האנרגיה שטייניץ צדק כשאמר כי על מתנגדי 'מתווה הגז' לבקש סליחה מעם ישראל?

שר האנרגיה יובל שטייניץ עם יו״ר נובל אנרג׳י לשעבר צ׳ארלס דיווידסון (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).
שר האנרגיה יובל שטייניץ עם יו״ר נובל אנרג׳י לשעבר צ׳ארלס דיווידסון (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לפני כשלושה שבועות נחתם חוזה אספקת גז בין שותפות 'לוויתן' וחברת החשמל הירדנית (NEPCO). פרסום ההסכם הוביל לגל הפגנות מחאה בירדן כנגד ההסכם, אשר לדעת המפגינים מבטא נורמליזציה עם ישראל. ביום שישי האחרון מאות יצאו להפגין בעמאן תחת הסיסמא: "גז ישראלי הינו כיבוש".

ממשלת ירדן הזקוקה לגז מישראל בכדי לגוון את מקורות האנרגיה שלה, צפויה להיעזר בהפגנות המחאה של אזרחיה שלה, במטרה לתבוע שיפור בתנאי העסקה. עם זאת, עסקת הגז עם ירדן, שהוצגה כהצלחה של מתווה הגז של ממשלת ישראל ושל שותפות לוויתן לצרכים פוליטים וכלכליים בישראל, היא בעיקר הצלחה ירדנית.

ההפגנות, שהחלו ימים לאחר ההודעה על העסקה הפכו לגל מחאה אותו מובילים מפגינים ירדנים ממוצא פלסטיני, ומלווה בהתנגדות של חברי פרלמנט. כשנחתם מזכר ההבנות הראשוני לעסקה בשנת 2014, חברים מהפרלמנט הירדני מחו כנגד ההסכם, באומרם כי עדיף לשלם מחירים גבוהים יותר מלהסכים לעסקה עם ישראל. לעומתם, ראש הממשלה האני מולקי, מדגיש כי העסקה היא "אינטרס לאומי" בעבור ירדן.

האותיות הקטנות של העסקה

מזכר ההבנות הבלתי מחייב משנת 2014 הציג תג מחיר של 15 מיליארד דולר לכמות של 45 BCM, המתפרסים על פני 15 שנה. ההסכם החתום, מוכר אותה כמות בדיוק ל-15 שנה, רק במחיר נמוך משמעותית, 10 מיליארד דולר, המקבילים לתשלום ממוצע של 6.2 דולר ליחידת חום. התשלום בפועל יכול לרדת משמעותית, מפני שהכמות החוזית המחויבת בתשלום (TAKE OR PAY) היא רק 75%, ובמקרה בו ספקי הגז הישראלי לא יעמדו בביקוש, הם יאלצו להעניק הנחה נוספת. המחיר הנמוך מוסבר בירידת מחירי הגז בעולם, אך מבנה העסקה מורכב יותר. מחיר הגז בעסקה צמוד למחיר הנפט, ומוגן על-ידי מחיר רצפה, שלא פורסם עדיין.

אמנון פורטוגלי, חוקר ממכון ואן ליר המתמצא במשק האנרגיה, אשר כתב על הנושא בעבר, סבור כי המחיר שפורסם מנופח והתקבולים בעסקה צפויים להיות נמוכים יותר: "ההצמדה למחיר הנפט מאפשרת לבדוק את החוזים העתידיים שנמכרים כיום לנפט שיימסר ב-2019 ולהשוות אותו לתחשיבים של שותפות לוויתן לגבי התזרים העתידי מהעסקה. בחוזים העתידיים הנפט זול יותר מבתחשיבים ולכן סביר שהירדנים ישלמו פחות ממה שהוצג". פורטוגלי מסתמך על המידע המידע הראשוני שפרסמה דלק קידוחים בדוחות השנתיים שלה.

האנליסט אורי טל טנא פרסם גם הוא חוות דעת דומה בפייסבוק, בו הוא כותב כי החברות מעריכות שבשנת 2020 מחיר הנפט יהיה 81 דולר לחבית, והממוצע ל-15 שנה יהיה 100 דולר לחבית, כאשר כיום ניתן לקנות חוזה למסירת נפט בדצמבר 2019 ב-56.3 דולר לחבית. בירדן ישנו מסוף לקליטת גז טבעי נוזלי (LNG), מה שמאפשר לה לרכוש גז ממגוון רחב של מקורות, אך הגז הישראלי שיועבר ישירות, ללא תהליך הנזלה ואידוי, צפוי להיות זול יותר.

מדוע הוצגה העסקה כהצלחה בישראל

עסקת הגז משרתת שתי מטרות בזירה הפנים הישראלית – האחת היא עדות לכך שמתווה הגז הוא הצלחה, כאשר מחיר העסקה נועד להראות שמחירי הגז בישראל אינם גבוהים במיוחד, והמטרה השנייה היא לתרום לשווי השוק של החברות השותפות במאגר לוויתן בבורסה. שר הארנגיה, ח"כ יובל שטייניץ, אמר עם חתימת ההסכם כי: "מתנגדי המתווה צריכים לבקש סליחה מעם ישראל ביום הכיפורים הקרוב. לו קמפיין ההטעיה ההזוי שהובילו היה מצליח – ישראל הייתה מאבדת את אחד מנכסיה האסטרטגיים החשובים ביותר. המתווה מוכיח את עצמו, כפי שאמרתי כל הזמן, ויוביל לפיתוח מהיר של מאגר לוויתן".

למרות החוזה החתום, מימוש העסקה תלוי בחתימת הסכמי הולכה, ובהחלטת השקעה סופית של יזמי הגז לפתח את מאגר לוויתן, שעוד לא התקבלה. קשה לדעת האם מתווה הגז הממשלתי תורם לפיתוח לוויתן או דווקא מעכב אותו, מפני שהוא כולל שורת הקלות ליזמים, אך לא מתווה תנאים קשוחים לפיתוח בזמן מואץ. לגבי המחיר, ממוצע של 6.3 דולר ליחידת חום גבוה מהמחיר הנוכחי שמשלמת חברת החשמל (5.7-8 דולר ליחידה), אך מכיוון שמחיר חברת החשמל כולל מנגנון ייקור, המחיר הממוצע שהיא צפויה לשלם במשך 15 שנה הינו סביב 7.2 דולר ליחידת חום.

על פי הפיננשייל טיימס, הירדנים לוחצים על ישראל על מנת לקבל שורת הטבות נוספות כמו נשיאה ישראלית בעלויות הנחת הצינורות, כדי "לרכך את תגובת הנגד" בירדן להסכם. אחת ההטבות היא הרשאה ישראלית לייצא מוצרים בשווי מיליארד דולר בשנה לשטחי הרשות הפלסטינית, כלומר לנגוס בכ-25% ויותר מהיצוא הישראלי לשטחי הרשות (לא כולל רצועת עזה). סביר להניח כי הלחץ להביא תוצאות, לאחר העברת מתווה הגז השנוי במחלוקת, והקושי להשיג חוזים עתידיים למאגר לוויתן גרמו ליזמים להסכים לחוזה במחיר נמוך בהרבה משתכננו, ולממשלת ישראל להפגין גמישות רבה כלפי ירדן, ובלבד שיתחייבו לרכוש גז מישראל. על פניו ירדן היא המרוויחה הברורה מהעסקה, ולא ישראל.

מה חסר לפיתוח לוויתן

על פי חברת נובל אנרג'י, החוזים שיש למאגר לוויתן עומדים ביחד על כמות של 4-4.5 BCM לשנה. עלות ההשקעה בפיתוח המאגר נאמדת ב 3-4 מיליארד דולר, שכדי לממן אותה השותפות זקוקות להון עצמי של כ-30-40%, ולתזרים מזומנים המחייב מכירה של 7BCM בשנה ואולי אף יותר מכך.

כאן ניכר ההבדל בין הבורסה הישראלית, לבין קונסורציום (אסופת) הבנקים הזרים שתתבקש לממן את ההשקעה. כאשר ההסכם יונח בפני הבנקים, סביר להניח שרק חלק מהתשלום הצפוי יוכר כתזרים עתידי מפני שירדן אינה נחשבת למדינה יציבה דיה. גם האפשרות של ייצוא גז לטורקיה, איננה טובה בהרבה מבחינת היציבות, לאור הסערות בפוליטיקה הפנימית והבינלאומית שהיא מעורבת בהן, וזאת מבלי להזכיר את העלויות הגבוהות בהרבה של הנחת תשתית הולכת גז אליה.

לעומת הקשיים בבנקים, המשקיעים בבורסה הישראלית נחשבים לסלחניים יותר. מניית רציו ירדה בשליש האחוז בחודש האחרון, ואילו מניות אבנר ודלק קידוחים עלו בפחות מאחוז באותה התקופה.

כדי להשיג את המימון לפיתוח של מאגר לוויתן, החברות זקוקות ללקוחות עתידיים בטוחים ויציבים, ועדיף שיהיו בתוך המשק הישראלי. לקוחות אלו, עדיין אינם בנמצא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!