דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

עיראק / מפקדי המבצע לכיבוש מוסול הודיעו כי עצרו זמנית את התקדמותם

זאת אחרי יממה של לוחמה במהלכה טענו הכוחות העיראקים והכורדים כי כבשו שטחים נרחבים מידי דאע"ש, זאת בגיבוי התקפות מהאוויר של הקואליציה בראשות ארה"ב. המבצע צפוי להימשך שבועות ואולי אך חודשים.

כוחות לחימה בטרור מצבא עיראק נערכים להשתלטות על העיר מוסול (צילום: סוכנות AP).
כוחות לחימה בטרור מצבא עיראק נערכים להשתלטות על העיר מוסול (צילום: סוכנות AP).

מפקדי הכוחות הכורדים והעיראקים מסרו היום (שלישי) כי עצרו את התקדמות המתקפה שהם מנהלים לכיבוש מוסול, יום אחרי תחילת המבצע רחב ההיקף לכבוש מחדש את העיר שנמצאת כיום תחת שליטת דאע"ש. המבצע צפוי להימשך שבועות ואולי אך חודשים.

החזיתות ממזרח למוסול היו שקטות למדי, יממה אחרי שכוחות עיראקים וכורדים התקדמו תחת גיבוי של התקפות אוויריות וארטילריה כבדה בהנהגת ארה"ב. "אנחנו שומרים עכשיו על העמדות שלנו" אמר קולונל חת'ר שייח'הן מהכוחות הכורדים שכבשו אתמול מספר כפרים מזרחית למוסול, "הצבא העיראקי יתקדם עכשיו מעבר לשטחים שבשליטתנו". הוא הוסיף כי "השגנו את היעדים שלנו".

אך מפקד הכוחות המיוחדים בצבא עיראק אמר שההתקדמות של חייליו התעכבה בגלל בקשה מהכוחות הכורדים, שהיו זקוקים לזמן נוסף על מנת להשיג את יעדיהם. סוכנות הידיעות לא הצליחה, נכון לשלב זה, ליישב את הסתירה בין ההצהרות.

הבריגאדיר גנרל חיידר פאדהיל אמר כי אנשיו תכננו להתקדם עם שחר אולם דחו את המבצע. הוא הוסיף שמפקדי צבא עיראק והכוחות הכורדים ייפגשו מאוחר יותר היום.

ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, הודיע על המתקפה אתמול לפנות בוקר, ונשבע שישחרר את העיר אחרי של שנתיים של שלטון דאע"ש. מוסול היא העיר השנייה בגודלה בעיראק והמעוז העירוני הגדול האחרון של הארגון הקיצוני במדינה.

הקרב הסבוך ורחב ההיקף על מוסול צפוי להימשך שבועות ואף חודשים. ישתתפו בו למעלה מ-25 אלף לוחמים מצבא עיראק, הכוחות הכורדים, לוחמי משבטים סונים וחברי מליציות שיעיות. צבא ארה"ב מספק למבצע סיוע אווירי ומשחק תפקיד מסייע על הקרקע.

דובר של הקואליציה בראשות ארה"ב אמר כי המבצע מתקדם בהתאם לתכניות וכי הכוחות העיראקים מראים "התקדמות מצוינת".

"אין כח עצירה במאמצים לשחרר את מוסול. הכוחות נעים בצירים שונים לכיוון העיר" אמר הקולונל ג'ון דוריאן, "חלק מהמפקדים השיגו את היעדים שלהם מוקדם מהמתוכנן אחרי שנתקלו בהתנגדות קלה עד בינונית".

הדיוויזיה התשיעית של צבא עיראק הגיעה לפאתי העיר אל-חאמדנייה שמדרום למוסול, אך עצרה את התקדמותה בגלל ירי צלפים ומחבלים מתאבדים, כך מסר קצין בצבא עיראק. המשפטרה הפדרלית הגיעה לכפר אל-חוד שממזרח לעיר, אמר קמין נוסף. שני הקצינים שוחחו עם סוכנות הידיעות איי.פי. בעילום שם.

בסוף יום הלחימה אתמול, כבשו הכוחות הכורדים שטח של כ-200 קמ"ר, כך לטענת מסעוד ברזני, נשיא האזור הכורדי בעיראק. מפקדי הכוחות הכורדים בשטח העריכו כי כבשו תשעה כפרים ודחקו את קו החזית עם דאע"ש כשמונה קילומטרים. קו החזית מזרחית למוסול מרוחק כעת כ-30 קילומטרים מהעיר עצמה.

דאע"ש הודיע כי ביצע אתמול 12 פיגועי התאבדות כנגד הכוחות המתקדמים לכיוון מוסול, בכללן שמונה התקפות על הכוחות הכורדים. לפי דיווח של סוכנות הידיעות של דאע"ש, הכוחות העיראקים כבשו שלושה כפרים בלבד וכי לוחמי דאע"ש הצליחו לעצור את ההתקדמות דרומית לעיר.

עשרות תומכים של מוקתדא א-סאדר הפגינו היום מול שגרירות טורקיה בבגדד כשהם דורשים את נסיגת הכוחות הטורקיים מבסיס סמוך למוסול.  תומכיו של איש הדת השיעי קראו "צא החוצה, צא החוצה, כובש!" ו"כן, כן, עבור עיראק".

טורקיה טוענת כי כוחותיה מאמנים לוחמים עיראקיים על מנת לסייע בכיבוש מוסול, וכי הנוכחות הצבאית שלה אושרה על ידי ממשלת עיראק. בבגדד מכחישים כי העניקו אישור כזה והורו לצבא טורקיה לסגת המקום – קריאה ממנה התעלמו באנקרה.

עימות  זה העלה חששות כי ניצחון על כוחות דאע"ש יוכל לחדש את העימותים בין הכוחות השונים במדינה שמאוחדים כעת במאבק נגד הארגון.

ראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדרים, אמר היום כי הלוחמים שמתאמנים בבסיס הטורקי סמוך למוסול נמצאים בחזית הקדמית של המבצע ונלחמים לצד הכוחות הכורדים. עוד הוסיף כי כי חיל האוויר הטורקי היה מעורב בהתקפות האוויריות לצד ארה"ב.

"אלו שאומרים שאין לטורקיה כל מקום במתקפה על מוסול קיבלו תשובה", אמר יילדרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!