דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התאגדות

התאגדות / 120 עובדי המוזיאונים העירוניים בחיפה דורשים הסכם קיבוצי

העובדים השביתו הבוקר (ד) את פעילות מוזיאון העיר בחיפה בו היה אמור להתקיים הפנינג לכבוד סוכות. העובדים טענו שהעיריה מסרבת לשבת למשא ומתן על הסכם קיבוצי.

הפגנת עובדי המוזיאונים בחיפה (צילום: דבר ראשון).
הפגנת עובדי המוזיאונים בחיפה (צילום: דבר ראשון).
מיכל רוזן

היום בבוקר (ד) בשיאו של חול המועד ובמקביל לפסטיבלים השונים שמושכים אלפי מבקרים, השביתו העובדים את מוזיאון העיר בחיפה. כל עובדי מוזיאון העיר, בו היה אמור להתקיים הפנינג חגיגי, שבתו ולא הגיעו לעבודה. בכניסה למוזיאון , שנמצא במושבה הגרמנית בחיפה, עמדה משמרת מחאה לאורך כל שעות הפעילות במהלכה העובדים המוחים ביקשו מבאי המוזיאון לתמוך בשביתה ולהימנע מכניסה למוזיאון.

ששת המוזיאונים העירוניים הם מוזיאון חיפה לאומנות, מוזיאון הרמן שטרוק, מוזיאון טיקוטין, מוזיאון העיר, מוזיאון מאנה כץ והמוזיאון הימי. המוזיאונים מופעלים על ידי התאגיד העירוני "חברת המוזיאונים". כחצי מתוך 120 עובדי החברה התאגדו לאחרונה בארגון כוח לעובדים.

לדברי ינאי קלנר, ממקימי הוועד של עובדי המוזיאונים החיפאיים כל ניסיונותיהם לקיים משא ומתן על הסכם קיבוצי עלו בתוהו. העירייה אומנם מסכימה להיפגש עימם לדון בתנאי ההעסקה אך מסרבת לתנאי הבסיס למשא ומתן – הסכם קיבוצי. לטענת הוועד סירוב העירייה הוא בטענה שהעירייה אינה חותמת על הסכמים קיבוציים וזאת למרות שהעירייה חתומה על כ-30 הסכמים קיבוציים, "איתנו כנראה הם לא מעוניינים לחתום על הסכם קיבוצי" אמר קלנר. ההסכם הקיבוצי האחרון עליו חתמה העירייה נחתם בשנת 2012. עוד טוענים העובדים כי כל השיח עימם מתנהל בזריקת אחריות בין הנוגעים בדבר, העירייה שולחת לחברת המוזיאונים, החברה שולחת למנהלי המוזיאונים וחוזר חלילה. דבר נוסף המעלה תהיות בקרב העובדים הוא השאלה מדוע נושא ההסכם הקיבוצי לא עלה לדיון בדירקטוריון החברה שהעומד בראשו הוא יונה יהב, ראש העיר חיפה.

כמעט כל 120 עובדי המוזיאונים בחיפה הם עובדים שעתיים המשתכרים בין 27 ש"ח ל-30 ש"ח. ימי העבודה של המדריכים במוזיאונים מסתכמים בכ-3 שעות בין השעות 9 ל-12, דבר המונע מהם לעבוד במשרה נוספת ועל חצי השעה הראשונה (8:30), בה הם נמצאים במוזיאון על מנת להערך להדרכה, הם כלל לא מקבלים שכר. קלנר, העובד במוזיאונים כ-3 שנים, אומר "אם אין הדרכות, אין שעות ואין הכנסות". רוב עובדי המוזיאונים הם בעלי תואר ראשון או תואר גבוה מכך, דרישה בסיסית להעסקה.

במסגרת הניסיונות להקים ועד נתקלו מקימי הוועד בהרבה מאוד פחד מצד העובדים בשל התנסויות עבר, קלנר מספר על התגובות שקיבלו: "היו ניסיונות להתאגד והם נכשלו, פיטרו אנשים כי הם ניסו", לדבריו גם היום בזמן משמרת המחאה ניסו לרשום את שמות העובדים שלקחו בה חלק אך נאמר להם שאין זה נכון ושלא היה ניסיון שכזה.

השבתת מוזיאון העיר הובילה לביטול הפנינג החג ועל כך הצרו העובדים וכך אמר קלנר "המדריכים מאוד אוהבים את המוזיאונים ולא רוצים לשבות, זה מקסים לראות שאנשים באמת אוהבים את המוזיאון אבל נדחקנו לפינה". העובדים שהכריזו על סכסוך עבודה לפני שבועיים החליטו להשבית למרות אי רצונם לפגוע במוזיאונים, הם אינם יודעים מה יהיו צעדי ההמשך ומקווים שלא להגיע להסלמה ולחזור לעבודה ולמשא ומתן על בסיס הסכמה ראשונית של העירייה להסכם קיבוצי במטרה להגן על כלל העובדים כיום ובעתיד.

עירית חיפה בחרה שלא להגיב.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!