דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
השבוע לפני

השבוע לפני / מועדים לשמחה, אבל לא רק: ארבע כתבות סוכות מארכיון "דבר"

מכות ומעצרים בשכונה הצפופה ביותר בתל אביב, שי לחג לשבויי צה"ל במצרים וסיבה טובה לבקש שחרור מהצבא ליומיים במהלך מלחמת העצמאות

השבוע לפני (גרפיקה: דבר ראשון)
השבוע לפני (גרפיקה: דבר ראשון)

1965: עד שדיסקו מנאייק מגיע לשכונה

'"התקווה' התעוררה שוב" – כך פתח כתב 'דבר' יורם פרי את דיווחו על לילה סוער שעבר על השכונה במהלך חג הסוכות: "הכיכר המרכזית של השכונה בהצטלבות הרחובות אצ"ל וההגנה היתה מלאה ערב החג עד אחרי חצות מאות ילדים ובני נוער, שמחים ועליזים. השמחה שם היתה רבה. אולם בשעה 2 אחר חצות כבר נמצאו 45 מהם בחדר המעצר של המשטרה. שלושה בעלי מכוניות פרטיות הצביעו על הנזק (במאות לירות) שנגרם להם". מספר חודשים קודם לכן לכדה השכונה תשומת לב תקשורתית עקב התפרעות תושבים בעקבות קיצור מסלולו של קו 16 של "דן" העובר בשכונה, אבל הרחק מעיני התקשורת, ההתפרעויות המשיכו. פרי ראיין את אחד מילדי השכונה שסיפר לו כי בכל ליל שבת נאספים במרכז השכונה המוני בני נוער ומבוגרים כדי לצפות ב'חראקות' ואקרובטיקה של מכוניות שנגנבות מצפון העיר. לעיתים מגיעים השוטרים כדי לקלקל את המסיבה – ואז גולשים העניינים לאלימות.

בערב, לאחר שוב הבעלים הביתה מן העבודה, אתה חש בצפיפות הנוראה של 'התקווה'. "דבר", 15.10.1965. הקליקו לצפייה במסך מלא
בערב, לאחר שוב הבעלים הביתה מן העבודה, אתה חש בצפיפות הנוראה של 'התקווה'. "דבר", 15.10.1965. הקליקו לצפייה במסך מלא

"בערב, שעה קלה לאחר שפורקים אוטובוסים מספר 16 את עשרות ומאות הפועלים, מתחילה השכונה לנשום. בתי-הקפה הרבים מתמלאים המון אדם, קוביות השש-בש מקשקשות על השולחנות הנמוכים בקפה "בן-טובים". בערב, לאחר שוב הבעלים הביתה מן העבודה, אתה חש בצפיפות הנוראה של 'התקווה'.", כותב פרי, "22 אלף תושבים גרים בשכונה, וכ-6,000 נוספים בשכונות הסמוכות. צפיפות האוכלוסין במקום היא הגדולה ביותר בעיר, ואולי בארץ כולה. 14.4 נפשות לדונם, לעומת 7.8, שהוא הממוצע בתל אביב. בשכונת התקווה מעטים הבתים בעלי קומות. זהו גיבוב של בתים קטנים, דירות בנות חדר או שניים הבנויים בצפיפות רבה, ללא חצרות, ללא מרחבים. על כבישים, תיעול וביוב לא חלמו מייסדי השכונה.". עיריית תל אביב ניסתה לשכן את השכונה ואף בנתה גשר המחבר אותה למרכז העיר, אך "הגשר קישר רק באופן פיסי, 'התקווה' נשארה מבודדת, סגורה…ובינתיים גדל שם דור של צעירים שגיבוריהם הם סוחבי המכוניות, ילדים המבטלים את זמנם בשוטטות ברחוב, נערים שבליבם רגשות זעם, קיפוח ואפליה."

1967: סוכה בכותל המערבי, ארבעת המינים לשבויים במצרים

בחג הסוכות התשכ"ח (1967) ניכרו היטב הדיה של מלחמת ששת הימים שאירעה חודשים ספורים קודם לכן. "בירושלים הוקמה סוכה בקצה המערבי של הרחבה שלפני הכותל המערבי וסוכה גדולה הוקמה על הר ציון", דיווח 'דבר' מה-20.10.1967, "ליד הכותל המערבי התפללו בערב החג ובחג רבבות אנשים". בנוסף, הקימה הרבנות הצבאית סוכה ליד קבר רחל בשכם. לעשרת שבויי צה"ל, שהוחזקו עדיין במצרים כשבויי מלחמה, העבירה הרבנות הצבאית שי לחג שכלל את ארבעת המינים לסוכות. השי הועבר בערב החג באמצעות 'הצלב האדום'.

ובדרום? "למטיילים לאילת ציפתה הפתעה לא נעימה. באזור ירד גשם שוטף והכביש המרכזי הוצף ונותק. בשעות אחר הצהריים הוצף גם כביש הערבה, בק"מ ה-70, ןשיירה ארוכה של מכוניות נתקעה בדרך".

הדרך לאילת הוצפה, רבבות חגגו בכותל המערבי. "דבר", 20.10.1967. הקליקו לצפייה במסך מלא
הדרך לאילת הוצפה, רבבות חגגו בכותל המערבי. "דבר", 20.10.1967. הקליקו לצפייה במסך מלא

1972: "רציתי לשמור על המצנח יבש"

במסגרת חגיגות סוכות בטבריה הגיעו אלפי אנשים לחזות במפגן סקי המים בטיילת הסמוכה לחוף הכינרת, בו ביצעו הגולשים "גלישות מרשימות בכינרת, כולל החלקה על מקפצת מים וכן גלישה בעזרת עפיפונים שהתרוממו לגובה של 50 מטרים" – מתאר 'דבר' מה-28 בספטמבר 1972. בסיום המפגן נערכה צניחה חופשית מגובה 5000 רגל של שישה צנחנים ממועדון הצניחה הישראלי, אחד הצנחנים, עולה בן 26 מדרום אפריקה, גרם ל"בהלה והתרגשות" בקרב הקהל: במקום לצנוח לתוך המים, הוא צנח אל משטח החצץ הסמוך לחוף. "שוטרים, אנשי מגן דוד אדום וסקרנים חשו לעזרתו אך הוא קם מהארץ ובחיוך הסביר, כי רצה לשמור על מצנח יבש ולא להרטיבו במים ולכן צנח על היבשה".

בהלה והתרגשות. "דבר", 28.9.1972. הקליקו לצפייה במסך מלא
בהלה והתרגשות. "דבר", 28.9.1972. הקליקו לצפייה במסך מלא

 

1948: המפקד, שחרר אותי לכנס מועצת הפועלים

גם כשמדינת ישראל נאבקת על קיומה במלחמת העצמאות, האיגודים המקצועיים שלה המשיכו לפעול – כך ניתן להבין מהודעה קטנה בגיליון 'דבר' מערב יום כיפור בשנת תש"ט (12 באוקטובר 1948). על פי ההודעה ייערך במהלך חג הסוכות כינוס מועצת פועלי הדפוס. חברי המועצה המגוייסים, לשון ההודעה, מתבקשים לקבל שחרור ליומיים.

שחרור ליומיים. "דבר", 12.10.1948
שחרור ליומיים. "דבר", 12.10.1948

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!