דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

נשק כימי / צוות בינלאומי קבע מעורבות של ממשלת סוריה במתקפה כימית שלישית

הצוות המשותף למועצת הביטחון של האו"ם ארגון למניעת הפצת נשק כימי קבע בדוח שהוגש ביום שישי כי יש ראיות הקושרות את ממשלתו של אסד למתקפה כימית במחוז אדלב ב-2015. דוח קודם של צוות הבדיקה מאוגוסט השנה האשים את הממשלה הסורית במעורבות בשתי מתקפות נוספות.

לחימה בסוריה (צילום: אריאל שליט / סוכנות אייפי).
לחימה בסוריה (צילום: אריאל שליט / סוכנות אייפי).

צוות מומחים בינלאומי קבע כי ממשלת סוריה ביצעה התקפה כימית שלישית במספר במלחמת האזרחים שמתחוללת במדינה, כך על פי דוח שפורסם ביום שישי.

בחודש אוגוסט האחרון צוות של האו"ם והארגון למניעת הפצת נשק כימי האשים את ממשלתו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד בשתי תקריות של שימוש בגז כלורין ואת ארגון דאע"ש בשימוש בגז חרדל. הצוות מסר אז שיש סימנים המצביעים על מעורבות אפשרית של הממשלה בשלוש התקפות כימיות נוספות.

בדוח שנשלח אמש למועצת הביטחון של האו"ם, ועותק ממנו הגיע לידי סוכנות הידיעות איי.פיי., טען צוות הבדיקה כי יש "מספיק ראיות" על מנת לבסס את מעורבותם של כוחות סוריים באחת מהמתקפות במחוז אדלב ב-16 במרץ 2015. לטענת מחברי הדוח, מתקן שהוצנח מגובה רב "התרסק על הקרקע ושחרר חומר רעיל שהשפיע על האוכלוסייה". עדי וצוותי רפואה זיהו את הריח והתסמינים של גז כלורין.

צוות הבדיקה קבע כי לא ניתן היה לקבוע אחריות לשתי המתקפות הנוספות. המומחים טענו כי לא הצליחו לאשר את השימוש בפצצות חבית בכפר זיתא שבמחוז חמאת ב-18 באפריל 2014, זאת משום ששרידי המתקן בו נעשה שימוש לכאורה, פונו ולא ניתן היה לבסס קשר ודאי בינו לבין מיקום ההתקפה.

עוד טענו כי עדים נוספים אשרו כי מיכל עם עקבות כלורין נמצא בעיירה ביניש באדלב ב-24 במרץ 2015. אך אמרו כי לא ניתן היה לקבוע בוודאות את מועד ומיקום המתקפה וכי לא ניתן היה לקשור את המיכל למיקומים של התקריות האחרות.

הצוות אמר כי "יש חשיבות מכרעת לכך שאלו שהשתמשו או מתכוונים להשתמש בנשק כימי יישאו באחריות למעשיהם, כשם שיש להרתיע את כל מי שמאמין עדיין יש מה להרוויח משימוש בכימיקלים רעילים ככלי נשק".

ארה"ב, בריטניה וצרפת מעוניינות שמועצת הביטחון של האו"ם תטיל סנקציות על ממשל אסד בשל שימוש בנשק כימי. אך רוסיה, בעלת הברית הקרובה ביותר של סוריה, טענה בעבר כי העדויות שהוצגו בדוח מחודש אוגוסט לא היו חד משמעיות, ושגריר רוסיה באו"ם ויטלי צ'ורקין רמז כי סוריה תתנגד לכל סנקציה שהיא.

מועצת הביטחון צפויה לדון בדוח החדש ביום חמישי הקרוב.

לפני שנה הקימה המועצה את מנגנון החקירה המשותף (JIM), ביחד עם הארגון למניעת הפצת נשק כימי, כדי לזהות את האחראים למתקפות הכימיות בסוריה. אנשי ה-JIM חקרו תשעה מקרים בשבע עיירות בסוריה, בהן מצאו משלחות הבדיקה של הארגון למניעת הפצת נשק כימי כי יש סבירות גבוה שנעשה בהן שימוש בנשק כימי.

לפי דוח שפורסם בחודש אוגוסט, מצאו חוקי ה-JIM כי ממשלת סוריה אחראית לשתי התקפות בגז כלורין במחוז אדלב – אחת בתלמנס ב-21 באפריל 2014 ואחת בסארין ב-16 במרץ 2015.

עוד קבע הדוח כי ארגון דאע"ש היה "הישות היחידה עם היכולת, הכושר, המניה והאמצעים לשימוש בגז חרדל" במתקפה במחוז חלב, סמוך לגבול הטורקי, ב-21 באוגוסט 2015. באותו זמן ניהלו כוחות דאע"ש לחימה נגד כוחות המורדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!