דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פסטיבל הקולנוע בחיפה

קולנוע / ביקרנו בפסטיבל הסרטים בחיפה, תיאור קצר של מה שראינו שם

"הווידויים" מעלה את הקפיטליזם למבחן מול המוסר האלוהי. "הרשת" משתמש בצפון קוריאה כמראה נוקבת מול השכנה מדרום.

פוסטר הסרט "הוידויים" (צילום יח"צ).
פוסטר הסרט "הוידויים" (צילום יח"צ).
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

"הווידויים"

האם הקפיטליזם המודרני מבטא את ניתוקה של הכלכלה מהמוסר האנושי, מהי מידת שליטתם של הכלכלנים ביצירת כפיהן, מה מידת אחריותם והאם בכלל יש בצמרת הכלכלה העולמית מי שמתחילים לכפור בשיטה?

שאלות אלה עולות בסרטו של הבמאי האיטלקי רוברטו אנדו שאוסף אליו שחקנים בכירים מהקולנוע הארופאי ליצירה עתירת מחוות מרומזות ושורה תחתונה אחת: השיטה הכלכלית שמונהגת בעולמנו התרחקה מהמוסר האלוהי/אנושי ולא רק שמשלימה עם פערים, עוני והרס של חיי אדם אלא אף רואה בהם אמצעי לקידמה.

במהלך כינוס ראשי המדינות המתועשות, ה-G8, מותו הפתאומי ולא מובן של העומד בראש קרן המטבע הבין-לאומית, רגע לאחר שהתוודה בפני כומר שנסיבות הגעתו מתבררות בהמשך מביא את קברניטי כלכלת העולם לסערה ומציב אותם בפני שאלות קשות בדבר תפקודם ומטרותיהם.

אל הפרשייה נקלעים גם סופרת ילדים אמיצה, זמר רוק מזדקן ואיש הביטחון של המלון שכל אחד מכיוונו נועד להציג פן אחר של הלבטים והמחלוקות בין הכלכלנים.

לא מדובר ביצירה מדהימה מבחינה קולנועית אולם האקטואליות שלה לאור הערפל והספקות האופפים את אופני קבלת ההחלטות בכלכלה העולמית, החלטות הנוגעות לחייהם של מיליארדי בני אדם הופכת אותה לראויה.

"הרשת"

הפילוסוף היהודי מרטין בובר אמר פעם כי הטרגדיה של המאה ה-20 נעוצה במימוש החלקי של סיסמת המהפכה הצרפתית, "שוויון, חירות אחווה", כשהשוויון הלך אל המזרח שם שכחו מהחירות, החירות הלכה אל המערב שם שכחו מהשוויון והאחווה? ממנה שכחו כולם.

"הרשת", סרטו של הבמאי הקוריאני המוערך קים קי-דוק ממחיש את המשפט הזה באופן מטריד וקשה באמצעות סיפורו הטרגי של דייג צפון קוריאני שנסחף בטעות עם סירתו אל השכנה השנואה מדרום שם הוא עובר מסכת ייסורים כשכל רצונו לחזור הביתה אל אשתו וביתו.

בדרך הוא נחשף לפיתויים הנוצצים של העושר שבא עם הקפיטליזם אך גם לצדדים אפלים שבו כגון פערים, סחר בבני אדם ושטחיות. כמובן שמן הצד השני, בנוסף למשפחתו האוהבת והדואגת, נמצאת דיקטטורה נוראית שתוקפנות מנהיגיה ובחירתם באופציה הגרעינית על-פני יחסים עם אומות העולם דנות את האזרחים בה לעוני מחפיר.

קים קי-דוק לא חוסך ביקורת ולמרות שברור איזה צד הוא והצופים מעדיפים, הוא מציג ללא רחמים את תחלואי החברה המערבית המודרנית.

בובר מסיים את אמירתו בכך שהשוויון והחירות לא יצליחו להתקיים זה לצד זו, לפני שהאנושות תמצא את האחווה מחדש. ייתכן שסוף הציטוט עמד לנגד עיניי הבמאי בחלק מהאינטראקציות האנושיות שכן מצליחות להירקם בסרט, גילויי אחווה שקוראים תגר על המציאות הגאו-פוליטית שמשסעת את תושבי חצי האי הקוריאני כבר למעלה מ-60 שנה.

הפסטיבל נמשך

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה הוא אירוע קולנוע בינלאומי חשוב, גדול, ובעל מוניטין בענף הקולנוע הישראלי והבינלאומי. לפסטיבל מגיעים מידי שנה כ-300 אלף איש הלוקחים חלק ב-280 הקרנות של סרטים חדשים מרחבי העולם, באירועי מוסיקה חיה ובהקרנות פתוחות לכל המשפחה. סרטי הפסטיבל מוקרנים במשך עשרה ימים, בחמישה אולמות לאורך רכס הכרמל, מן הבוקר ועד חצות. למי שעוד מעוניין להגיע, הפסטיבל נמשך גם ביומיים הקרובים. פרטים נוספים באתר הפסטיבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!