דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית הדין הפלילי הבינלאומי

בעולם / מדוע מדינות אפריקאיות החלו לעזוב את בית הדין הפלילי הבינלאומי?

דרום אפריקה ובורונדי החליטו בשבועות האחרונים לעזוב את בית הדין הפלילי הבינלאומי ה-ICC בעקבות טענה שהוא מוטה נגד אפריקה. כעת עולה החשש שמדינות נוספות ילכו בעקבותיהם.

עומר אל בשיר, שליט סודאן, נאשם בבית הדין הפלילי הבינלאומי על ביצוע רצח עם (צילום: סוכנות AP).
עומר אל בשיר, שליט סודאן, נאשם בבית הדין הפלילי הבינלאומי על ביצוע רצח עם (צילום: סוכנות AP).

עד השבוע, שום מדינה לא פרשה מבית הדין הפלילי הבינלאומי (ה-ICC). כעת 2 מדינות אפריקאיות, דרום אפריקה ובורונדי, החליטו באופן רשמי לעזוב. דאגות רבות התעוררו לגבי האפשרות שעוד מדינות אפריקאיות יפעלו כעת לעזיבה, בגין האשמות לפיהן בית המשפט מתמקד ביבשת אפריקה שלא בצדק. וזהו ההסבר למשמעות מאחורי ההחלטות.

משהו שייאבק ברציחות עמים

רבים בקהילה הבינלאומית הריעו כאשר נחתמה אמנת רומא ליצירת ה-ICC, שאומצה ב-1998 ככלי להתמודדות עם חלק מהזוועות הגרועות ביותר בעולמנו: רציחות עמים, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. לא כל המדינות חתמו על האמנה, אך עד ההחלטה השבוע של בורונדי ודרום אפריקה, היו 124 מדינות חתומות. מדינות שבלטו באי חתימה הן ארצות הברית, סין, רוסיה, הודו ואף ישראל. חלק מהמדינות חוששות מעוצמתו של בית הדין בהאג ורואות בו פוטנציאל להתערבות בענייניהן.

הנסיעות של עומר אל באשיר

נשיא סודן עומר אל באשיר הפכו לסמל ביחס למגבלות של ה-ICC, שאין לו כוח שיטור משלו ונשען על שיתוף של מדינות חברות ב-ICC. אל באשיר מבוקש על ידי ה-ICC בגין טענות לרצח עם ופשעים אחרים, בחבל דארפור שבסודאן, לאחר שמועצת הביטחון של האו"ם הפנתה את המקרה ל-ICC עוד ב-2005. למרות זאת, אל באשיר ביקר במספר מדינות החברות ב-ICC כולל מלאווי,קניה, צ'אד וקונגו. ביקורו בדרום אפריקה ביוני 2015 עורר סערה, והוא עזב במהירות בעת שבית המשפט שם הורה על מעצרו. ל-ICC  אין שום סמכות לכפות על מדינות לעצור אנשים וביכולתו רק לומר להן שיש להן מחויבות חוקית לעשות זאת.

תסכול אפריקאי, ואיומים

רק אפריקאים הואשמו עד כה בששת המקרים ב-ICC הפעילים כעת או כאלו שעומדים להיפתח, למרות שחקירות מקדימות של ה-ICC נפתחו גם במקומות אחרים, כמו קולומביה ואפגניסטן. מקרה אחד שעורר כעס רב בקרב מנהיגים אפריקאים היה הרדיפה אחר נשיא קניה אוהורו קנייטה (Uhuru Kenyatta) על חלקו לכאורה באלימות הקטנית שפרצה אחרי הבחירות לנשיאות ב-2007. התיק הזה התמוטט תוך טענות של התביעה על הפרעה לעדים וחוסר שיתוף פעולה מצד הרשויות בקניה. האיחוד האפריקאי קרא לחסינות מתביעות לראשי מדינות, ונשיא אוגנדה יוורי מוסוויני (Yoweri Museveni) הכריז בעת הכתרתו במאי האחרון – בנוכחות אל באשיר – כי בית הדין הוא "חסר תועלת".

בדרך החוצה

בורונדי התניעה את הפרישה מה-ICC החודש כאשר מחוקקים במדינה הצביעו ברוב עצום לעזוב את בית המשפט, רק חודשים לאחר שבית המשפט הכריז שהוא יחקור אלימות פוליטית בשטחה. הנשיא פייר נקורונזיזה (President Pierre Nkurunziza) חתם על החוק ביום שלישי האחרון. כעת דרום אפריקה מחליטה לעזוב גם היא, תוך הצהרה שלמסור מנהיג פוליטי ל-ICC ייחשב להתערבות בעייני המדינה. מדובר בשינוי דרמטי בעבור מדינה שהייתה מהראשונות לתמוך ביצירת בית המשפט בשנים בהן דרום אפריקה הגיחה משלטון המיעוט הלבן ובידוד מדיני כמעט מוחלט. כאשר אחת המדינות המפותחות ביותר באפריקה פורשת, רבים צופים וממתינים לראות האם עוד מדינות ילכו בעקבותיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!