דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אונסק"ו

פרשת אונסק"ו / מנכ"לית אונסק"ו שלחה מכתב לשר בנט בו היא חולקת על החלטת הארגון

בהמשך להצהרתה משבוע שעבר, שלחה המנכ"לית מכתב מפורט שמסביר שהדרג המקצועי באונסק"ו מתנגד להחלטה ורואה חשיבות בשמירה על הסמלים של כל שלוש הדתות בירושלים.

אירינה בוקובה מזכ"לית אונסק"ו (צילום: סוכנות AP).
אירינה בוקובה מזכ"לית אונסק"ו (צילום: סוכנות AP).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שבשבוע שעבר הצהירה מנכ"לית אונסק"ו אירינה בוקובה מבולגריה כי היא מתנגדת להחלטת מליאת הארגון לגבי הר הבית, כעת היא שלחה מכתב לשר החינוך נפתלי בנט, הממונה מטעם ממשלת ישראל על הקשר לאונסק"ו, בו היא חולקת על החלטות הארגון האחרונות בנושא ירושלים והיא מדגישה את המחויבות שלה ושל המדינות החברות בארגון לפעול "בדרכים המקדמות דו-שיח ושלום". למכתב יש משמעות מעשית, שכן מנכ"לית הארגון אחראית על הפעילות היומיומית, תקצוב הפרויקטים ושיתופי הפעולה, בעוד שמליאת הארגון מורכבת מנציגים פוליטיים של המדינות החברות, המקבלים בעיקר החלטות סמליות.

ההצעה שהתקבלה במליאת ארגון אונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם) היא הצעה שמקורה פלסטיני, המגנה את ישראל, המכונה בהצעה "הכח הכובש", על פעילותה הארכיאולוגית במזרח ירושלים ותובעת, בין השאר להחזיר את סמכויות הוואקפ הירדני בהר הבית לסטטוס קוו ששרר עד שנת 2000 (פרוץ האינתיפאדה השנייה) , לאפשר חופש פעולה לנציגי אונסק"ו במסגד אל-אקצא ואף להסיר את המצור על עזה ולאפשר את הפיתוח שלה. בהודעה מכונה הר הבית רק בשמו הערבי "חראם א שאריף", והיא נעדרת כל אזכור לקשר בין העם היהודי להר הבית.

בהחלטה תמכו סין, רוסיה ומדינות ערב, כאשר כמעט כל מדינות המערב נמנעו, נעדרו או התנגדו. שגרירה היהודי של מקסיקו פוטר, בעקבות סירובו לממש את מדיניות מדינתו לתמוך בהחלטה ויציאתו מהאולם. ראש ממשלת איטליה מתיאו רנצי התייחס אף הוא להחלטה ובראיון בתחנת רדיו איטלקית אמר כי הוא מזועזע מההחלטה וכי הוא יערוך ברור מדוע מדינתו נמנעה בהצבעה. עוד הוסיף כי "לומר שליהודים אין קשר לירושלים זה כמו לומר שהשמש עושה חושך".

התגובות בישראל להחלטה היו חריפות. ראש הממשלה נתניהו כינה אותה "החלטה אבסורדית " והוסיף: "המענה שלנו הוא אחד – האמת ההיסטורית". השר נפתלי בנט הודיע על השעייה היחסים של ישראל עם אונסק"ו, ושוחח עם נציגי מדינות כברזיל ומקסיקו במטרה להצביע מחדש על ההחלטה במטרה לבטלה, יעד שכעת עדיין אינו נחשב לריאלי, בשל מה שמכונה "הרוב האוטומטי" האנטי ישראלי של מדינות ערביות ומוסלמיות בארגון.

מכתבה של בוקובה מדגיש את ההבדל בין הדרג המקצועי בארגון, לבין הפורומים הפוליטיים של מליאת הארגון המורכבים מנציגים פוליטיים. במכתב היא אפילו מודה לבנט על החלטתו להשעות את הקשרים של ישראל עם הארגון, ומבטיחה להיאבק באנטישמיות, כולל בתחום יצירת "נרטיבים מעוותים או חלקיים של ההיסטוריה" וכי היא "היא מאמינה בקשר בן 3,500 השנים של העם היהודי לארץ ישראל". עוד כתבה בוקובה: " המורשת של ירושלים לא ניתנת למחלוקת, ולכל אחת מהקהילות יש זכות להכרה ברורה בהיסטוריה ובזיקה שלהן לעיר," כתבה בוקובה. "אני איתנה באמונתי כי הכחשה או הסתרה של מסורת יהודית, נוצרית או מוסלמית חותרת תחת שלמות האתר ופוגעת בנימוקי היסוד שהפכו את המקום לאתר מורשת עולמי של אונסק"ו."

לא ברור האם מאמצים אלו של מנכ"לית הארגון להתנגד להחלטה המוטה של המליאה, יובילו לשיתוף פעולה מחדש של ישראל עם מוסדות הארגון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!