דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חברה ועבודה / נמנעה שביתת המורים שתוכננה בעקבות הפגיעה בשכרם

צוות שהוקם בעקבות מחאת המורים על תשלום חסר של שכרם ואיום שביתה מצד ארגון המורים, התכנס אמש בנוכחות שר החינוך שאמר כי: "לא נצליח לעשות הכל אבל בסוף התקופה זה לא המנהל שצריך להוציא את פנקס הצ'קים, אלא אנחנו".

נפתלי בנט ומנכ"לית משרד החינך מיכל כהן בוועדה על שכר ותנאי המורים הבוקר (צילום: מרים אלסטר  פלאש 90).
נפתלי בנט ומנכ"לית משרד החינך מיכל כהן בוועדה על שכר ותנאי המורים הבוקר (צילום: מרים אלסטר פלאש 90).
דוד טברסקי

הדיון הראשון של הצוות המיוחד לפתרון משבר השכר של המורים התכנס אתמול (שלישי) במשרד החינוך בירושלים. להקמתו של הצוות קדמו הפגנות מורים בשבוע שעבר ואיום שביתה מצד ארגון המורים במידה ולא ישולמו המשכורות. שר החינוך נפתלי בנט הבטיח כי יפתור את הבעיה, בעוד המורים שנכחו בדיון העלו טענות על כך שתלושי השכר שלהם בנויים באופן שלא מאפשר את הבנתו. הוועדה התחייבה להעמיד תוך 30 יום הצעה לתכנית לפתרון הבעיה.

"ניקח אחריות ונפתור את הבעיה תחת המשמרת שלי" אמר שר החינוך נפתלי בנט בפתח הישיבה "יש פה בעיה של שנים רבות. ככל שנצמצם את הלוגיסטיקה למינימום כך זה יטיב עם המורים"

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, טענה שהמשרד מודע לבעיות ופועל לתיקונן. "פתרון הבעיה הוא טיפול בשרשרת ארוכה של בעיות. ואם יש משהו טוב במחאה זה שזה שם את זה בראש סדר היום הציבורי", אמרה. כהן הזכירה שמדובר בתהליך שאי אפשר לפתור במטה קסם אלא דורש עבודה מאומצת. "כולנו שותפים להצלחת המערכת ואנחנו לא צריכים לפעול אחד כנגד השני", הוסיפה. עוד ציינה כהן כי משרד החינוך מעסיק כיום כ-300 עובדי גזברות, שכל אחד מהם מופקד על כ-700 מורים.

יו"ר הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, שלמרות קריאות מצד המורים החברים בארגון בראשו הוא עומד לא הצטרף למחאה, התייחס אף הוא לאופי ארוך הטווח של הבעיה. "כשקיימת בעיה מתמשכת, צריך לעשות שיפורים ותיקונים, גם אם זה קשה וגם כואב – חייבים לעשות את זה" אמר וסרמן,  "כל אדם, וכל עובד הוראה וכל שכיר צריך לקבל את כל שכרו בא בזמן ללא דיחוי, להרכיב שכר ל 150 אלף איש זו בעיה לא פשוטה, אבל במאה ה-21 אפשר למצוא דרך לשלם שכר למורים ללא טעויות".

עוד הציע וסרמן להקים מערך תשלום מקדמות למורים חדשים ובין היתר אף ביקר את החברה החיצונית מטעם משרד החינוך האמונה על תשלום המשכורות למורים. " אם החברה החיצונית לא עונה לצרכים, פשוט צריך להחליף אותה", טען.

הגר ברומר , מורה בבית הספר בראנקו וייס בקיבוץ נען, הפנתה אצבע מאשימה כלפי וסרמן על כך שהסתדרות המורים לא פועלת לקידום הרפורמות עליהן הוחלט ולתיקון  המצב בו אין קידום בדרגות למורים ההשתלמויות. "יוסי וסרמן, חסרה לי התגובה שלך וההגנה שלך", אמרה ברומר.

מורים נוספים שהשתתפו בדיון, טענו שצריך להבהיר את תלוש השכר, ולהפוך אותו לנגיש וברור יותר. במהלך הדיון הציע  בנט שתוך שנה תושק אפליקציה נגישה לכל המורים, דרכה יוכלו לצפות בתלושי השכר שלהם.

אפרים זכריה, סגן מנהל הישיבה התיכונית חרדית 'חכמי לב' בירושלים, סיפר העמותה שמנהלת את הישיבה שילמה למורים את המשכורת במלואה ובחודש הבא, כשהמורים יקבלו את המשכורת המלאה ממשרד החינוך, יוחזר ההפרש לעמותה. בהמשך לכך העלה השר בנט רעיון להקים מעין בנק שיזרים את המשכורות למורים בהתאם לדיווח שהעבירו, ובמידה והמורים קיבלו שכר מעבר למה שמגיע להם – יקוזז הסכום מהשכר שאחריו. "המחשבה היא לתת מקדמות 'על עיוור' ואח"כ לעשות את הבדיקה", אמר השר.

בסיכום הישיבה אמר בנט שהוא יודע שהמשרד לא יצליח לתקן מאה אחוזים מהבעיה עד ספטמבר הבא אבל יש הרבה מאוד מהלכי ביניים שאפשר לעשות והוא מתכוון לקחת עליהם אחריות. "נעבוד בכמה צירים, יש את הציר המידי של המוקדים הטלפוניים שנפתחו היום ויש את הטווח הארוך", סיכם בנט, "צריך לקחת בחשבון מראש שלא נצליח לעשות את הכל אבל בסוף התקופה זה לא המנהל שצריך להוציא את פנקס הצ'קים, אלא אנחנו"

מאוחר יותר היום שלח יו"ר ארגון המורים, רן ארז, מכתב לשר החינוך בו הצביע על הבעיות השורשיות עליהם מוחה הארגון. "כידוע היטב, מורי ישראל ניזוקים בשל תקלות מיותרות, שמבוצעות ע"י מערכת תשלומי השכר וכוח האדם במשרד החינוך, שלא זו בלבד שהיא פועלת באורח שרירותי ובלתי חוקי כלפי זכויות המורים, אלא היא אף פוגעת בכבודם של המורים וזכויותיהם, כעובדי הוראה וכבני אדם", כתב ארז במכתבו. בין הבעיות שהעלה המכתב :שרירותיות של עובדי הגזברות ביחסם כלפי המורים ומערכת לוגיסטית לא טובה למענה על בעיות המורים; בעיות בשיבוצי המורים ובעיות בתיקוני השכר המבוצעים  על פי דיווחי בתי הספר,  שלעתים קרובות הם לא מדויקים. לטענת ארז, הארגון מציע מספר פתרונות,  ביניהם הסדרת היערכות בתי הספר לקראת פתיחת שנת לימודים עם לוח זמנים מפורט לתהליך שיבוץ המורים, הקמת מנגנון לבקרת שכר ועוד.

אתמול בערב נערכה הפגנה של כ-100 אנשי ונשות חינוך מול ביתו של שר נפתלי בנט ברעננה, ומתחה ביקורת קשה על התנהלות משרד החינוך וארגוני המורים. בין היתר הכריזו המוחים על הקמת תנועת מחאה בשם "חדר מורים" שתהווה אלטרנטיבה לארגוני המורים. באתר החדשות Ynet, אמר יהוד, מורה מירוחם, ואחד ממובילי המחאה, "החלטנו הערב להודיע על הקמה של ארגון אלטרנטיבי אותו יובילו אנשי חינוך אמיתיים. חדר המורים זה השם, התנועה לשיפור עובדי ההוראה בישראל. עשרות שנים עומדים בראשי האיגוד העובדים בישראל אותם אנשים שכנראה מזמן לא מצליחים לראות מה קורה בשטח. הם עושים כמעט הכל חוץ מלדאוג לעובדים שאותם הביאו למתחת לקו העוני"

הארגון אף פרסם את המטרות העיקריות מבחינות במאבק:

  • 1. מינוי חברת בדיקה וייעוץ חיצונית לעצירה וטיפול במחדל.
  • השוואת שכר עובדי ההוראה בישראל לשכר הממוצע של עובדי ההוראה במדינות ה-OECD.
  • 3. ביטול "המכסות" לקידומים בדרגה ועדכון אוטומטי רטרואקטיבי לכל העובדים הזכאים מיום הזכאות.
  • השוואת תנאי אחזקת הרכב הנהוגים במגזר הציבורי לכל עובדי ההוראה במקום החזרי נסיעה.
  • תשלום שעות נוספת בפועל, ללא מגבלה ובהתאם לנדרש.
  • השוואת התנאים הסוציאליים של עובדי ההוראה לנהוג במגזר הציבורי כולל אוכלוסיית הגמלאים.
  • הקמת צוות עבודה עם תקציב שנתי של חמישה מיליון שקל לפעילות הסברה לשיפור מעמד עובדי ההוראה.

הקמת הארגון אינה זוכה לתמיכה מלאה של המורות, ורבות מהן הביעו את מחאתן ברשתות החברתיות אמש. הטענות המרכזיות הנשמעות כנגד הארגון הוא הפירוד שהוא זורע בקרב מורים, וכן חוסר ההתייחסות למצבם של מורי הקבלן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!