דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה

הזיהום במפרץ חיפה / ראש עיריית חיפה הוציא צו סגירה למשך חודש למפעל כרמל אולפינים

הצו שהוציא יונה יהב, ראש עיריית חיפה הוא בגין תקלות חוזרות המסכנות את איכות האוויר בחיפה. הצו אמור להיכנס לתוקף כבר מחר. במפעל מתכוננים למאבק משפטי.

מפעל כרמל אולפינים (צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה).
מפעל כרמל אולפינים (צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר תקלות חוזרות ונשנות במפעל כרמל אולפינים החליט ראש עיריית חיפה להוציא צו סגירה למפעל למשך חודש. ההחלטה להוצאת הצו התקבלה לאור ממצאים שנמסרו לעירייה, לפיהם המפעל מפר את תנאי ההיתר הזמני שנתגלו בסיור שנערך ע"י נציגי המשרד לאיכות הסביבה ביום חמישי האחרון ונוכח התקלה החמורה שהתרחשה למחרת היום. לפיכך, קובע ראש העיר כי המשך פעילותו במתכונת הנוכחית, מסכנת את תושבי העיר נוכח פעולות זיהום הנגרמות לסביבה. קבוצת בז"ן, הבעלים של מפעל כרמל אולפינים, הודיעה שהיא תיאבק לשם מניעת כניסה לתוקף של הצו.

ברור כי לאור הסיכון החמור ביותר הנשקף מן המפעל, האינטרס הציבורי והסביבתי גוברים

עו״ד ג׳מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה מברכת על הצעד, אך אינה בטוחה כי הוא יתממש: "אם הצעד הזה הוא רציני ובכוונת העיריה למצות אותו עד הסוף, אז הוא מבשר התחלה של שינוי לטובה בטיפול הרשויות המקומיות במפעלים המזהמים וזאת כתוצאה מהלחץ הציבורי. אנו מקווים שהפעם זה יהיה שונה מהצעד שנקטה אותה עיריה לפני שנה וחצי כשניסתה לפעול נגד המפעלים על ידי חסימה חלקית של הכניסה למפעלים באמצעות משאיות אשפה, צעד שהתברר מיד כבדיחה אחת גדולה".

יהב ביסס החלטתו בצו: "באיזון שבין פגיעה בפרנסתם של בעל המפעל ועובדיו מחד, והצורך המניעתי והמיידי בשמירה על הסביבה ועל שלומו ובטחונו של הציבור מאידך, ברור כי לאור הסיכון החמור ביותר הנשקף מן המפעל, האינטרס הציבורי והסביבתי גוברים. בשלב זה אין צורך בהוכחת קיומן של ראיות מעבר לספק סביר ודי כי השתכנעתי מן הראיות המנהליות שהוצגו בפניי לצורך ביסוס החלטתי."

על מה המאבק

ההחלטה על הוצאת הצו באה בעקבות שימוע שערכה העירייה לפני מספר שבועות בעקבות תקלה חמורה במפעלים. גם המשרד להגנת הסביבה החליט לקיים שימוע להנהלת המפעל בגין התקלה ובגין אי עמידה בתקני המשרד בנושא התאמת הארובות לפעולות דיגום, שיקול נוסף אותו ציין יהב בהוצאת צו הסגירה הזמני. בבז"ן טענו, כי נתוני ניטור האוויר בעת התקלות לא הראו עליה בזיהום, ותוצאת התקלות היא בעיקר הפסד כספי למפעלים בגין שריפת גזים שהינם חומר גלם שהיה יכול להימכר, ללא התקלה. ד"ר רויטל גולדשמיט מארגון "מגמה ירוקה" טענה כי מערך הניטור הוא חלקי ולפחות בעת אחת מהתקלות הוא לא פעל כלל. ח"כ יעל כהן פארן הגיבה לצו סגירה: "חבל שהיה צריך לחכות כל כך הרבה זמן כדי להבין שמדובר באחד המפעלים המזהמים ביותר במפרץ חיפה. יש לקבל החלטה על הוצאת כרמל אולפינים ממפרץ חיפה". למעשה מדובר פה בגישות שונות לחלוטין. בדומה למשרד להגנת הסביבה, ראש העיר של חיפה מפעיל צעד אכיפה הרתעתי, שכוונתו לגרום לתיקונים באופן פעולתו ולחזרתו לפעילות לאחר התיקונים. ההצעה של פארן לסגור את המפעל לחלוטין צפויה להיות בעלת השלכות קשות על מאות עובדיו ורבים אחרים בשרשרת האספקה שלו. על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, איכות האוויר באיזור המפרץ נמצאת במגמת שיפור עקבי כבר מספר שנים, אך נתונים אלו אינם מקובלים על פעילי הסביבה, הטוענים לסילופים ונתונים חסרים המסתירים את תמונת המצב האמיתית.

המפעל, כרמל אולפינים, הוקם בשנת 1991 במפרץ חיפה על שטח של כ-390 דונם וכיום הוא בבעלות מלאה של בז"ן. המפעל מייצר פולימרים של אולפינים – פוליאתילן ופוליפרופילן, המהווים חומרי גלם עיקריים בתעשיית הפלסטיקה.

מבז"ן נמסר כי: "חברת כאו"ל מקבוצת בז"ן קיבלה בהפתעה רבה את צו הסגירה המיידי שהוציא ראש עירייה חיפה כנגד החברה. הצו מבוסס על עובדות חלקיות ואף שגויות והקבוצה פונה לבית המשפט על מנת לבטלו. התנהגותו של ראש העיר הינה פופוליסטית, לא אחראית ופוגעת בתעשייה ובמשק הישראלי. קבוצת בז"ן חיונית ואסטרטגית לקיומה של מדינת ישראל. מעבר להיותה עוגן כלכלי לאלפי עובדים, מהווה הקבוצה גב איתן לביטחון האזרחים הן בשגרה והן בחירום. הקבוצה פועלת בהתאם לתקנים המחמירים בעולם ותמשיך ותפעל כחברה אחראית ושומרת חוק על מנת לאפשר את המשך פעילותה החיונית למדינת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!