דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה כחלון

תעשייה ישראלית / בוטלו אגרות היצוא ליצרני הפארמה והתמרוקים

שר האוצר משה כחלון אישר אמש את ביטול האגרות, הנהוגות מזה ארבעים שנה. הצעד הצפוי לסייע לתעשיית התמרוקים הישראלית להגדיל את היקף היצוא. בהתאחדות התעשיינים בירכו על הצעד. עם זאת, יש הרואים בצעד פיצוי לא מספק על פתיחת השוק ליבוא

מוצרי טיפוח תוצרת הארץ. צילום: דבר ראשון
מוצרי טיפוח תוצרת הארץ. צילום: דבר ראשון

שר האוצר, משה כחלון, אישר אתמול (רביעי) את ביטול האגרות הנדרשות מיצואני תמרוקים עבור תמרוקים המיועדים ליצוא בלבד. הפחתת האגרות עשויה לסייע לתעשיית התמרוקים הישראלית, בדגש על מפעלי תמרוקים הנמצאים בפריפריה. את המהלך יזמה יו"ר שדולת כחול לבן בכנסת, ח"כ מירב בן ארי (כולנו), בעקבות מפגש שיזמה התאחדות התעשיינים בינה לבין תעשייני התמרוקים.

"ביטול האגרה יקל על יצרני התמרוקים ובפרט על אלו הקטנים והבינוניים" אמר כחלון, "נמשיך להיאבק להקטנת הרגולציה והסרת החסמים לטובת עידוד התעשייה המקומית".

משמעות ההחלטה היא ביטול האגרה לכל רישוי תמרוק, כמו גם ביטול הרישיון הנדרש על ידי משרד הבריאות עבור תמרוקים המיועדים ליצוא. לאחר אישור שר האוצר, יידרש אישור של משרד הבריאות, לשם כניסת הפחתת האגרות לתוקף.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, הודה היום לח"כ בן ארי, על כך שיזמה והובילה מהלך ביטול האגרות."ח"כ בן ארי הצליחה לקדם מהלך יוצא דופן, שצפוי לאפשר צמיחה דרמטית של תעשיית התמרוקים הישראלית. כעת יצרני התמרוקים בישראל יוכלו להעלות את היקף היצוא והיצור וליצור מקומות עבודה חדשים במשק".

ברוש הודה גם לשר הבריאות, יעקב ליצמן ולשר האוצר, משה כחלון, על תמיכתם במהלך.

מאז שנות השבעים נדרשים יצרני התמרוקים לקבל את אישור משרד הבריאות עבור כל תמרוק המיוצר על ידם, יחד עם תשלום אגרה בסך 312 ש"ח. חובת התשלום חלה גם אם התמרוק נמכר במדינות זרות בלבד. כך,למעשה, נדרשו יצרני התמרוקים לעמוד גם בדרישות משרד הבריאות וגם בדרישות מדינת היעד. הליך זה יצר יצר קושי עבור יצרני התמרוקים, בדגש על היצרנים הקטנים והבינוניים, ופגע ברווחיות היצוא עבורם.

נושא האגרות המוטלות על יצרני תמרוקים ליצוא על על סדר היום במהלך המשבר בחברת אמיליה קוסמטיקס. בדיון שערכה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת בחודש יולי האחרון, שעסק באיום הפיטורים בחברה, העלו נציגי התעשייה את הקשיים שמערימה המדינה על יצוא מוצרי קוסמטיקה.

"אתם מפספסים את התמונה הגדולה. העובדים פה נראים כמו העובדים שלי – נאמנים וחרוצים שנותנים את נפשם" אמרה אז נורית הראל, מבעלי חברת ד"ר פישר בהתייחסה לעובדות מאמיליה קוסמטיקס, "תעשיית התמרוקים במשבר. לפני שבועיים נסגר מפעל ועשרות עובדים הלכו הביתה בלי דיון חירום. אני הפסדתי מכרז בארה"ב. ולמה? כי עד שאקבל רישיון תוך 3 חודשים ממשרד הבריאות, הם לקחו ספק אחר".

עם זאת, יש לציין כי חוק ההסדרים אשר יובא לאישור הכנסת בקרוב יחד עם התקציב, כולל בתוכו גם את פתיחת שוק התמרוקים ליבוא ללא בדיקה של משרד הבריאות, כפי שהיה עד כה. הגדלת כושר היבוא של תמרוקים לארץ תוך הסרת חלק מ"הנטל הרגולטרי" (כך מכונות בדיקות משרד הבריאות, בהקשר זה) היא צעד שעלול לפגוע ביכולתה של התעשייה המקומית לשרוד אל מול התחרות הבינלאומית, כך חוששים רבים. מכאן שיתכן שיש לראות את הצעד שנעשה כעת, הסרת הפיקוח על מוצרים המיוצרים בארץ, כפיצוי על הפגיעה העתידית – מהלך שמזכיר גם את הפיצויים הזמניים שניתנים לחקלאים בעת האחרונה, בעת הורדת המכסים על יבוא תוצרת חקלאית זרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!