דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בז"ן

הזיהום במפרץ חיפה / לשכת רה"מ דרשה למנוע סגירת מפעל פלסטיק בתואנה ביטחונית

לאחר שעיריית חיפה הוציאה צו סגירה למפעל 'כרמל אולפינים', דרש לשכת רה"מ מראש העיר לבטל את צו הסגירה משיקולי ביטחון. אמש הורה ביהמ"ש לדחות את מימוש צו העירייה.

מפעל כרמל אולפינים (צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה).
מפעל כרמל אולפינים (צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה הורה אתמול (חמישי) לדחות את מימוש צו הסגירה הזמני שהוציאה עיריית חיפה למפעל כרמל אולפינים, מקבוצת בז"ן, בבעלות האחים עופר. צו הסגירה ל-30 יום הוצא ביום רביעי השבוע על-ידי ראש העיר חיפה יונה יהב בעקבות שרשרת תקלות במפעל, אשר נטען כי הן מהוות סכנה לבריאות הציבור.

הדיון בבית המשפט אתמול (חמישי) התקיים לבקשת בז"ן, בטענה שהצו מהווה אכיפה דרקונית, כאשר לא ברור האם המפעל הפר את רישוי העסק שלו. להחלטת בית המשפט קדמה פנייה מיואב הורוביץ, ראש לשכת ראש הממשלה ליהב, בה נדרש ראש העיר לבטל את הצו או לעכב את ביצועו. בנוסף התקיים לבז"ן שימוע נוסף במשרד להגנת הסביבה בשל שרשרת התקלות, ואי התאמת הארובות לדרישות המשרד בנושא דיגום. הדיון הבא בבית המשפט יתקיים ב-6.11 ועד אז המפעל יפעל כסדרו. השופטת ג'אדה בסול נימקה את עיכוב הביצוע בכך שיש טעם להמתין לתוצאות השימוע במשרד להגנת הסביבה כדי שניתן יהיה להכריע האם להיענות לבקשת בז"ן לבטל את צו הסגירה הזמני.

יונה יהב, ראש עיריית חיפה. צילום מתוך ויקימדיה.
יונה יהב, ראש עיריית חיפה. צילום מתוך ויקימדיה.

"אינטרסים חיונים"

הכתב דורון שפר מרשת ב' דיווח ביום רביעי בערב כי ראש לשכת רה"מ, יואב הורוביץ, התקשר לראש עיריית חיפה ודרש ממנו לבטל, או לכל הפחות לעכב את צו הסגירה שניתן למפעל כרמל אולפינים, והיה אמור להיות בתוקף מאתמול בבוקר. בקשת העיכוב לסגירת המפעל הגיעה לכאורה בעקבות טענת המועצה לבטחון לאומי, לפיה יש בסגירת המפעל משום סיכון בטחוני. יהב סרב לבקשה והשיב כי לא תשונה, עד אשר יישלח אליו דוח המל"ל המלמד על סיכון זה.

בתגובה לפסיקה נמסר מהעירייה כי, "ראש העיר חיפה נחוש לטפל ביד קשה ובכל האמצעים העומדים לרשות העירייה בשרשרת התקלות במפעלים מזהמים במפרץ חיפה. החלטת בית המשפט לקבוע את הדיון כבר בשבוע הבא, הינה החלטה ראויה המעידה על דחיפות העניין. אנו מצפים מהמשרד להגנת הסביבה להתייצב לדיון ולהתייחס לתקלות במידת החומרה הנדרשת וכזו המשתקפת מקביעתו האחרונה כי 'כרמל אולפינים' הפר את תנאי היתר הפליטה הקבועים בחוק וסיכן את תושבי חיפה באופן בלתי סביר. אנו מאמינים כי יש לשנות את הכללים וקוראים לממשלת ישראל להביע תמיכה ללא סייג בדרישתנו לעצור את הפגיעה בסביבה ובתושבי חיפה".

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ראש לשכת רה״מ פנה בשם הגורמים המקצועיים במל״ל שלא לסגור את המפעל עד לסיום הבדיקה המקצועית של הגורמים הממונים על הנושא. בקשה זו נובעת מהרצון שלא לפגוע במלאי הגז הביתי בישראל, עד לסיום הבדיקה המקצועית בנושא".

בטענות שהציגו היום בז"ן בדיון צויין כי בתי הזיקוק הינם מפעל בעל חשיבות בטחונית מוכרת מתוקף "צו אינטרסים חיוניים" לפי חוק החברות. עם זאת, מפעל כרמל אולפינים מייצר פולימרים לתעשיית הפלסטיק – מוצרי המשך מתזקיקי הנפט שמספקים בתי הזיקוק, ולא ברור האם הוא בעצמו יכול להיחשב מפעל בעל חשיבות בטחונית. בשל כך תגובת לשכת ראש הממשלה מעוררת תמיהה, לכל הפחות.

בתגובה לדיווח אמר עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל עמותת אדם טבע ודין, "הקשר בין הבטחון הלאומי של ישראל לבין ייצור מוצרי פלסטיק מזכיר את השקרים ששמענו מראש הממשלה בנוגע למתווה הגז ובנוגע לצורך לשמור על חשאיות קצא"א שזיהמה בנפט את הערבה. במקום להבין שהנושא הקיומי של ישראל כיום הוא להבטיח שחצי מליון איש אשה יתגוררו בבטחה במפרץ חיפה, מהלך ראש הממשלה אימים במסווה של בטחון לאומי. התנהגותו מתאימה לרפובליקת בננות ואנו מברכים את ראש עיריית חיפה שלא נכנע ללחצים".

העובדים

מאיר שאשא, יו"ר ועד העובדים הסביר כי "פגיעה בכרמל אולפינים היא פגיעה בכלל מפעלי בז"ן. זו חוליה בתוך שרשרת של תעשיות. סגירת המפעל תגרום לצמצום ייצור משמעותי בבתי הזיקוק עצמם, ויכולה לפגוע במלאי הגז הביתי". לטענתו, צו הסגירה שהוציא יהב "אינו מבוסס על ראיות, אלא על הונאה פופוליסטית. המפעל עומד בכל כללי הבטיחות ומשקיע מאות מליוני שקלים בדאגה להפחתת הפליטות לסביבה".

שאשא הוסיף כי לא התקיים דיון בינו לבין ההנהלה באשר לתרחיש בו המפעל אכן ייסגר ל-30 יומים, כפי שמורה הצו, "אני לא מאמין שזה יקרה ולא היה דיון כזה" אמר. עובדי כרמל אולפינים הפגינו ביום רביעי מול עיריית חיפה ואתמול מול המשרד להגנת הסביבה. שאשא מסביר כי "כנציג עובדים אנחנו מאוד גאים בהשקעה הסביבתית של המפעל, הגם כשהיא באה על חשבון תוספות שכר אפשריות. אני תומך בכל דבר שישפר את איכות האוויר. המפעל עומד בתקנים הכי מחמירים באירופה. בתור עובדים, אנחנו בודקים את הדברים האלה. ביום כיפור הזיהום בחיפה צנח ב90% כשהמפעלים המשיכו לעבוד. הזרקור של בעיות הזיהום בחיפה לא צריך להיות המפעלים. אדון יונה יהב לא מתאפק, ומוציא לנו צו עוד לפני בכלל שהיה שימוע (במשרד להגנת הסביבה, א.ר.)".

השימוע נערך אתמול, שעות ספורות לאחר הדיון בבית המשפט ובו נציגי בז"ן הסבירו את הגורמים לתקלות ואת יכולתם למנוע תקלות דומות בעתיד. בסופו לא התקבלה החלטה, כך שנכון לעכשיו אין קביעה האם שרשרת התקלות בכרמל אולפינים אכן גרמה לתוספת זיהום ולהפרות מהותיות של היתר הפליטה או לא, ואילו צעדי אכיפה יינקטו.

צו הסגירה שהוציאה עיריית חיפה יכול עדיין להיות מופעל, אם כי השבתת המפעל ל-30 ימים דורשת צעדי הכנה שיאפשרו למפעל לחזור לפעולה. בבז"ן מעריכים כי יצליחו להוכיח שלא הפרו את רשיון העסק, למרות התקלות שהתרחשו, ויצליחו להביא לביטול הצו. מנגד, עומדים פעילים, ארגוני סביבה, וחברת הכנסת יעל כהן פארן התובעים לסגור לחלוטין את התעשיות הפטרוכימיות במפרץ. נציג העירייה בעתירה ביקש לצרף אליה את ח"כ הפארן כמי שמייצגת ציבור רחב יותר מתושבי חיפה, אשר גם הוא נפגע מפליטות מזהמים לאוויר. נציג בז"ן התנגד לבקשת העירייה, בטענה שבעניינים מנהליים עיריית חיפה מייצגת את עצמה, ואין טעם לאפשר הצטרפות של אנשי ציבור לדיון המשפטי.

עו״ד ג׳מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה מסרה כי, "העיריה אכזבה ולא עמדה על הבקשה שלה להשאיר את הצו בעינו עד לדיון בבקשה לגופה. מכאן ההתקפלות תהיה כנראה יותר מהירה והסיכויים שהצו יחודש אחרי הדיון ב 6.11 נמוכים".

ייתכן שהביקורת נגד ראש העיר יהב בעבר, בה נטען כי נקט באכיפה רכה כלפי התעשיה, גרמה לו כעת לנקוט במדיניות אכיפה חריפה במידה כזו, שאין וודאות שבית המשפט יתיר לבצע אותה. במשרד להגנת הסביבה נוקטים גישה שניתן לכנותה "טקטית": שילוב של דיונים, אזהרות, קנסות, העמדה לדין בגין אירועים נקודתיים ובעיקר שינויים בהיתרי הפליטה באופן שיובילו להחמרה הדרגתית בתקנים בהם המפעלים אמורים לעמוד, אך לא צפויים להוביל לקבלת החלטה על סגירת המפעלים או השבתתם הזמנית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!