דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שמעון פרס

שמעון פרס / נבחרי הציבור בני משפחה וחברים ציינו חודש למותו של שמעון פרס

על מצבתו נחרטו מילים של המשורר חיים נחמן ביאליק וראש הממשלה הראשון דוד בן-גוריון, וגם ציטוט מספר ישעיהו "וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת, לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל־גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה"

מצבתו של שמעון פרס (צילום: ליאור מזרחי / פלאש 90).
מצבתו של שמעון פרס (צילום: ליאור מזרחי / פלאש 90).

מאות ציינו הבוקר 30 ימים למותו של הנשיא התשיעי שמעון פרס ז"ל. נשיא המדינה, ראש הממשלה מנהיגים ובני משפחה עלו לחלקת גדולי האומה בהר הרצל, ודיברו בשבחו. בנימין נתניהו, אשר התמודד מול פרס בבחירות 96' לאחר רצח רבין, הדגיש את חלקו של פרס בהקמת הכור הגרעיני בדימונה.

הנשיא ריבלין ביטא את ההערכה לתרומתו של פרס לישראל, "כובד ראש ויגון עמוק עוטף אותנו, שמעון, ברגעים אלו, במלאת 30 יום לפטירתך. בימים שחלפו מאז לכתך, התרבו, מטבע הדברים, הסיפורים עליך ועל מעשיך. שוב ושוב הוזכרו זכויותיך בדברי הקמת המדינה הזו, הקריה למחקר גרעיני בדימונה. התעשייה האווירית. התעשיות הביטחוניות. מבצע אנטבה. מערך ההגנה הישראלית. ההתיישבות. חיסול האינפלציה והתכנית הכלכלית. המהלכים המדיניים והאמונה בשלום."

לוח הזכרון לשמעון פרס בהר הרצל (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
לוח הזכרון לשמעון פרס בהר הרצל (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

"בשנים שבהן שירתתי כקצין בצה"ל הובלתי את חייליי במסעות ניווט ארוכים ברחבי הארץ, חרשנו את המדינה לאורכה ולרוחבה, תחילה עשינו זאת בימים ואחר כך בלילות, רק בלילות, ואני זוכר מסע אחד, בסוף שנות השישים שבו תכננתי בקפידה ניווט לילה בלב הנגב, סמוך לדימונה," סיפר נתניהו,  "ואז נאמר לי מכוחות עליונים בצבא: "באזור הזה אתם לא עוברים". 'מה זאת אומרת'? שאלתי. הרי הייתי רגיל לכך שהיחידה מגיעה לכל מקום ואין מי שיעצור אותנו. "לא", חזרו ואמרו לי: "באזור הזה אתם לא עוברים". ובכן, לאחר האירוע הזה, זה לקח לי כמה עשרות שנים טובות להיכנס לדימונה בסמכות וברשות וכראש ממשלה נחשפתי למלוא חשיבותה של הקריה למחקר גרעיני, מפעל אדירים שיש לו תרומה מרכזית לקיומנו ולהבטחת עתידנו."

על מצבתו של פרס נכתב "אחד מהאבות המייסדים של המדינה אותה שירת כל חייו" לצד תפקידיו השונים בשירות המדינה: נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ ושר האוצר. לצד הישגיו הביטחוניים, נכתב: "מדינאי, אוהב ספר, שירה ואמנות, חתן פרס נובל לשלום, איש חזון ומעש".

בצדה האחד של המצבה מצוטט בן גוריון, ובצדה השני פסוק מפרק ב' בספר ישעיהו: "וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת, לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל־גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה". גם מילותיו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק בשירו 'אחרי מותי' נחרטו על השיש: "עוד מזמור אחד היה לו – והנה אבד המזמור לעד".

"אני מבקש להודיע כאן שלאור בקשתי, החליטה הוועדה לאנרגיה אטומית לקרוא למתחם שבו פועלת הקמ"ג בדימונה "המרכז למדעי הגרעין על שם שמעון פרס" – כך יאה לאיש חזון ואיש מעשה בשיעור קומתו. יש לשמעון כמובן תרומות רבות אחרות – בתרומה לשלום, בעיצוב הכלכלה, בהגברת העלייה לישראל, בעידוד החדשנות הישראלית, אבל כל אלה מתאפשרים רק אם מובטחת עוצמתנו הבסיסית." אמר נתניהו.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!