דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופציות בינאריות

העוקץ הישראלי / לשכת רה"מ: "קוראים לעולם להפוך ה'סחר' הבינארי לבלתי-חוקי"

בהודעה חריגה שפורסמה בלעדית באתר ה"טיימס אוף ישראל" באנגלית, קבע משרד ראש הממשלה כי "אופציות בינאריות" הן מכשיר להונאת אנשים תמימים. ההונאה, אשר מופעלת מישראל ועל ידי ישראלים, ממשיכה לפעול בינתיים ללא מפריע.

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נואם בעצרת האו"ם, ספטמבר 2016 (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נואם בעצרת האו"ם, ספטמבר 2016 (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).

בצעד חריג ויוצא דופן הוציאה לשכת ראש הממשלה ביום שישי הודעת גינוי חריפה ל"תעשייה" הפועלת מישראל. "התעשיה" היא בעצם ההונאה הנקראת "סחר באופציות בינאריות", וההודעה יוצאת הדופן, מפיו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר, ניתנה באופן בלעדי לאתר "טיימס אוף ישראל", אתר חדשות ישראלי בשפה האנגלית אשר מסקר את התופעה המכוערת מזה מספר חודשים באופן אינטנסיבי.

לשכת ראש הממשלה קבעה בהודעתה שסחר באופציות בינאריות איננו פעילות נורמטיבית בשוק ההון, ואף לא סוג של הימור לגיטימי, אלא הונאה שמטרתה הוצאת כספים במרמה מאנשים תמימים.

"ההיטפלות לאנשים תמימים," נכתב בהודעה, "שאינם מודעים לסיכונים שהם לוקחים היא מעשה חסר מצפון. לעתים קרובות מדי אנשים תמימים מאבדים את חסכונותיהם כשהם מתפתים להצעות לסחור באופציות בינאריות שמשווקים להם בטלפון".

"אין לנו שליטה על הנעשה במדינות אחרות, אולם אני מקווה שמדינות אחרות ילכו בעקבותינו ויהפכו את המסחר הבינארי לבלתי חוקי."

אך מה שהופך את הודעתו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה לחריגה במיוחד הוא קריאתו למדינות העולם לאסור על האופציות הבינאריות, תחום פעילות שמזוהה עם ישראל ושעל פי המידע הקיים פועל בעיקר מישראל.

אלי גרונר, מנכ״ל משרד רוה״מ (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
אלי גרונר, מנכ״ל משרד רוה״מ (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

"רשות ניירות ערך," הזכיר גרונר, "אוסרת על זירות הסחר הפונות ללקוחות בישראל להציע מסחר באופציות בינאריות, ולא בכדי. אין לנו שליטה על הנעשה במדינות אחרות, אולם אני מקווה שמדינות אחרות ילכו בעקבותינו ויהפכו את המסחר הבינארי לבלתי חוקי."

"זה טוב, אבל זו רק התחלה"

דיויד הורוביץ הוא העורך הראשי של אתר "הטיימס אוף ישראל". בשיחה עם "דבר ראשון" ברך הורוביץ על הודעת משרד ראש הממשלה, אך הסביר שיש לראות בה רק צעד ראשון בדרך לטיפול משמעותי בתופעה.

"העובדה שמתייחסים לנושא היא חיובית", אמר הורוביץ, "זה שראש הממשלה בעצם קבע עכשיו שזו גניבה, שזה יותר גרוע מהימורים כי אנשים בכלל לא יודעים למה הם נכנסים, והעובדה שכעת כל זה מופיע בכתב, זה טוב. אבל זה עוד לא פותר את הבעיה".

דיויד הורוביץ, העורך הראשי של ה'טיימס אוף ישראל'. "מרגיש בושה כישראלי שתעשיה כזו פועלת מהארץ". צילום באדיבות המרואיין
דיויד הורוביץ, העורך הראשי של ה'טיימס אוף ישראל'. "מרגיש בושה כישראלי שתעשיה כזו פועלת מהארץ". צילום באדיבות המרואיין

"אכן לפני מספר חודשים הם אסרו על חברות ישראליות לפנות לישראלים עם 'אופציות בינאריות'. ניתן להניח שלו כל העולם היה עושה מה שעשו אצלנו, אז זה היה עוזר. אבל זה לא מונע מחברות לשווק לאזרחי מדינה אחרת, כפי שקורה אצלנו כעת".

"צריך להבין שמדובר באלפי ישראלים שקמים בבוקר לעבודה שהיא לגנוב כסף. לצערנו כישראלים החברות הן פה בארץ, וזה נזק. זה מתחיל להדהד בחו"ל וזה גורם לרשויות פה לפעול"

הטיימס אוף ישראל פירסם בחודשים האחרונים עשרות כתבות בנושא התרמית שפועלת מישראל, וקורא באופן עקבי לפעולה ישראלית נחושה כנגד מבצעי התרמית אשר פועלים, בגלוי, מישראל.

"כשאני למדתי והפנמתי את גודל התרמית, פשוט נדהמתי", נזכר הורוביץ אתמול. "החלטנו לשים את זה בראש סדר העדיפויות. צריך להבין שמדובר, כמו שנכתב בכתבות של סימונה ויינגלס אצלנו, שכתבה את מרבית הכתבות בנושא, באלפי ישראלים שקמים בבוקר לעבודה שהיא לגנוב כסף".

"מה שהתברר לנו הוא שאין כל התמודדות עם התופעה, ואין אכיפה. ולכן, התחלנו לפנות לרשויות השונות ולבקש את תגובתן, וביניהן גם משרד ראש הממשלה. הבטיחו לי שיגיבו, ובסוף אתמול הם הגיבו".

האם אתה חושב שהודעת משרד רה"מ מצביעה על שינוי ביחס הרשויות לעניין?

"אני נוטה לחשוב שיחס המדינה והרשויות משתנה," אומר הורוביץ בזהירות. "זה קורה, בין היתר, כי הם הבינו את מה שאנחנו אומרים כבר מספר חודשים, שזה פוגע מאד במוניטין של ישראל כמקום לעשות עסקים".

"לצערנו כישראלים החברות הן פה בארץ, ומרכזי ה"מכירות" שלהם פה בארץ. ברשימות השחורות של הרשויות בקנדה וארה"ב מופיעות כיום חברות ישראליות שסוחרות באופציות בינאריות, וזה נזק. זה מתחיל להדהד בחו"ל וזה גורם לרשויות פה לפעול".

"לפני חודשיים ראיינו את האוזר, ראש הרשות לניירות ערך, ואז הוא הביע פומבית לראשונה את שאט הנפש שלו מהשיטה הזו. אז הם מתחילים להגיב, אבל עדיין צריך לשאול: איפה המשטרה? איפה חברי הכנסת? יש עוד הרבה מה לעשות".

הורוביץ מדגיש שהעניין איננו תדימיתי בלבד, אלא נוגע בשורשי ההוויה הישראלית. "אני כישראלי מתבייש מהגניבה הזו שנעשית מכאן, ומחוסר המוכנות והרצון להתמודד עם הבעיה" הוא אומר.

גם התקשורת הישראלית אינה נקייה מרבב בנושא זה לדעתו של הורוביץ. "אנחנו קיבלנו את ההצהרה ופירסמנו לפני 30 שעות. אם אנחנו הגענו למצב בישראל שדבר כזה לא מופיע בתקשורת הישראלית אז המצב יותר גרוע ממה שאני חשבתי. יום וחצי אחרי שראש הממשלה יצא וקרא לחרם בינלאומי על תעשייה שפועלת מהארץ ואין בשום מקום דיווח – אני לא מבין את זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!