דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
השידור הציבורי

השידור הציבורי / מפגש מכריע: ראשי הקואליציה ידונו היום בסגירת תאגיד השידור

ראש הממשלה צפוי לבקש את תמיכת ראשי סיעות הקואליציה בהצעת החוק של דוד ביטן לסגירת תאגיד השידור 'כאן' והמשך הפעלת רשות השידור. בינתיים ימשיכו כ-1,500 עובדים בשתי רשתות השידור להמתין להחלטה על גורלם

נתניהו וכחלון (צילום: אמיל סלמן  פלאש 90).
נתניהו וכחלון (צילום: אמיל סלמן פלאש 90).

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לעלות היום (ראשון) את ההצעה לסגירת תאגיד השידור הציבורי לדיון במפגש השבועי עם ראשי הסיעות החברות בקואליציה. על פי דברים שאמר יוזם ההצעה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) בראיון בגל"צ ביום חמישי, המפגש אמור לכלול דיון בלבד ולא צפויה להיערך הצבעה ביחס לחוק. עם זאת, נראה שלדברים שיאמרו בישיבה תהיה משמעות מכרעת כלפי עתידן של שתי רשתות השידור, ולגורלם של מאות העובדים המועסקים בהן.

למרות שנכון לעכשיו זוכה הצעת החוק להתנגדות מראשי המפלגות הגדולות בקואליציה, קשה מאד להעריך מה יהיו תוצאות הישיבה. בימים האחרונים הצהירו יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, יו"ר כולנו משה כחלון, ויו"ר ש"ס אריה דרעי כי הם חושבים שאין הצדקה לסגירת תאגיד השידור הציבורי, וכי יש להמשיך את הקמתו בלוח הזמנים שהוסכם ולסיים את פירוקה של רשות השידור. עם זאת, אף אחד מראשי המפלגות לא הצהיר על סגירת התאגיד כ'קו אדום', ולא נראה שיש בכוונתם להביא לפירוק הממשלה על רקע החלטה זו.

בהקשר זה יש לציין כי ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם הקמת הממשלה מחייבים את הסיעות לתמוך ברפורמה שתיזום הממשלה, וקובעים כי שר התקשורת (נתניהו) הוא הקובע בעניין התנגדות לרפורמות אשר נמצאות על הפרק. נכון לעכשיו, הדיון הוא בהצעת חוק פרטית, אותה יזם כאמור ח"כ דוד ביטן. במידה ויבחר נתניהו להפוך אותה להצעת חוק ממשלתית, יהיו מחויבים השרים לתמוך בהצעה.

בצל איום הפיטורים העומד לפתחם, ממשיכים העובדים בשתי רשתות השידור לעבוד בציפייה לתשובה שתינתן. על פי הערכות, ברשות השידור הנמצאת בתהליך פירוק ארוך וכואב עוד נותרו מועסקים כ-1,000 עובדים, בעוד בתאגיד השידור החדש מועסקים נכון לעכשיו כ-500 עובדים, חלק עובדים לשעבר ברשות השידור.

נראה שהמפתח לעתידן של רשות השידור ותאגיד השידור הציבורי 'כאן' נמצא בסופו של יום בידיו של נתניהו: אם יטיל את מלוא כובד משקלו על סגירת התאגיד, רבים הסיכויים לכך שיצליח להעביר את ההחלטה. ביום חמישי אמר ביטן כי הליכוד יפעיל משמעת קואליציונית ביחס להחלטה, וכך יחייב את ראשי המפלגות לקבל אותה גם במידה והם אינם מסכימים.

אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור החדש. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור החדש. צילום: יונתן זינדל פלאש 90

מאז שהסכימו נתניהו וכחלון לדחות את עליית שידורי תאגיד השידור 'כאן' לאוויר לחודש אפריל (עם אופציה להקדמה לינואר), המעיט ראש הממשלה להתבטא בנושא, אך פורסם כי בשיחות סגורות הוא אמר כי הקמת התאגיד היתה טעות והדבר "חמק ממנו במהלך מבצע צוק איתן". בתקופה זו יזם יו"ר הקואליציה דוד ביטן הצעת חוק חדשה שקובעת את סגירת תאגיד השידור והשארת רשות השידור על כנה. את ההצעה נימק ביטן בכך שהיא תחסוך לקופת המדינה כ-2 מיליארד שקלים, חישוב שזכה לביקורת מצד גורמים רבים. ההצעה הוצגה בתחילתה כיוזמה פרטית של ח"ב ביטן, אך לאחרונה היא מקודמת גם על ידי נתניהו ואנשיו.

לפי סקר שנערך עבור "פגוש את העתונות" בחדשות 2, 55.9% מהציבור סבור שיש לאפשר לפתוח את תאגיד השידור הציבורי החדש לעומת 21.7% שסבורים כי יש להמשיך עם רשות השידור הקיימת, 22.4% השיבו כי אינם יודעים. במענה לשאלה "האם היוזמה לביטול תאגיד השידור נובעת משיקולים פוליטיים או משיקולי חיסכון כספי למדינה?" השיבו 61.2% מהנשאלים – שיקולים פוליטיים, רק 16.5% סבורים כי שיקולי חיסכון למדינה, 22.3% השיבו כי אינם יודעים

ראש האופוזיציה ויו״ר המחנה הציוני, ח״כ יצחק (בוז'י) הרצוג התייחס בשישי  ליוזמת ראש הממשלה לבטל את תאגיד השידור הציבורי ואמר כי: "ראש הממשלה אחוז אובססיה כלפי כלי התקשורת עוד מכהונתו הראשונה ואת המחיר משלמים אזרחי ישראל והדמוקרטיה הישראלית. מפלגות הקואליציה שלא יעמדו אל מול הניסיון לפרק את תאגיד השידור הציבורי, יישאו באחריות ישירה לפגיעה באחד מאבני היסוד החשובים ביותר שיש במדינה דמוקרטית".

המכון הישראלי לדמוקרטיה יצא בשבוע שעבר במתקפה חריפה נגד הכוונה לסגור את תאגיד השידור הציבורי. ד"ר יוחנן פלסנר, נשיא המכון, אמר כי "חוסר היכולת של בכירים במערכת הפוליטית לוותר על שליטתם בשידור הציבור יביא לפגיעה קשה ביסודות הדמוקרטיים. הצעת החוק של ח"כ ביטן אבסורדית". המכון יערוך היום דיון מיוחד בנושא סגירת התאגיד, בהשתתפות חברי כנסת, מומחים ועיתונאים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!