דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת העבודה הרווחה והבריאות

עבודה מסוכנת / ועדת העבודה תדון בטיפול הלקוי בתאונות בענף הבניין

זאת בהמשך לדוח חמור שפרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת לפיו פחות מחצי מתאונות העבודה הקשות והקטלניות בענף הבניין נחקרות. הקואליציה למאבק בתאונות בניין הגישה לחברי הוועדה מסמך הצעת מדיניות.

אתר תאונת בניין על דרך בגין בתל-אביב. צילום: דבר ראשון.
אתר תאונת בניין על דרך בגין בתל-אביב. צילום: דבר ראשון.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת תתכנס מחר (שני) לדיון על דוח שחיבר מרכז המחקר והמידע של הכנסת (מממ) ממנו עולה כי פחות מחצי מתאונות העבודה הקשות והקטלניות בענף הבניין נחקרות. הקואליציה למאבק בתאונות בניין הניחה בפני חברי הוועדה מסמך הצעת מדיניות אשר נכתב על ידי עו"ד גדיר ניקולא מעמותת קו לעובד.

הקואליציה קוראת לחייב את משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בכל תאונת עבודה קשה או חמורה המתרחשת באתרי בניה, ושתיקים אלו לא יסגרו אלא בהנחיה ברורה של פרקליטות המדינה בשיתוף חוקרי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבמשרד הכלכלה. זאת לאור הנתונים החמורים המוצגים בדו"ח המעידים כי רק מחצית מתאונות העבודה הקטלניות בענף נחקרות על ידי המשטרה, וכי 78% מתאונות העבודה שבגינן מקבלת המשטרה קריאות או תלונות לא נחקרות. כמו כן כי 72% מהתיקים שפתחה המשטרה בגין תאונות עבודה בענף הבניין בשנים 2015-2011 הוגדרו כתיקים לא פליליים שבעניינם לא נוהלה חקירה משטרתית.

עוד התייחסה הקואליציה למיעוט התיקים שהועברו לפרקליטות ושבגינם הוגשו כתבי אישום. 13.5% בלבד מהתיקים שהועברו בשנים 2015-2011 (ב-23% טרם נתקבלה החלטה). במחצית מהתיקים שנגנזו הייתה הסיבה לכך היעדר ראיות. לפיכך ממליצה הקואליציה על הכשרת כוח אדם מקצועי ומיומן לחקירת תאונות עבודה ועל סגירה מידית על ידי המשטרה של אתרי בניה לאחר תאונות קשות וקטלניות עד למתן צו סגירה על ידי המינהל.

עוד קוראת הקואליציה כי פרקליטות המדינה תגדיר גורם שירכז את הטיפול בנושא, תוך איסוף הנתונים בנושא, ניתוח הבעיות המונעות את הטיפול המיטבי בתיקים, גיבוש המלצות ופעולה ליישומן. בנוסף, ממליצה הקואליציה לפרקליטות להנחות וללוות את המשטרה כבר בשלב חקירת תאונות הבניין במטרה לייעל את החקירה המשטרתית בתחום.

הצעה נוספת המופיעה במסמך ממליצה על פתיחת חקירה או בירור של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בכל תאונה קשה או קטלנית, שתתמקד הן בפן הפלילי והן בפן הרגולטורי. הקואליציה קוראת למינהל לא להמתין לדיווח המשטרה על תאונות וליזום קבלת הודעות ממד"א ומארגוני הצלה אחרים, זאת לאחר שבמספר תאונות קשות המשטרה לא דווחה למינהל גם מספר ימים לאחר התרחשות תאונות, על אף שהיא מחוייבת על פי חוק לדווח במהירות האפשרית.

כיום, עם 17 מפקחים בלבד בענף הבניה ושבעה חוקרים בלבד, מינהל הבטיחות מתקשה לעמוד בהיקף החקירות המוטל עליו. לפיכך קוראת הקואליציה לאייש באופן מידי את התקנים הקיימים במשרד העבודה והרווחה, ולפעול להוספת תקנים נוספים. כמו כן קוראת הקואליציה לממשלה להקצות למשרד את התקציבים הנחוצים לצורך יישום מהלך זה, ולצורך העלאת השכר הנמוך של החוקרים והמפקחים המקשה על גיוס כוח האדם לתפקידים אלו, ועל הצמדת רכב לכל חוקר.

אחד ההיבטים הבולטים בדוח הוא היעדר ריכוז נתונים מלא ואחיד של כלל התאונות, ולמצב התיקים לגביהן. לפיכך קוראת הקואליציה להקמת מסד נתונים כולל במינהל הבטיחות והבריאות שירכז את כל המידע באשר לתאונות בענף הבניין, ולהליכי החקירה וההליכים המשפטיים בעקבותיהם. על המסד להתעדכן תוך היזון חוזר ממשטרת ישראל ומפרקליטות המדינה. זאת תוך מיסוד מנגנון בקרה שוטף ומשוטף לשלושת הרשויות על התנהלות החקירות, אשר יכלול גם דיווח תקופתי. כמו כן ממליצה הקואליציה גם על העמדת המידע המצוי בידי המוסד לביטוח לאומי לרשות המינהל. בנוסף דורשת הקואליציה את מיסודו של מנגנון עדכון תקופתי לבני משפחה של קורבנות תאונות הבניין, אודות התנהלות החקירות, כבר מהשלב הראשוני.

כיום מוטלת האחריות הפלילית בגין תאונות עבודה באתרי הבניה על הקבלנים המבצעים בלבד, אולם הקואליציה מבקשת להרחיב אחריות זו, כך שתכלול גם את החברות היזמיות, וכן את נושאי התפקידים הבכירים בחברות הקבלניות, כמי שבידם לפקח על התנהלות האתרים, ואת תנאי ההתקשרות עם הקבלנים המבצעים באופן שיבטיח התנהלות בטיחותית באתרי הבניה.

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה כי "ככלל, מערכת אכיפת החוק מודעת לצורך בשיפור החקירות בתיקי תאונות עבודה. החקירות לקו עד כה בחסר, נוכח היעדרם של שיתוף פעולה הדוק ושל יד מתכללת בחקירה המשותפת למשטרה ולמשרד הכלכלה, וכן בשל היעדר משאבים במשרד הכלכלה ומחסור בכוח אדם מקצועי בתחום זה. כתוצאה מכך, זירות תאונה רבות 'זוהמו' בטרם הגיעו למקום מפקחי משרד הכלכלה; המפקחים לא היו מעורבים כמעט כלל בחקירת תאונות שלא הסתיימו במוות; ועוד. החלק הארי של תיקי תאונות העבודה נסגר מחוסר ראיות או מחוסר אשמה, בין היתר בשל החקירות הלקויות ומסיבות נוספות, ובהן העובדה שבמקרים רבים התברר שהתאונה נגרמה בשל רשלנות העובד בלבד.

"בשנה החולפת נערכה עבודת מטה יסודית בנושא בלשכת המשנה הפלילי לפרקליט המדינה, שהניבה נוהל עבודה לשלושת הגופים המעורבים באכיפת תחום זה: המשטרה, משרד הכלכלה והפרקליטות. הפרקליטות אף יזמה הצעות נוספות בתחום זה, ופרקליט המדינה עצמו נדרש לנושא. בין היתר, הוחלט על קיצור זמני החקירה והטיפול בפרקליטות בתיקים אלו, נערך שינוי מערכתי במינהל הבטיחות במשרד הכלכלה, הוחלט למקצע את כוח האדם העוסק בתחום ועוד".

תגובת משטרת ישראל, מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית והתאחדות בוני הארץ, לא התקבלה נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!