דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רחבעם זאבי גנדי

רחבעם זאבי / יום השנה לרצח רחבעם זאבי בצל קריאה ציבורית לבטל את חוק יום הזכרון

זאבי, אלוף במיל', ואבי מפלגת הימין הקיצוני 'מולדת', מוביל רעיון הטרנספר לערביי ישראל, נרצח בעת שכיהן כשר התיירות בממשלת שרון. בשנה האחרונה נחשפו עדויות של נשים הטוענות כי אנס והטריד אותן מינית

רחבעם זאבי ז"ל (צילום ארכיון: פלאש 90).
רחבעם זאבי ז"ל (צילום ארכיון: פלאש 90).

רחבעם זאבי (גנדי), אלוף בצה"ל, מקים מפלגת מולדת ומהוגי רעיון הטרנספר של ערביי ישראל, נרצח לפני 15 שנים, ב-ל' בתשרי התשס"ב. זאבי נולד בירושלים ונרצח על ידי מחבלים מהחזית העממית הפלסטינית, בעת ששהה במלון ההאייט בעיר. בשנה האחרונה נחשפו עדויות קשות של נשים שעברו התעללות מינית ואף אונס על ידו, כן קשריו עם ארגוני פשיעה ישראלים.

החל משנת 2005, מצויין יום הזכרון לזאבי בתאריך העברי ל' בתשרי, בטקס סמוך לקברו ובלימוד אודותיו בקרב חיילי וחיילות צה"ל, כך לפי החוק. לאחר פרסום התחקיר אודותיו בתוכנית 'עובדה', קראו חברי כנסת ונשות ציבור לבטל את חוק יום הזכרון.

חברות וחברי כנסת, בעיקר מקרב ספסלי האופוזיציה, קראו לבטל את יום הזכרון השנתי, "'אין זה מתפקיד בית המחוקקים לציין מורשת של עבריינות, עולם תחתון, עבירות מין ושנאת זרים. אלו הם פרקים עיקריים במורשת גנדי אשר על הכנסת להתנער מהם לאלתר." אמרה ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), "אני קוראת ליו"ר הכנסת אדלשטיין לבטל את הישיבה. אם לא יעשה כן אני קוראת לכם להצטרף אלי ולהימנע מהשתתפות בישיבה זו".

לאחרונה מחו וותיקי הפלמ"ח נגד הכוונה לקרוא על שמו של זאבי את אתר מורשת הפלמ"ח בשער הגיא. הלוחמות והלוחמים זועמים על הכוונה בעיקר כי גנדי עצמו לא לחם במקום. במקביל, התקיימה הצעדה השנתית לזכרו בשומרון, בהובלת ראש המועצה יוסי דגן, במהלך חג הסוכות.

היום בשעה 15:00 יתקיים הטקס בהר הרצל, ובשעה 16:30 תתקיים ישיבת אבל מיוחדת במליאת הכנסת.

זאבי לחם בשורות הפלמ"ח ולאחר מכן בצה"ל. ב-1968 מונה לאלוף פיקוד המרכז, ובשנת 1974, השתחרר סופית מצה"ל לאחר תפקיד קצר כראש אג"מ. ב-1988 הקים את מפלגת 'מולדת' אשר חרטה על דגלה את הטרנספר של ערביי ישראלי, כפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני. זאבי כיהן ארבע כנסות ברציפות, עד הרצחו ב-2001, עת כיהן כשר התיירות. יום לפני הרצח, התפטר זאבי מהממשלה, אך ההתפטרות לא נכנסה באותו הזמן לתוקף.

לאחר הרצח דרשה ישראל את הסגרת ארבעת הרוצחים, אך הרש"פ סירבה, והם נכלאו בסופו של דבר בכלא יריחו. ב-2006, לאחר שחמאס הצהיר כי ישחרר את הרוצחים, ויום לאחר שכוחות בינלאומיים עזבו את הכלא, כיתרו כוחות צה"ל את כלא יריחו, פרצו פנימה והביאו את הרוצחים למשפט. הארבעה הורשעו נשפטו לתקופות מאסר ארוכות של 30 עד 125 שנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!