דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

טורקיה / נמשך גל סגירת אמצעי התקשורת בטורקיה

הלילה עצרה המשטרה הטורקית את עורך העיתון הגדול האחרון שלא בשליטת הממשלה, צווי מעצר הוצאו ל-13 עיתונאים בו, זאת באשמת קשר למבצעי ההפיכה הכושלת בחודש יולי.

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן (צילום ארכיון: AP)
נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן (צילום ארכיון: AP)
אוריאל לוי

גל המעצרים וסגירת כלי התקשורת בטורקיה נמשך. ההפיכה שכנגד אותה מובילה ממשלת של רג'פ טאיפ ארדואן, שהחלה ב-15 ביולי לאחר ניסיון ההפיכה הכושל, מכוונת נגד החשודים בקשר עם התנועה הגולניסטית (אסלאמיסטים הדוקים), המחתרת הכורדית (הכורדים ובני מיעוטים נוספים) והאוכלוסייה החילונית.

משטרת טורקיה עצרה הלילה (שני) את עורך הג'ומהורייט, העיתון הגדול האחרון במדינה שלא בשליטת ארדואן, כך דווח ב-CNN TURK. עוד דווח כי המשטרה עורכת חיפושים בבתיהם של בכירי העיתון וכי התביעה בטורקיה פרסמה צווי מעצר ל–13 מחברי שדרת הניהול של העיתון, בהם העורך מוראט סאבונקו. העיתונאים נעצרו בחשד לקשר לחמושים כורדים ולאיש הדת פתהוללה גולן, אותו מאשימה אנקרה בארגון ניסיון ההפיכה הכושל.

בית המשפט העליון של טורקיה הורה אתמול לאסור את ראש וראשת העיר אמד (דיארבקיר), העיר הכורדית הגדולה במדינה, בחשד ששיתפו פעולה עם מפלגת הפועלים של כורדיסטן (PKK). זאת לאחר שבשבועות האחרונים נעצרו עשרות ראשי ערים ומחזות כורדים ברחבי כורדיסטאן הטורקית (דרום מזרח אסיה הקטנה),  וראשות מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) באותו החשד ורבים מהם אף נאסרו לאחר שהתובע הכללי הצליח להוכיח את קשריהם ל-PKK.

תנועת הפועלים והפועלות הכורדית בסוריה ובטורקיה מייצגת מיליוני כורדים ובני מיעוטים נוספים. ה-PKK נחשבת למייסדת התנועה ומפלגת השמאל הגדולה בטורקיה, HDP, שזכתה ב-59 מושבים בפרלמנט בבחירות האחרונות, קשורה בה. כמו גם מפלגת השלטון ברוג'בה (אוטונומיה בצפון סוריה) ומפקדי צבא סוריה הדמוקרטי (SDF), אותה קואליציה שהוקמה בחסות ארה"ב ושחררה את השטח הגדול ביותר מידי דאע"ש בסוריה עד כה.

תנועת הפועלים והפועלות הכורדית נוהגת לחלק את תפקידי הנהגה בכל רמות (ראש הכפר/ עיר/מחוז/מפלגה) לגבר ואשה שותפים, כדי להבטיח ייצוג של נשים בהנהגה הפוליטית. בנוסף לכך נהוגה במוסדות התנועה, ובערים השונות בכורדיסטאן הטורקית והסורית, שיטה של לפחות 40% מכל מגדר בכל סוג של מועצה/אסיפה/ ועד/ פרלמנט.

בשבועות האחרונים נעצרו עשרות ראשי עיר-שותפים (גבר ואשה) ברחבי כורדיסטאן הטורקית. מלבד זאת, ממשלת טורקיה הורתה לסגור את כל כלי התקשורת בשפה הכורדית, ביניהם ערוץ הילדים הכורדי (בו שודרו סדרות כגון בוב ספוג והדרדסים) ועיתון הנשים הכורדי – העיתון היחיד במזה"ת בו מועסקות נשים בלבד, לפי העיתונאית צ'אהידה דרסים. כלי תקשורת אלה הואשמו  בהסתה לטרור וקשרים לארגון טרור.

בתחילת החודש הודיע כלי תקשורת כורדי כי כ-2,500 חברי HDP נעצרו מאז חודש יולי. ומשרד החינוך הטורקי פיטר כ-11,000 מורים כורדים ואף עצר כמה מהם.

מאז ניסיון ההפיכה הכושל פוטרו 105,097 עובדי ציבור מתפקידם. 74,561 אזרחים נעצרו לחקירות. 34,087 אזרחים נאסרו. 2,099 מוסדות חינוך נסגרו. 186 כלי תקשורת נסגרו ו-133 עיתונאים נעצרו. בין המפוטרים והעצורים אנשי דת הדוקים לצד חילונים, טורקים, כורדים ובני מיעוטים אחרים, סונים, אלווים ונוצרים, אזרחים המזוהים עם השמאל ואזרחים המזוהים עם הימין, כל מי שעמדתו מסכנת את ארדואן וגם רבים שלא סיכנו את שלטונו.

לפני שבועיים הודלפו התכתבויות דוא"ל בין ארדואן לחותנו, מהן עולה כי נשיא טורקיה תכנן פיגועים נגד כוחות הביטחון הטורקים, שיצטיירו כמעשה ידיהם של הכורדים, וזאת בכדי להרחיק את הבוחרים הכורדים ממפלגת HDP.

ההתכתבויות חושפות כי הפיגוע הראשון ב-22 ביולי 2015, בו נרצחו שני שוטרים טורקים, שהצית את הסכסוך הטורקי-כורדי לאחר מספר שנים של שקט, בוצעה על ידי אנשיו של חותנו של ארדואן. הודעות הדוא"ל הנוגעות לתכנית לפגוע בשוטרים טורקים בעיירה הכורדית סילאנפינאר שבדרום המדינה נשלחו כבר ביוני 2015. לאחר התנקשות זו האשים ארדואן את ה-PKK כי הפרו את הסכמי הפסקת האש והטיל עוצר על מספר ערים כורדיות. על פי נתוני הארגון אינטרנשיונל קרייסיס גרופ, בשנה הראשונה מאז פרץ שוב הסכסוך בכורדיסטאן הטורקית נהרגו יותר מ-1,700 בני אדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!