דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבקר המדינה

דוח המבקר / פורסם הדוח החצי-שנתי של מבקר המדינה לשנת 2016

מדובר בחלק הראשון, הכלכלי, בדין וחשבון השנתי על תוצאות הביקורת לשנת 2016. הדוח עוסק גם בנושאי התשתיות הלאומיות. העקרונות שהנחו את כתיבתו היו ""ביקורת בזמן אמת, פרסום שמות והטלת אחריות אישית, ומעקב אחר תיקון הליקויים".

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא מגיש ליושב ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין את "דו"ח מבקר המדינה השנתי – החלק הכלכלי".(צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)
מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא מגיש ליושב ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין את "דו"ח מבקר המדינה השנתי – החלק הכלכלי".(צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא הגיש היום (שלישי) ליושב-ראש הכנסת, ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין, את חלקו הראשון של דוח המבקר השנתי לשנת 2016. מדובר בחלק הראשון, הכלכלי, בדין וחשבון השנתי של מבקר המדינה על תוצאות הביקורת של הגופים המבוקרים. עיקר הביקורת בו עוסקת, בנוסף לתחומי הכלכלה, גם בנושאי התשתיות הלאומיות. בפתח הדוח פירט המבקר את העקרונות שהנחו את את אנשיו בעריכתו: "ביקורת בזמן אמת, פרסום שמות והטלת אחריות אישית, ומעקב אחר תיקון הליקויים".

יושב ראש הכנסת הודה למבקר המדינה וצוותו על "דוח נוסף שמשפר את המציאות סביבנו ומתייחס לסוגיות עומק רבות כמו תשתיות ותחבורה". אדלשטיין ציין במיוחד את עיסוק הדוח בנושאי תאונות הדרכים ואת הדגש ששם מבקר המדינה על הצורך הגדול בשיפורים רבים בתחום זה. אדלשטיין התייחס גם לביקורת שמותח הדו"ח בתחום הטיפול בניצולי השואה. "הנושא בנפשנו. כבר נאמרו עליו כול המילים. נמצאו ליקויים במנגנוני הסיוע והתמיכה בניצולי השואה. יש לפעול ביתר נחישות וזריזות על מנת שהצדק ההיסטורי ייראה וייעשה. אני מקווה שהגופים המבוקרים ייקחו בחשבון את ההערות באופן שנראה שיפורים בשטח", אמר אדלשטיין.

יושבת ראש הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה כי כבר בשבוע הבא תדון הוועדה בחלק מממצאי הדוח. "אתמול החל מושב החורף שעתיד להיות רווי מאבקים על אופי החברה שכולנו רוצים לחיות בה" אמרה אלהרר, "אני מאמינה שדוח המבקר מחזק את עבודת הכנסת ומעודד ניהול תקין. זהו דוח גדוש בנושאים רבים והוא קריטי. הקטל בדרכים הוא נושא שעל פי הדו"ח יש בו עוד הרבה מה לעשות ובשל דחיפות הנושא אקיים לגביו דיון כבר בשבוע הבא. בנושא אחר, הדוח מתפרסם בתקופה של מאבק המורים לשכר הוגן. להתנהלות התקציבית הבעייתית המתוארת בדוח המבקר, יש לדעתי קשר ישיר למאבק המורים. גם על כך נקיים דיון בוועדה לביקורת המדינה כבר בקרוב. הדיונים הללו חשובים על מנת לוודא שדו"חות המבקר לא נכתבו לריק והם אכן מיושמים".

אחד הנושאים בהם מתרכז הדוח הוא המלחמה בתאונות הדרכים. לצורך כך המבקר גופים שונים העוסקים בסוגיה, ובראשם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, וכן של אגף הרישוי והפעילות להכשרת נהגים. הביקורת העלתה כשלים רבים בפעילות משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. נמצאו ליקויים משמעותיים בפעילות להפחתת הסיכונים בדרכים ובטיפול במוקדי סיכון מרכזיים, וכן בתחום הכשרת הנהגים.

מבקר המדינה התייחס גם גם לנושא הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים, תוך מתיחת ביקורת על פעולת משרד התחבורה בתחום זה. בין השאר אומר המבקר כי לא ניתן היה לקבוע שנערכה עבודת מטה רצינית לפני שהוחלט על המהלך.

עוד בנושא התחבורה, מתייחס המבקר לליקויים שנמצאו בפעולת כבישי האגרה: ביחס לכביש 6 מבקר את הדוח את אופן השימוש והפיקוח על בעודפי הגביה, ובמנהרות הכרמל מתייחס הדוח לחוסר הפיקוח על העלאת התעריפים, שהביאה להגדלת התעריף ב-50%, העלאה שהביאה להפחתת מספר כלי הרכב המשתמשים במנהרה וכך לצד העובדה שגרמה לעומסי תנועה בכבישי האזור, לא הביאה לגדילה בפדיון.

מבחינה של תקציב החינוך בדוח עולים גם מספר ממצאים מדאיגים, כשבראשם בעיות במעקב וביישום התקציב, שמביאות לקושי ביישום תקציב דיפרנציאלי ומצמצם פערים. גם בדיקת המבקר את תקציב משרד התחבורה מעלה בעיות שונות, כשאחת המרכזיות בהן היא אי יישום המדיניות הקובעות את קידום התחבורה הציבורית על חשבון השימוש בכלי רכב פרטיים. בין השאר מציין המבקר כי בפועל התוצאה הפוכה: היקף השימוש בתחבורה ציבורית נותר קטן, בעוד היקף השימוש ברכבים פרטיים גדל והעומס בכבישים מחריף.

עוד בחן המבקר את פעולת המדינה בכל הנוגע לאיתור והשבה של רכושם של נספי השואה. גם בנושא כאוב זה מצא המבקר ליקויים בפעולת המדינה, והוא קורא למוסדות האמונים על כך "לפעול ביתר ונחישות", וזאת בהתייחס לכך שדור הניצולים הולך ומתמעט, דבר שעלול למנוע את היכולת שלהם ושל משפחותיהם להשיב לידיהם את הנכסים שנגזלו מהם בזמן השואה.

גופים ציבוריים נוספים אותם בחן המבקר הם דואר ישראל, אשר אותו מבקר הדוח על האופן בו הוא מטפל בדואר בין-לאומי, וכן הגופים שאמורים לסייע לצרכנים, המועצה לצרכנות והרשות להגנת הצרכן, שלטענת המבקר לא פועלים באופן מתואם בכדי להביא למיצוי יעיל של פעולתם.

בדוח פרקים העוסקים באופן בו מנהלת המדינה את האתרים בעיר העתיקה בירושלים ובגן הלאומי סובב חומות ירושלים. בתחום זה מוצא המבקר בעיות בנוגע לרישום זכויות ומקרקעין בעיר דוד ובפיקוח רשות הטבע והגנים על הפעילות באזור.

לדעת מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, מוסדות השלטון צריכים לשמש ראש החץ ומורי דרך בכל הנוגע לפעילות תקינה ויעילה בהתאם לחוק. חובתם של הגופים המבוקרים היא לפעול במהירות וביעילות לתיקון הליקויים שהועלו בדוח זה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!