דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רשות המיסים

רשות המיסים / מבקר המדינה: מיליארד ש"ח מהתאגידים הגדולים לא הגיעו לקופת המדינה

טענות המבקר מופנות כלפי רשות המיסים, שכשלה במשך למעלה מעשור בהתמודדות עם תכנון מס אגרסיבי של החברות הגדולות. לפי דוח המבקר, רשות המיסים לא מצליחה להתמודד גם עם חברות הארנק - דרכם של המנהלים בחברות אלו להימנע מתשלום מיסים

(תמונה מאתר pixabay)
(תמונה מאתר pixabay)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

דוח מבקר המדינה שפורסם היום (שלישי) מצביע על שורת כשלים בהתנהלות רשות המסים אל מול תכנוני מס אגרסיביים, המביאים לאבדן הכנסות של מיליארדי שקלים לקופת המדינה. המלצותיו של המבקר מעידות על כך שרשות המסים לא עושה די על מנת להתמודד עם התופעה המתרחבת של תכנון מס אגרסיבי, זאת על אף שלפני יותר מעשור תוקן החוק שהרחיב את הכלים העומדים לרשותה כדי להילחם בתופעה. הקושי של רשות המסים צורם עוד יותר מאחר ומדובר בתאגידי הכסף הגדול שמתחמקים מתשלום מס, פריבילגיה שאין שלעובד השכיר, שמיסיו נגבים עוד לפני שקיבל את תלוש המשכורת שלו.

בשנת 2005 עסקה ועדה מיוחדת ברשות המסים באבחון התופעה שהתפתחה באותן שנים, תכנון מס אגרסיבי. התופעה התרחבה ככל שהכלכלה הפכה גלובלית יותר וככל שמבנה הפעילות והבעלות של חברות הפכו מורכבים יותר. חופש תנועת הסחורות וחופש תנועת ההון שהתפתח בעשורים האחרונים, הביא למצב שרשויות המדינה – בהן רשות המסים – לא מצליחות לעקוב אחרי הפעילות הכלכלית של חברות בינלאומיות.

בכתב המינוי של הוועדה טען מנהל הרשות דאז, איתן רוב, כי "קשה להגדיר מהו 'תכנון מס אגרסיבי', אך ניתן לאפיינו בקווים כלליים באופן הבא: מדובר בתכנון מס שאין לו בסיס כלכלי איתן, שהוא נאחז בפרשנות מילולית טכנית קלושה, שמטרתו העיקרית היא הפחתת נטל המס בצורה קיצונית ושאין לו גילוי נאות בדוחות הכספיים של הנישום". עוד הוסיף רוב כי, "תכנוני מס אלו מבוססים לא על קיומם של סיכויים טובים לאישור התכנון על ידי בית המשפט, אלא, על העדר הרתעה ומאבק הולם מצד רשויות המס והסיכוי שתכנונים אלו לא יבדקו ויתיישנו בתיקי הנישומים."

מה זה תכנון מס אגרסיבי?

למעשה, תכנון מס אגרסיבי הוא שיטה להפחתת תשלום המס המשתמשת באמצעיים חוקיים, אך ללא הגיון עסקי, שכל מטרתם הוא להביא להסתרת מידע ממערכת המס ובכך להפחתת התשלומים. אחת הדוגמאות לכך היא רכישת חברה ללא פעילות כלכלית משמעותית שצברה הפסדים בשנים האחרונות. חברת האחזקות (החברה האם) מעבירה לחברה שנרכשה פעילות רווחית, ונהנית מקיזוזי מס בגין הפסדי החברה בשנים עברו. שיטה נוספת היא רישום חברות במקלטי מס המפעילות חברות מקומיות ומשלמות להן עבור שירותים. הרווחים שנוצרים מפעילות החברה המקומית נרשמים למעשה כרווחה של החברה הרשומה במקלט המס.

הנחת המוצא של מבצעי תכנוני המס האגרסיבים היא כי גם אם יתגלו תכנוני המס שביצעו, ורשות המיסים לא תאשרם, הם יאלצולשלם רק את המס שהיו משלמים ללא תכנון המס האגרסיבי, ללא סנקציות נוספות. לעיתים חברות מבצעות תכנוני מס בידיעה כי בעתיד הם לא יאושרו על ידי רשות המיסים, ובעצם משתמשות בדחיית תשלום המס כמקור אשראי על חשבון המדינה.

עשר שנים לאחר מסקנות הוועדה מונה מבקר המדינה שורה של כשלים בטיפול רשות המיסים בנושא, ביניהם אי עדכון של רשות המס בתכנוני מס החייבים דיווח מאז 2006. זאת על אף השינויים הרבים שחלו במציאות הכלכלית שהביאו להתפתחות פרקטיקות חדשות של תכנון מס אגרסיבי. המבקר מונה כשלים נוספים; אי נקיטת אמצעי הרתעה נגד נישומים שלא דיווחו על תכנוני מס, העדר טיפול פלילי במתכנני מס אגרסיבים, אי פיתוח יכולת של הרשות לאתר תכנוני מס אגרסיביים, חוסר טיפול בחברות ארנק וחוסר שימוש בכלים למאבק בתכנוני מס בינלאומיים.

חברות ארנק

את התרגילים של התאגידים הגדולים למדו גם האנשים שמפעילים אותם. כך התפתחה תופעת חברות הארנק שגם אליה מתייחס מבקר המדינה. בשיטת חברות הארנק מעדיפים שכירים (בדרך כלל מדובר במנהלים בכירים) להקים חברה ולעבוד דרכה כספקי שירותים במקום לעבוד כשכירים. חברת הארנק לא מחזיקה כל פעילות כלכלית מלבד היותה צינור להעברת השכר בנתיב בו המיסוי נמוך יחסית. על פי דוח המבקר "מנהל הרשות לא הפעיל את הסמכויות שהקנה לו המחוקק לצורך מיסוי חברות ארנק", מבקר המדינה מעריך כי ההפסד לקופת המדינה בגין אי הסדרת המיסוי של חברות ארנק עומד על יותר ממיליארד שקלים.

שורת הליקויים שמצא המבקר בטיפול רשות המיסים בנושא, מעידה על כך שברשות המיסים לא מעוניינים לפעול באופן אפקטיבי לטיפול בהעלמות המס הממוסדות. זאת על אף שהיקפן נאמד ביותר ממיליארד שקלים. עיקר המסקנות של המבקר נוגעות לליקויים הנמצאים בבסיס הפעילות הניהולית של גביית המיסים ולא בפעולות הקצה מול הנישומים. הבעיות נמצאות בהגדרת הפעולות החייבות דיווח, בפיתוח הכלים לאיתור תכנוני מס ובמדיניות אכיפה וענישה שהופכות את העבירה למשתלמת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!