דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העלאת גיל הפרישה לנשים

סבתא, לכי לעבוד? / הנפגעות העיקריות מהעלאת גיל הפרישה הן נשים מהמעמדות המוחלשים

כך אמרו חברות הכנסת שנכחו בדיון על העלאת גיל הפרישה לנשים בוועדה לקידום מעמד האישה. ח"כ אבקסיס: "בגלל התייעלות ורצון לחסוך כמה שקלים אתם זורקים אוכלוסיות שלמות אל מתחת לקו העוני"

המלצות הוועדה כפי שהוצגו לא נותנות מענה לאוכלוסיית הנשים הנפגעת כתוצאה מהעלאת גיל הפרישה (תמונת ארכיון, למצולמת אין קשר לכתבה. צילום: יוסי זמיר / פלאש 90).
המלצות הוועדה כפי שהוצגו לא נותנות מענה לאוכלוסיית הנשים הנפגעת כתוצאה מהעלאת גיל הפרישה (תמונת ארכיון, למצולמת אין קשר לכתבה. צילום: יוסי זמיר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"הייתי שמחה לראות שהמדינה נותנת גם לגברים וגם לנשים אחרי גיל מסויים לבחור אם הם רוצים להמשיך לעבוד אחרי גיל מסויים ולהתפרנס מעבודה, או לפרוש", אמרה ח"כ עאידה תומא סלימאן יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, בפתח הדיון שהתקיים היום (שלישי) על המלצות הוועדה לבחינת העלאת גיל הפרישה לנשים. עם זאת היא הוסיפה כי "נראה שהגענו למקום שהעלאת גיל הפירשה הוטמעה כבר בחשיבת הציבור. השאלה המהותית שנרצה לשמוע היא לאיזה גיל, ומה נעשה כדי שנשים יגיעו לגיל הזה עם פרנסה נאותה, וכיצד זה ייושם".

"עיקר הדיון פה הוא מי שלא ראו אותם באוצר כנראה – האוכלוסיות המוחלשות" אמרה ח"כ אורלי לוי אבקסיס, "אותן נשים שלא יכולות להחזיק את הגוף שלהן כדי לבצע את העבודה. שגם בגיל 40 קשה לעבוד בניקיון, עובדות קבלן, סיעוד. רק מאז 2008 יש חוק פנסיה חובה בישראל. מה הן צברו? אני לא מדברת על חמלה אלא על צדק. בגלל התייעלות ורצון לחסוך כמה שקלים אתם זורקים אוכלוסיות שלמות אל מתחת לקו העוני.

יעל מבורך סגנית הממונה על התקציבים באוצר הציגה את המתווה ואמרה כי "ההמלצה של מרבית חברות הוועדה הייתה להעלות את גיל הפרישה לגיל 65 בהדרגה, ואחר כך במנגנון אוטומטי בצמוד לתוחלת החיים, עד רף של 67". עו"ד נוגה דגן בוזגלו ממכון אדווה וחברת הוועדה, הדגישה אף היא כי ההסכמה היתה על העלאת גיל הפרישה ל-64, וגם לכך לא הסכימו נציגות ההסתדרות והתאחדות התעשיינים, אשר ביקשו להשאיר את גיל הפרישה על כנו.

לדברי מבורך הוועדה המליצה על כלים משלימים במטרה לצמצם את הפגיעה. שתי האוכלוסיות הצפויות להפגע באופן ניכר מהמהלך הן נשים עובדות מבוגרות שאינן עובדות כיום, ונשים מבוגרות העובדות בשכר נמוך ונהנות גם מקצבת הזיקנה, החל מגיל 62. הכלים אותם הציגה מבורך היו הכפלת מס ההכנסה השלילי והנמכת הקריטריונים לקבלתו לנשים בגילאים אלו, מערכת הכשרה מקצועית, תכנית ליווי והשמה של עובדות, קמפיין לעידוד העסקת עובדים מבוגרים, והארכת דמי האבטלה לאנשים מבוגרים בשלושה חודשים.

חברות הכנסת מתחו ביקורת חריפה על סל הכלים שהומלץ על ידי הוועדה וקבעו כי הוא צפוי להוריד את הכנסתן של עובדות חלשות, ולדחוף אותן לעוני. "כדי להסכים למהלך כל כך דרמטי של העלאת גיל הפרישה, זה צריך להיות חלק מעסקת חבילה הרבה יותר משמעותית שנותנת מענה לנשים המוחלשות, שיש להן שכר נמוך, שנפלטות משוק העבודה" אמרה ח"כ זהבה גלאון. "מה שצוין כאן לא מספק אותנו. אתם צריכים לבוא עם דברים דרמטיים".

רוני שניצר, כלכלנית באגף הממונה על התעסוקה במשרד העבודה והרווחה אמרה כי שר הרווחה מתנגד אף הוא למתווה, "היה צוות שדן בכלים המשלימים עם נציגות מהמשרד, אבל לא היינו חלק מחברי הועדה. הגשנו הערות על הכלים המשלימים והן לא קיבלו ביטוי בדו"ח שנשלח". "זה כמו לעשות ועדה על בריאות בלי משרד הבריאות" אמרה לוי-אבקסיס, וח"כ יעל כהן פארן אמרה כי בוועדה היה רוב לחברי ממשלה עם "אוריינטציה של אוצר, בנק ישראל והמועצה הכלכלית".

עו"ד מיכל חילי-וקסמן, נציגת התאחדות התעשיינים, בוועדה הבהירה כי התנגדותן למסקנות הוועדה לא נבעה מהתנגדות עקרונית להעלאת גיל הפרישה, אלא שהם דורשים החלה של גיל פרישה דיפרנציאלי במקצועות שוחקים. חברת הוועדה עו"ד דגן בוזגלו הצטרפה לקריאתה זו והוסיפה לכך כי יש להמיר גם את שיטת מס ההכנסה השלילי המוצעת לנשים מבוגרות בהבטחת הכנסה.

בסיכום הישיבה הביעה ח"כ עאידה תומא-סלימאן חשש מפני מצב שבו לא תתגבש הצעה כוללת בנושא והחוק המעלה את גיל הפנסיה באופן אוטומטי יכנס לתוקפו. "אני רואה במשרד האוצר את האחראי לגבש את ההמלצות הטובות ביותר כדי לא להגיע לברירת המחדל הקיימת היום בחוק. אני ארצה לשמוע גם מה הפתרון שתציעו לנשים העובדות בביתן, וכיצד ניתן לסגור גם את הפער הזה שלא יתדרדרו למצב עוני יותר מבעבר," אמרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!