דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

חברה וכלכלה / ועדת הכלכלה תערוך שימוע ציבורי שיעסוק בפערי תיווך בחקלאות

בדיון שנערך לרגל יום החקלאות, תקפו חברי הוועדה את מדיניות הורדת המכסים שמנהיג שר האוצר. ח"כ איתן כבל: "כשמציפים את השוק הורגים את החקלאים".

יום החקלאות בוועדת הכלכלה (צילום: דוברות וועדת הכלכלה).
יום החקלאות בוועדת הכלכלה (צילום: דוברות וועדת הכלכלה).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

במסגרת יום החקלאות שצוין אתמול בכנסת קיימה ועדת הכלכלה סדרת דיונים על מצבה של החקלאות בישראל בצל מדיניות הורדת המכסים ופתיחת המשק לייבוא המונהגת על ידי משרד האוצר ומשרד החקלאות. יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) הודיע בדיון כי בכוונתו לפתוח בהליך של שימוע ציבורי בנושא פערי התיווך על מוצרים חקלאיים במטרה להבין "מי גוזר את הקופון".

כבל פתח את הדיונים ואמר "אי אפשר להתעלם מכך שיש מתקפה רבתי על החקלאים והחקלאות. יש מי שחושב שהחקלאים הם הבעיה ליוקר המחיה, אבל החקלאי הוא הכי דפוק בשרשרת המזון וגם כשהם מורידים מחירים הצרכן לא משלם פחות". חבר הכנסת כבל גם מתח ביקורת על שר החקלאות ומנכ"ל משרדו שנעדרו מן הדיון כשאמר "אולי צריך היה לקרוא ליום הזה 'יום החקלאות בעמונה' כדי שמישהו יתייחס לחקלאים." חבר הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני) המשמש גם כיו"ר שדולת החקלאות בכנסת אמר "בזכות עבודה קשה, יזע וגם דם הגענו להיות המדינה עם החקלאות הכי מתקדמת אבל גם עם החקלאים הכי דפוקים".

גנבות מחקלאים – 90% מהתיקים נסגרים

הדיון הראשון עסק בנושא הגנבות החקלאיות. בין הנתונים המטרידים שהוצגו על ידי מכון המחקר של הכנסת בלטה העובדה כי מתוך 5200 תיקים על פשיעה חקלאית שנפתחו בין השנים 2011-2015, נגנזו 90% מהתיקים. מנגד טען מפקד משמר הגבול, ניצב קובי שבתאי, כי יש עליה בכמות המעצרים וכתבי האישום שמוגשים בגין פשיעה חקלאית והתגאה באיתור של 34% מהטרקטורים שנגנבו מחקלאים. חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד) הגיב לחוסר היכולת של המשטרה להתמודד עם היקפי הפשיעה החקלאים כשאמר "זאת שאלה של סדרי עדיפויות והחקלאים הם לא בראש סדר העדיפות גם אצל השר".

חקלאים מפגינים מול בניין משרד האוצר, פברואר 2016 (צילום - פלאש 90)
חקלאים מפגינים מול בניין משרד האוצר, פברואר 2016 (צילום – פלאש 90)

הורדת המכסים – "זורקים את החקלאים לכלבים"

הדיון השני עסק במדיניות הורדת המכסים שמובילים שר האוצר כחלון (כולנו) ופקידי משרדו. חברי הכנסת שהשתתפו בדיון הלינו על תוצאותיה של מדיניות הורדת המכסים וטענו כי בכל העולם החקלאות המקומית מוגנת באמצעות מכסים ומכסות, וכי הממשלה מטרפדת הצעות חוק שנועדו לעודד את צריכת התוצרת הישראלית כמו חוק סימון תוצרת ישראל והחוק לטיפול בפערי התיווך.

את משרד האוצר ייצג בדיון סגן הממונה על התקציבים באוצר, אודי אדירי, שטען כי "הייבוא הוא לא גחמה של שר האוצר או פקידיו. כל המהלכים שביצע האוצר מטרתם היחידה בהקשר היבוא להביא ליותר תחרות והפחתת מחיר לצרכן". יו"ר הועדה, כבל, הגיב לדבריו כשאמר "האוצר משית את כל הגזירות רק על החקלאים והם מתמוטטים". יש לציין כי כחלון עצמו התייחס לנושא בדיון שנערך אתמול בוועדת הכספים, שם אמר שצריך להמשיך בקו של הורדת מכסים אותו הוביל בחודשים האחרונים.

נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי הגיב לטענותיו של אדירי לפיהן האוצר רואה חשיבות בתמיכה בחקלאות ואמר "אתם חושבים לטווח קצר והמדינה צריכה להתחיל לחשוב לטווח בינוני וארוך. מי שגוזר את הקופונים הם הקמעונאים שעשו את הביזנס. עוד לא ראיתי פקיד בכיר מאגף התקציבים שאחרי שסיים שירות ציבורי ממשלתי הגיע לענף החקלאות, את כולם אני רואה בקמעונאות".

את הדיון סיכם יו"ר הועדה כבל שאמר "האוצר לא מפסיק להחטיא את המטרה והחקלאים לא מצליחים לשרוד, וזה עוד לפני שדיברנו על האיכות הירודה של מוצרי היבוא. כשמציפים את השוק ביבוא מרווחים בטווח הקצר אבל הורגים את החקלאים. אנחנו נילחם עד חורמה בפערי התיווך, אבל לא בחקלאים שנזרקים לכלבים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!