דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאגיד השידור הציבורי

עתיד השידור הציבורי / לאחר דיון סוער בוועדת הכלכלה - יקום צוות משותף למשרד האוצר ורה"מ

בדיון השתתפו היוצרים, נציגי התאגיד ורשות השידור, משרד האוצר ועיתונאים, יו"ר איגוד התסריטאים קרע את אות המערכה של בנו שהצטיין ב'צוק איתן' כאות מחאה. לאחר הוועדה המבקר פתח בחקירת הרפורמה בשידור הציבורי

ח"כ איתן כבל מנהל את הדיון בוועדת הכלכלה. ארכיון (צילום מרים אלסטר, פלאש90)
ח"כ איתן כבל מנהל את הדיון בוועדת הכלכלה. ארכיון (צילום מרים אלסטר, פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

דיון סוער התקיים אתמול (רביעי) בוועדת הכלכלה על עתיד השידור הציבורי. במהלך הדיון קרא חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני) לעיתונאים לצאת לרחובות ולהחשיך את המסכים, ואמר כי הוא מתכוון למסור את נפשו במאבק על השידור הציבורי. יו"ר איגוד התסריטאים קרע את תעודת אות המערכה על שירות ב'צוק איתן' שקיבל בנו, ודרש מראש הממשלה לשלוח לו תעודה חדשה על שירות ב'מבצע תאגיד' והודיע כי הוא פותח בשביתת רעב. היוצרים הדוקומנטרים: קיבלנו מגורם המקורב לשלטון הצעה לקנות את שתיקתנו תמורת ערוץ שידור ליוצרים הדוקומנטרים.

באופן נדיר פתח יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת כבל את הדיון כשהוא מקריא את דבריו מן הכתב. "אני עובד בבית הזה כבר שנים ארוכות ואני לא אדם תמים. ראיתי כבר שטיקים וטריקים ותרגילים מסריחים יותר או פחות. כולנו פוליטיקאים, אבל כזה דבר עוד לא ראיתי. מעשה כל כך ציני, כל כך נכלולי, כל כך אופורטוניסטי. אני לא במחנה של ראש הממשלה נתניהו, אבל גם כשהוא פעל הפוך לחלוטין ממה שאני מאמין לא חשבתי לרגע אחד שהוא לא רוצה בטובת העם והמדינה. כן, חשבתי שהוא שוגה, שהוא טועה, שהוא מוביל אותנו בדרך לא נכונה. אבל אף פעם לא חשבתי שהוא מוכר את המדינה. שהוא עושה מה שבראש שלו, ושתלך המדינה לעזאזל. זו הפעם הראשונה, שאני חושב שראש הממשלה שורף את הבית".

עמית ליאור, יו״ר איגוד התסריטאים, בדיון בנושא תאגיד השידור בכנסת (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
עמית ליאור, יו״ר איגוד התסריטאים, בדיון בנושא תאגיד השידור בכנסת (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

חבר הכנסת כבל קרא לעיתונאים לצאת לרחובות ולהחשיך את המסכים, "כזה דבר עוד לא ראיתי. יותר ממה שאני חרד מהרגע הזה שראש ממשלה מוכר את המדינה ושורף את הבית כי ככה בא לו, אני חרד מהשתיקה ותסלחו לי חבריי העיתונאים. כן, גם אתם בתאגיד. למה אתם שותקים? למה אתם שותקים? למה אתם שותקים? איך אתם לא מרעידים את הרחובות? מחשיכים את המסכים? הדמוקרטיה היא לא העניין שלכם? רק הסקופים? איפה הסולידריות שלכם? איפה השליחות שלכם? אני פונה אליכם העיתונאים, אל תפקירו אותנו הפוליטיקאים במלחמה הזו על הבית, תנו יד, תנו את הנשמה. מסירות נפש? אני מתכוון למסור את נפשי במאבק הזה. אני מקווה שלא אהיה לבדי".

עמית ליאור, יו"ר איגוד התסריטאים: "אז אני קורע את תעודת השחרור של הבן שלי, עליה כתוב "אות מערכה צוק איתן", ומבקש שישלחו לו תעודה חדשה שכתוב עליה מבצע התאגיד'". ליאור הודיע כי ביום ראשון הוא יפתח בשביתת רעב מול הכנסת."

בהמשך הדיון הציג גיל עומר, יו"ר תאגיד השידור את המוכנות של התאגיד לעלות לשידור כבר בראשון לינואר. עומר הציג את תהליך ההקמה, גיוס העובדים, הכשרת האולפנים וטען כי עד כה אין חריגה מתקציב ההקמה העומד על 350 מיליון שקלים. לגבי הטענות על דמותם ועמדתם הפוליטית של עובדי התאגיד אמר עומר "אין עוד כלי תקשורת בישראל שהוא כל כך מגוון בדעות ובייצוג של האוכלוסייה. מספיק לבוא למשרדים ולראות את זה בעיניים, זה כל כך בולט וברור שכל אמירה אחרת צריכה לרדת מהשולחן".

ביחס לתחשיב שהציג יו"ר הקואליציה דוד ביתן, אמר סגן הממונה על השכר באוצר, אפי מלכין, "יש שר אוצר ויש לו סמכויות, ויש פקידות באוצר, וזה לא ח"כ דוד ביטן או ח"כ יואב קיש". פקידי האוצר הפריכו את טענות ביטן על האפשרות כי סגירת התאגיד והפעלת רשות השידור מחדש תביא לחיסכון של שני מיליארד שקל, וטענו כי מדובר בצעד שעלותו הראשונית היא 370 מליון שקל בשנה. בנוסף לכך יש אפשרות לאובדן הכנסות של 1.7 מיליארד שקל בגין מכירת נכסי רשות השידור והוצאות נוספות כתוצאה מהפרת החוזים שהתאגיד החדש חתם עליהם. חבר הכנסת יגאל גואטה (ש"ס) העיר בציניות על הדברים "הכלכלן הראשי של המדינה, ח"כ דוד ביטן, אומר אחרת ממלכין". חבר הכנסת עופר שלח (יש עתיד) הפנה את האצבע לשר האוצר, "התחושה שלי ששר האוצר מתכוון להילחם כמו אריה וליפול כמו זבוב".

ח"כ איתן כבל: "כן, חשבתי שהוא שוגה, שהוא טועה, שהוא מוביל אותנו בדרך לא נכונה. אבל אף פעם לא חשבתי שהוא מוכר את המדינה. שהוא עושה מה שבראש שלו, ושתלך המדינה לעזאזל. זו הפעם הראשונה, שאני חושב שראש הממשלה שורף את הבית"

"חוסר הבנה של מי משרת את מי"

יו"ר איגוד התסריטאים, עמית ליאור, שהפך בשנה האחרונה למבקר קבוע בוועדת הכלכלה דיבר מדם ליבו על המצוקה בה נמצאים היוצרים, שמצאו עצמם תקועים בין רשות השידור המתפרקת, לבין התאגיד שעתידו לוט בערפל. "בחדר הזה מהדהדים  דברי ח"כ דוד ביטן שאמר: 'התקשורת בישראל חופשית מדי'. הוא כנראה נרדם בשיעורי אזרחות בתיכון כי זה משפט שלא יכול להיאמר על ידי ראש קואליציה. המשפט השני שמהדהד בחדר נאמר על ידי שרת תרבות בישראל והוא מטורף: 'אם זה לא משרת אותנו למה אנחנו צריכים אותו', זה חוסר הבנה של מי משרת את מי".

יו"ר הקואליציה דוד ביטן. צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90
יו"ר הקואליציה דוד ביטן. צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90

ליאור הציג בפני הנוכחים את תעודת השחרור של בנו ובה אות המלחמה של מבצע צוק איתן וקרע אותה ואמר "ראש הממשלה לא מתבייש להגיד שהתאגיד חמק לו בין האצבעות בצוק איתן. אני מדור ההורים ששלח את הבן שלו לצוק איתן וחברים שלו נהרגו במבצע, בעוד שנתניהו מדבר על זה שמה שחמק לו זה התאגיד, אז אני קורע את תעודת השחרור של הבן שלי, עליה כתוב "אות מערכה צוק איתן", ומבקש שישלחו לו תעודה חדשה שכתוב עליה מבצע התאגיד'". ליאור הודיע כי ביום ראשון הוא יפתח בשביתת רעב מול הכנסת.

יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטרים, אוסנת טרבלסי חשפה כי "קיבלנו הצעה לשתוק, לא לדבר ולקבל ערוץ יוצרים. סירבנו לה כי אנחנו מאמינים בדמוקרטיה ובשידור ציבורי". טרבלסי הוסיפה כי "הציע לנו את זה גורם מקורב מאוד לשלטון. מי שייתמוך בהצעה כזו דמה של מה שנשאר מהדמוקרטיה על ידיו".

בתגובה לביקורת על מהלכי הממשלה לסגירת התאגיד אמר חבר הכנסת אמיר אוחנה (ליכוד), "הרעיון של שידור ציבורי בא לעולם בבריטניה של שנות ה-20 של המאה הקודמת, אחרי מלחמת העולם הראשונה, ומאז העולם השתנה מקצה לקצה. אני רוצה שנשאל את עצמנו, עם יד על הלב, מי מתעניין בזה חוץ מאתנו הפוליטיקאים, העובדים ואנשי הברנז'ה".

בסיום הישיבה אמר יו"ר הוועדה כבל כי בכוונתו לקיים ישיבה משותפת לוועדת הכלכלה ולועדת ביקורת המדינה ולהוציא צו הבאה לראש הממשלה.

לאחר הוועדה

אתמול בצהריים הודיע יו"ר הקואליציה דוד ביטן על קיום מסיבת עיתונאים, "מסיבת עיתונאים כתגובה להצגה של האופוזיציה והאוצר בועדת הכלכלה תתקיים היום בשעה 16:00". בהמשך היום בוטלה מסיבת העיתונאים של ביטן.

ארגון העיתונאים בהסתדרות הכריז על סכסוך עבודה כללי בענף העיתונות. יו"ר הארגון אמר "התקשורת נמצאת במצב חירום. ראש הממשלה רוצה לחסל גוף שידור ציבורי רק כי גילה שהוא לא יוכל להשתלט עליו. סגירת התאגיד מהווה צעד חסר תקדים שדורש תגובה חסרת תקדים".

מבקר המדינה הוציא הודעה כי הוא הנחה את אנשי יחידת הביקורת לאסוף חומרים לקראת ביקורת בנושא יישום הרפורמה בשידור הציבורי.

משרד האוצר ומשרד רה"מ הוציאו אחר הצהריים הודעה משותפת על הקמת צוות בין משרדי: "לאור קביעתו של שר האוצר משה כחלון, שתקציב השידור הציבורי לא יחרוג מסך ההוצאה התקציבית המתוכננת, החליטו רה״מ נתניהו ושר האוצר כחלון להקים צוות משותף של משרדי רה״מ, האוצר והתקשורת, זאת על מנת לבחון את הנושא.
הצוות יגיש המלצותיו לרה״מ ושר האוצר בתקופה של עד שלושה שבועות.
החברים בצוות – מנכלי המשרדים, ראש הסגל של רהמ יואב הורוביץ וראש אגף התקציבים באוצר, אמיר לוי."

אתול בערב הוציאה לשכת ראש הממשלה הודעה קצרה בה נאמר "במסגרת בדיקת הוועדה תיבחנה חלופות שונות לשידור הציבורי, וזאת  במסגרת ההוצאה התקציבית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!