דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפטי

מערכת המשפט / פיצוץ בין נשיאת העליון לאיילת שקד: המשא ומתן יופסק

במכתב חריף, הודיעה מרים נאור על ניתוק היחסים עם משרד המשפטים בדיונים על המועמדים לכהונה בבית המשפט העליון. הרקע לפיצוץ: חוק אשר יקטין את כוחם של שופטי העליון בבחירת מועמדים.

מרים נאור ואיילת שקד, ארכיון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
מרים נאור ואיילת שקד, ארכיון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור שלחה היום (חמישי) מכתב חריף לשרת המשפטים איילת שקד, בו היא מודיעה כי החליטה להפסיק את הדיונים בין נציגי העליון למשרד המשפטים בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים לכהונה בבית המשפט העליון.

הרקע למכתב הוא הצעת חוק פרטית שקובעת כי מינוי שופטים לבית המשפט העליון יאושר ברוב רגיל של 5 מתוך 9 חברי הוועדה, ולא ברוב מיוחד של 7 כפי שקובע החוק היום. משמעות הדבר היא כי לנציגי בית המשפט העליון, אשר שלוש מהם משתתפים בוועדה, לא תהיה אפשרות לסכל מינויים. את הצעת החוק הפרטית הגישו ח"כ רוברט אילטוב, יחד עם חברי הכנסת עודד פורר וסופה לנדוור, שלושתם ממפלגת ישראל ביתנו. למרות ששרת המשפטים אינה עומדת באופן רשמי מאחורי ההצעה, טוענת מרים נאור כי עצם העובדה שהשרה לא יצאה נגד המהלך, מהווה הסכמה שבשתיקה.

במכתבה, טוענת נאור כי החוק מהווה איום סמוי על שופטי בית המשפט להסכים למינוי מועמדים בהם שקד מעוניינת. "הנחת ההצעה בעיתוי הנוכחי מהווה בנסיבות העניין משום 'הצבת אקדח על השולחן'; משעות היא שאם חלק מחברי הוועדה לא יביעו הסכמה למינוי מועמדים מסוימים, באופן שאינו מאפשר את מינויים ברוב מיוחד, אז 'כללי המשחק' הקוטנסטיטוציוניים ישונו כך שניתן יהיה למנותם ברוב רגיל של חברי הוועידה."

עוד היא מוסיפה "לפיכך, אני נאלצת להודיע – על דעת חבריי המשנה לנשיאה רובינשטיין והשופט ג'ובראן – כי אין בכוונתנו להמשיך עמך לעת הזו בהידברויות ובהתייעצויות מוקדמות בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים ובנוגע להסכמות אפשריות. כל אחד מאתנו יפעל במסגרת הוועדה לבחירת שופטים באופן ענייני ועל פי החוק".

מלשכת שרת המשפטים איילת שקד נמסר כי "ישיבות הוועדה לבחירת שופטים ימשיכו כסדרן. בימים הקרובים תפורסם רשימת המועמדים לבית המשפט העליון".

ח״כ רויטל סויד (המחנה הציוני) הודיעה כי היא תומכת בהחלטה של נאור ואמרה:  ״הודעתה של הנשיאה נאור מעידה על האימה שניסו להלך על שופטי העליון. ״הצעת החוק היא הצבת אקדח על השלחן״ זהו איום מפורש והמסר של הנשיאה נאור ברור- אף אחד לא יאיים על שלטון החוק".

מנגד, תקף את דבריה השר יריב לוין ואמר: "אי אפשר שלא להזדעזע ממכתבה הבוטה של נשיאת ביהמ״ש העליון, אשר ממנו עולה כי לראייתה בית המשפט איננו שייך למדינה אלא עומד מעליה כאילו היא נחלתו הפרטית. החלטת נשיאת בית המשפט עליון להחרים את ההתייעצויות בעניין הליכי מינוי השופטים היא הזדמנות לבצע את השינוי הנדרש בהרכב הוועדה, באופן שיוציא ממנה את השופטים החברים בה והמכתיבים את המינויים בשיטת ״חבר מביא חבר״, ללא שקיפות ובאופן שנוגד את ערכי היסוד של הדמוקרטיה.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!