דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאגיד השידור

סכנת סגירה / ניסנקורן: נשבית המשק אם ינסו לסגור את השידור הציבורי

ערוץ 2 דיווח כי בישיבה בהשתתפות נתניהו עלתה הצעה לסגור את תאגיד השידור וגם את הרשות. מאות הפגינו בת"א במחאה על הפגיעה במאות יוצרות ויוצרים התלויים בהפקות של תאגיד השידור

אבי ניסנקורן (ארכיון). צילום: פלאש90
אבי ניסנקורן (ארכיון). צילום: פלאש90
יהל פרג'

הדיון הראשון של הוועדה המשותפת למשרד ראש הממשלה ולאוצר לבחינת "חלופות לשידור הציבורי" התקיים אתמול. לפי הפרסום בחדשות ערוץ 2, אחת ההצעות שהועלתה היתה לסגור את התאגיד ואת רשות השידור, ולהותיר כשידור ציבורי את קול ישראל בלבד. בערוץ 2 דיווחו כי ההצעה, שהתבססה על נייר עמדה של ראש אגף התקציבים באוצר אמיר לוי, לא נפסלה על הסף. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן הודיע כי במקרה הזה העובדים ישביתו את המשק ולא יתנו יד לפגיעה בעובדים ובחופש הביטוי: "אני לא אתן לכך יד. אם יהיה צורך, אשבית את כל המשק וכל המגזרים במדינה יצטרפו לַשביתה", אמר ניסנקורן לקול ישראל.

הפגנת עובדי תאגיד 'כאן' בכיכר הבימה, אמש (צילום: דבר ראשון).
הפגנת עובדי תאגיד 'כאן' בכיכר הבימה, אמש (צילום: דבר ראשון).

כ-300 יוצרים, עיתונאים, מפיקות, מאפרות, שחקנים, במאיות, ואזרחים המודאגים מחופש העיתונות – הגיעו אמש לכיכר 'הבימה' בתל-אביב, במטרה למחות כנגד כוונת הממשלה לסגת מהתוכנית להקמת תאגיד השידור הציבורי.

האיום על סגירת התאגיד מהווה סכנה לפגיעה בחופש הביטוי והעיתונות, אך מעבר להשלכות על החברה הישראלית, נמצאים העובדות והעובדים בתאגיד שעתידם המקצועי לוט בערפל, ובמעגל רחב יותר מאות עובדים בתעשייה התלויים בפרוייקטים של השידור הציבורי. המתח בין הפגיעה הציבורית לזו האישית ליווה את המפגינות והמפגינים, וכך גם את המאבק. היחס לעובדי רשות השידור נע גם הוא על הסקאלה בין סולידריות לסלידה וזעם.

יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים, אמר: "נתניהו התעלל שנים במאות עובדי רשות השידור, ועכשיו הוא מתעלל גם בכם. הוא הבין שהוא לא יכול לשלוט בתכנים או בתאגיד ולכן הוא עכשיו מפרק. המאבק הוא על השידור הציבורי."

העיתונאי עקיבא וויס ואיש הניו-מדיה אלימלך זילברשלג, שניים מהטאלנטים היותר מסקרנים בתאגיד, הגיעו למחות. נוכחותם בלטה במיוחד על רקע הטענות, בעיקר של יו"ר הקואליציה דוד ביטן, כי התאגיד צבוע בצבע פוליטי אחיד – שמאל. "אנחנו מקווים לטוב. תקווה שהדמוקרטיה, האמת והשכל הישר ינצחו". אמר וויס. "תולים תקוות בשר האוצר כחלון. ההגה בידים שלו. שימשיך לשמור על השידור הציבורי כפי שהחוק קבע. אנחנו אנשים מאמינים, ויש לנו על מי לסמוך."

'כאן חרדים לדמוקרטיה' מלך ועקיבא בהפגנת עובדי תאגיד 'כאן' בכיכר הבימה, אמש (צילום: דבר ראשון).
'כאן חרדים לדמוקרטיה' מלך ועקיבא בהפגנת עובדי תאגיד 'כאן' בכיכר הבימה, אמש (צילום: דבר ראשון).

אתם פה בשביל מאבק על הפרנסה או על השידור הציבורי?
"נטו שידור ציבורי. צריך ייצוג של ציבורים שעד כה לא היה להם קול"

ברשות השידור לא היה ייצוג לקהלים מגוונים?
מלך -"לא חושב שמספיק."

אתם במאבק עם עובדי רשות השידור?
וייס "ממש לא, בסולידריות. נשמח שהכתבים הטובים יגיעו אלינו."

הבמאי יריב הורוביץ, המשמש כיו"ר איגוד במאי הקולנוע והטלווזיה, היה בין הנואמים בהפגנה, "התקציב של ערוץ 10 וערוץ 2 ביחד לא מגיע לתקציב רשות השידור", אמר בכעס, "קמה לה רשות שידור שמקבלת משכורות עתק ולא יוצרת תוכן משמעותי. יש כאן סיכול ממוקד של היוצרים – אם התאגיד לא יפתח לא יעברו 200 מליון שקלים ליצירה ישראלית, ולא יהיה לנו איך להתקיים."

הפגנת עובדי תאגיד 'כאן' בכיכר הבימה, אמש (צילום: בן קלמר פלאש 90).
הפגנת עובדי תאגיד 'כאן' בכיכר הבימה, אמש (צילום: בן קלמר פלאש 90).

הפגנה ממלכתית

השחקנית אסתי זקהיים, הגיעה עם דגל ישראל: "אני כאן כי אני יו"ר שח"ם, (ארגון שחקני המסך) וחברנו למפיקים ולבמאים וליוצרים ובאנו לומר עד כאן. די לשחק בנו. יש לאנשים משפחות – וכרגע יש הרבה חוסר וודאות גם ברשות השידור וגם בתאגיד", אמרה. " הצבעתם על החוק – זה לא שלכם, זה של הציבור. רק בשידור ציבורי שלא תלוי במפרסמים ולא תלוי בפוליטיקאים אפשר להשמיע את הקול של כל הגוונים בחברה הישראלית. לא משנה אם זו ממשלה מהימין או מהשמאל, מפא"י ההיסטורית לא היתה טובה יותר."

אבנר וענבר, זוג מהצפון, חיכו להצגה 'בוסתן ספרדי' בתיאטרון הבימה, הבחינו בהפגנה, והסתקרנו. "מה שתפס אותנו, זה שכולם עם דגלי ישראל. דווקא בהפגנה נגד הממשלה, זה נראה לנו ממלכתי", אמרה ענבל.

את אלירן (עובד חדשות ערוץ 2), אייל (עורך ברדיוס 100FM)  ואחיו רן (מעצב ואנימטור בתאגיד) תפסנו לשיחה כשההפגנה החלה לצעוד לעבר שדרות רוטשילד.

למה הגעתם?
אלירן: "באתי להביע סולידריות עם העובדים בתאגיד."
רן: "אני עובד כבר חודשיים בתאגיד ומקווה שלא יסגרו, אבל אי אפשר לדעת. בישיבות אומרים לנו שעושים מאמצים, אנשים שעזבו עבודות, נמצאים בחוסר וודאות."

על מה המאבק?
אלירן: "מאבק קיומי. הממשלה רוצה להגביל את חופש הביטוי שלנו."
אייל: "הממשלה רוצה להשתיק קולות. רואים את זה לאורך כל הקדנציה של הממשלה הנוכחית – פוגעים בדמוקרטיה."
רן: "בתאגיד עובדים כולם – חרדים, ערבים, שמאלנים וימנים, ונפלו עלינו סתם."
אלירן: "ניצלו את עובדי רשות השידור, השתמשו בהם".

בין האיום על חופש העיתונות, החשש מפגיעה בפרנסה של עובדי התאגיד ועובדי רשות השידור, המשחקים הפוליטיים בין ראש הממשלה ושר האוצר, בולטים דבריו של אלירן: "הדרך של לשסות אחת בשני, ימין שמאל, חילונים דתיים, הערבוב הזה מסמא את העינים – יוצרים מצג שווא של מאבק. יש סולידריות מלאה. הפוליטיקאים הם חסרי אחריות – זורקים מילים לאוויר, ואז קל לחשוב שהעיתונאים הם בוגדים, רק היום תקפו חבר שלנו."

הפגנת עובדי תאגיד 'כאן' בכיכר הבימה, אמש (צילום: בן קלמר פלאש 90).
הפגנת עובדי תאגיד 'כאן' בכיכר הבימה, אמש (צילום: בן קלמר פלאש 90).

בצעדה בשדרות רוטשילד פגשנו את גיא פינס, העובד בערוץ 10. "אני קורא בטוויטר שהפוליטיקאים קשובים לסקרים שהם עורכים, ומנסים להבין איך המהלכים שלהם מתקבלים", אמר פינס. "צריך להיזהר לא לשפוך את התינוק עם המים ולפגוע בעובדי רשות השידור כשסוגרים אותה, אבל צריך גם להגיד את האמת – אין שידור ציבורי אמיתי כרגע."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!